تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۱۷۱۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمدرضا قاسمی:

تأثیر مثبت افزایش سرمایه ١٢٠٠ درصدی شستا بر روند کل معاملات بازار

‌می‌متالز - با توجه به وضعیت نقدینگی در کشور به نظر می‌رسد که بازار تا پایان سال با میانگین نرخ دلار ٢٥ هزار تومان حدود ٢٠ درصد رشد کند، اما اگر عاملی در کشور ایجاد شود که منجر به رشد دوباره نرخ دلار در بازار شود به طور حتم به لحاظ تورمی بر معاملات بورس اثرگذار خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا قاسمی، مدیر واحد تحلیل کارگزاری مبین سرمایه ضمن بیان مطلب فوق گفت: ارزش معاملات بورس در سه ماه نخست سال با افت زیادی همراه شد و به دلیل هیجانات ایجاد شده در معاملات بورس چندان شاهد ورود نقدینگی به این بازار نبودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: این روند تا انتهای خرداد ماه در بازار ادامه دار بود و ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی به این بازار صورت نگرفت، اما از ابتدای تیر ماه با توجه به افزایش ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بازار و بازگشت رشد به معاملات بورس بخشی از افت بازار جبران شد.

قاسمی با بیان اینکه از اوایل خرداد ماه ورود نقدینگی هوشمند به بازار تا حدودی بهبود پیدا کرد، گفت: معاملات بازار با توجه به ورود نقدینگی در سهام ارزنده به سمت واقعیت پیش رفت که صورت‌های مالی در روند معاملات شرکت‌ها تاثیرگذار بودند و دیگر اخبار منفی و شایعات نتوانستند روند معاملات سهام این شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.

به گفته قاسمی، بازار از اوایل خرداد ماه روند منطقی خود را پیدا کرد و از تیر ماه وارد مدار صعودی شد، اما سهامداران نباید در معاملات بازار سهام در انتظار حرکت‌های عجیب مانند سال گذشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر انتخابات بر روند معاملات بورس و بازگشت دوباره رشد به این بازار اشاره کرد و افزود: همیشه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران آرامشی در بازار حاکم می‌شود و این آرامش در بازار خود را به صورت ورود شاخص بورس به مدار صعودی نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه باید تاثیر آیتم‌های اصلی در معاملات بازار مورد بررسی قرار گیرند، اظهار داشت: با توجه به وضعیت نقدینگی در کشور به نظر می‌رسد که بازار تا پایان سال با میانگین نرخ دلار ٢٥ هزار تومان حدود ٢٠ درصد رشد کند، اما اگر عاملی در کشور ایجاد شود که منجر به رشد دوباره نرخ دلار در بازار شود به طور حتم به لحاظ تورمی بر معاملات بورس اثرگذار خواهد بود.

قاسمی با اشاره به اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران ریسکی که معاملات بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌توان بیشتر جنبه مثبت آن را در نظر گرفت بحث نتیجه مذاکرات وین است، گفت: اگر مذاکرات به نتیجه مثبت برسد نخستین تاثیر خود را در سهام گروه خودرو و بانکی‌ها می‌گذارد، بعد از آن هم این اثر مثبت به سایر گروه‌ها ورود می‌کند و به مرور شاهد رشد معاملات اثر گروه‌ها در بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت ممکن است به دلیل کاهش نرخ ارز روند معاملات بازار منفی باشد، اما این موضوع موقتی است و در نهایت انتظار دلار کمتر از ٢٠ هزار تومان را در بازار نخواهیم داشت.

این مدرس بازار سرمایه افزود: در کنار تاثیر منفی موافقت با برجام بر معاملات بورس باید جنبه مثبت این اتفاق را مانند بهبود روابط اقتصادی، امکان صادرات مواد غذایی و صادراتی در نظر گرفت که به مراتب می‌تواند بر عملکرد شرکت‌ها و بهبود فضای معاملات بورس اثرگذار باشد.

این فعال بازار سرمایه به اقدامات تاثیرگذار در تداوم روند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و ادامه داد: از جمله عواملی که می‌تواند روند معاملات بورس را متعادل کند و مانع از ایجاد روند منفی در بازار شود اجرایی شدن صحبت‌هایی است که از افزایش سرمایه شرکت‌ها مطرح است، برای مثال خبر افزایش سرمایه ١٢٠٠ درصدی شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی که دیروز به تصویب رسید بدون شک تاثیر مثبتی بر روند معاملات بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: صنایع کوچک حاضر در بازار مانند صنایع کاغذی، دارویی، کاشی و سرامیک از پتانسیل صادراتی خوبی برخوردارند که صنایع کوچک بازار در صورت استفاده از این موقعیت در کنار سهام بزرگ و شاخص ساز بازار رشد خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی به دلیل از بین رفتن ارزپاشی به نفع کشور خواهد بود و همچنین برخی از صنایع می‌توانند با رشد و سودآوری خوبی همراه شوند که این موضوع به مراتب بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

قاسمی افزود: در شرایط فعلی معاملات بورس متعادل است و همسو با دیگر بازار‌ها رشد خواهد کرد، اما اگر نرخ دلار با رشد حدود ٢٠ درصدی همراه شود و به قیمت حدود ٣٠ هزار تومان برسد این اهرم افزایش نرخ دلار می‌تواند روند صعودی بازار را شتاب ببخشد و به بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازار‌ها دست پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده