تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۴۷۱
کد خبر: ۲۱۷۴۳۶
سرویس خبر : اجتماعی

فرار سربازان افغانستان به ایران! / طالبان چند درصد افغانستان را تصرف کرده؟

‌می‌متالز - طالبان از اردیبهشت ماه در حال پیشروی و تصرف شهر‌های افغانستانند و حالا اعلام کرده‌اند ۱۶۹ منطقه از ۴۰۰ منطقه کشور افغانستان را به تصرف خود در آورده‌اند. امروز هم تصاویری منتشر شد که می‌گفت طالبان به مرز ایران رسیده‌اند.

به گزارش می‌متالز، طالبان در حال پیشروی در افغانستان هستند و می‌گویند ۱۶۹ منطقه را تحت کنترل خود در آورده‌اند. آمریکا و انگلیس نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرده‌اند و تهران روز گذشته میزبان مذاکرات میان افغانستان و طالبان بود و می‌گوید به یک بیانیه شش بندی رسیده‌اند.

آمریکا اعلام کرده که طالبان نمی‌تواند افغانستان را به تصرف خود در بیاورد و از مداخله ایران استقبال کرده و حتی طالبان اعلام کرده‌اند که از جان و مردم افغانستان مخافظت می‌کنند. اما نتیجه این همه، پیشروی طالبان در افغانستان است و آوارگی مردم بسیاری از شهرها.

طالبان تا کجا پیش رفته؟
طالبان مدعی‌اند که بخش‌های مهمی از ولسوالی‌های افغانستان را تصرف کرده‌اند. اما مقامات افغانستان گاهی این ادعا‌ها را رد می‌کنند و گاهی در مقابل آن سکوت می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته «تعداد مناطق تحت کنترل این گروه ۱۶۹ منطقه است و طی دو ماه گذشته عملا کنترل ۷۰ منطقه را به دست گرفته و ۹۹ منطقه را نیز بدون درگیری از سیطره نیرو‌های دولتی خارج کرده است.».

اما اجمل شنواری، سخنگوی بخش امنیت و دفاع اعلام کرده که نیرو‌های مسلح افغانستان به صورت تاکتیکی از برخی مناطق خارج شدند، اما با بازیابی نیرو‌ها مجددا حمله می‌کنند، همان طور که ۱۴ منطقه را باز پس گرفته‌اند.

دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع افغانستان گفته ادعا‌های گروه طالبان مبنی بر تسلط بر ۸۵ درصد اراضی افغانستان از اساس صحت ندارد. گفته‌ای که نقیب الله احمد زای، تحلیلگر سیاسی افغان هم آن را تایید کرده و گفته طالبان حتی بر ۳۰ درصد اراضی کشور هم تسلط ندارد.

طالبان در مرز ایران و افغانستان
گفته می‌شود که طالبان در حال پیش‌روی در شمال افغانستان است. اما آن‌ها نهایتا تا مرز ایران هم پیش آمده‌اند. امروز گزارش‌ها و تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد طالبان به مرز ایران و افغانستان رسیده‌اند و گمرک اسلام قلعه را تصرف کرده‌اند.

خبری که تصاویر و ویدئو‌های زیادی از آن منتشر شده، اما مقامات محلی ولایت هرات واقع در همسایگی شرق ایران هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

تابناک هم در گزارشی گفته برخی از سربازان افغان پس از درگیری به سمت خاک ایران فرار کرده و به پاسگاه‌های ایران پناه برده‌اند.

امروز ایسنا اعلام کرد که تجارت میان افغانستان و ایران در مرز دوغارون و ماهیرود متوقف شده است. روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفته: «متأثر از تحولات صورت گرفته در افغانستان در اسلام‌قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد.»

خروج آمریکا و انگلیس از افغانستان
گروه طالبان از اواسط ماه اردیبهشت امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد. اما همزمان با تشدید حملات طالبان، آمریکا و ناتو در حال خروج نیرو‌های خود از افغانستان هستند.

امریکا هفته گذشته بخش مهمی از نیرو‌ها و سربازان خود را از پایگاه نظامی بگرام خارج کرد. اما گفته شد حدود ۶۰۰ سرباز آمریکایی همچنان در افغانستان حضور دارند تا از سفارت امریکا در خاک افغانستان حفاظت کنند.

همچنین نخست‌وزیر انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور خبر داد که حضور انگلیس در افغانستان بعد از ۲۰ سال به پایان رسید.

همان زمان بسیاری اعلام کردند که امریکا در بدترین زمان ممکن نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرده و این خروج فقط به پیشروی بیشتر طالبان کمک می‌کند. حالا طالبان هم اعلام کرده که از خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان استقبال می‌کند.

نشست ایران و طالبان
از هفته گذشته تاکنون پیشروی طالبان شدت گرفته است. به موازات افزایش تحرکات طالبان، روز گذشته نشستی در تهران برگزار شد. در این نشست هیئت‌های نمایندگی سیاسی طالبان و دولت افغانستان حضور داشتند و ایران میزبان این نشست بود.

اما خروجی این نشست تنظیم بیانیه‌ای با شش بند بود و طرفین در آن تاکید کرده بودند که جنگ را راه‌حل مسئله افغانستان نمی‌دانند و در پی هدایت تلاش‌ها به سوی «راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز» هستند.

اما همزمان با امضای این بیانیه ۶ بندی و محکوم کردن تخریب منازل و ادارات و بیمارستان‌ها، نیرو‌های طالبان همچنان در حال پیشروی در خاک افغانستان هستند و از رورز گذشته دو کمرگ مرزی افغانستان را تصرف کرده‌اند.

تخریب منازل مردم
دیده‌بان حقوق بشر دو روز پیش گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد طالبان در ماه گذشته خانه‌های شهروندان افغانستانی ساکن در شمال این کشور را به آتش کشیده‌اند و برخی از خانه‌ها را غارت کرده‌اند.

این در حالی است که ماه گذشته گروه طالبان اعلام کرده بود که به فرماندهانش دستور داده که با مردم خود رفتار کنند و به اموال آن‌ها خسارت وارد نکنند.

اما دیده‌بان حقوق بشر گفته ۶۰۰ خانوار ساکن در باغ شیرکت در ولایت قندوز از خانه خود فرار کرده‌اند. آنگونه که این گزارش می‌گوید طالبان به ساکنان این شهر فقط دو ساعت فرصت داده بودند که خانه‌شان را ترک کنند.

جنگ طالبان در افغانستان مردم این کشور را نگران کرده. برخی از پیش‌بینی‌ها می‌گوید موج جدید مهاجرت مردم افغانستان در راه است و حتی گفته شده شاید ایران به زودی میزبان حدود یک میلیون شهروند افغانستانی باشد که از خانه خود فرار کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده