تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۱۷۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

اقدامات موثر در بهبود حال بورس / انتقاد از پرداخت سود ۸ ماهه و لزوم اصلاح قوانین

‌می‌متالز - کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اقدامات موثر در بهبود روند فعلی بورس، خواهان پیگیری نقدشوندگی، شفافیت و اصلاح قوانین بازار شد و پیش بینی کرد با ثبات دلار می‌توان منتظر روندی معقول بود.

به گزارش می‌متالز، عظیم ثابت با اشاره به اقدامات موثر در بهبود روند فعلی معاملات بورس اعلام کرد: یکی از مسایل قابل توجه در فضای فعلی معاملات، مدیریت دامنه نوسان در بازار است. اینکه وضعیت بازار سهام به گونه‌ای باشد که معاملات به سمت صف محوری پیش برود رویه درستی نیست.

در بازار سهام یا افراد حرفه‌ای حضور دارند که نسبت به انتخاب سهام ارزشمند آشنایی دارند و می‌توانند براساس دانشی که دارند معاملات را انجام دهند یا سهامدارانی فعال هستند که اطلاعی از بازار ندارند و باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با کمک کارشناسان حرفه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنند.

صحبت‌های فعالان درباره دامنه نوسان از این باب نیست که به دنبال رشد پرشتاب شاخص بورس باشند بلکه در صدد هستند با اتخاذ روش‌های درست و عدم صف محوری به راحتی امکان خرید و فروش سهام برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد. باید عرضه‌های اولیه و ساز و کار بازار به سمتی پیش برود که تحلیل، ملاک معاملات باشد و نباید اینگونه باشد که سهامداران صف خرید را ملاک تصمیم گیری برای سرمایه گذاری قرار دهند. زیرا این موضوع به هیچ عنوان ارزیابی دقیقی از سهام حاضر در بازار نیست.


رشد بازار سهام نباید دائما ادامه دار باشد


رشد بازار سهام نباید بطور دائم ادامه دار باشد. گاهی شرکت‌ها گزارشی را از عملکرد و فعالیت در بازه زمانی مشخص ارائه کردند که سهامداران باید براساس تحلیل نسبت به ارزندگی آن‌ها تصمیم گیری کنند. معاملات در صورت مدیریت فضای کلان اقتصادی و عدم اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای می‌تواند روند معقولی بگیرد و دیگر آن زمان خطر چندان جدی معاملات را مورد تهدید قرار نمی‌دهد.

خارج از بازار سرمایه انتظار حاکمیت عقلانیت وجود دارد. در فضای خارج از بورس باید از تصمیمات لحظه‌ای جلوگیری شود تا اقتصاد پیش بینی پذیر باشد. در فضای داخلی هم مشکل چندانی بازار را تهدید نمی‌کند بلکه به دلیل تصمیمات درست اعضای شورای عالی بورس، نظارت سازمان بورس و ریز ساختار‌های موجود سرمایه گذاران دغدغه چندانی نخواهند داشت.

این صحبت بار‌ها و از سوی همه فعالان مطرح شده که بازار سهام، کوتاه مدت نیست و سهامداران نباید با نگاه کوتاه مدت یا دو هفته‌ای نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند و انتظار کسب بازدهی‌های کلان داشته باشند. سهامدارانی که در طول این دو سال وارد بازار شده اند باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که روند صعودی و نزولی بازار سهام دائمی نیست و نباید به محض اصلاح شاخص بورس با رفتار‌های هیجانی باعث روند نزول سنگین شاخص شوند.


انتقاد از پرداخت سود ۸ ماهه و درخواست اصلاح قوانین بازار


نقدشوندگی، شفافیت و اصلاح قوانین مرتبط با بازار سهام پیگیری می‌شود. چه دلیلی وجود دارد سود مجامع شرکت‌ها ۸ ماه بعد از تعیین سود برای سهامداران واریز شود. ارزش کنونی پول با ۸ ماه آینده یکسان نیست. به همین دلیل باید تصمیماتی برای اصلاح آن صورت گیرد که در این راستا برخی از قوانین بازار سرمایه نیازمند بازبینی و اصلاح است. برای مطلوب بودن روند معاملات و سوق منابع موجود به سمت تولید و اشتغال باید قوانین بالادستی بازار مانند قانون تجارت یا مالیات مورد اصلاح قرار بگیرند.


ساز و کار معاملات مشخص است


ساز و کار معاملات بصورت کامل مشخص است. با توجه به اینکه قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا، تحلیل کارشناسان و مدیران صندوق‌ها ارزیابی می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت معاملات بازار سهام برای همیشه رو به رشد و دارای صف خرید باشند. طی چند ماه گذشته مسایلی مانند نرخ ارز، برجام و انتخابات ریاست جمهوری روند معاملات را تحت شعاع قرار داد، اما بعد از برگزاری انتخابات به دلیل ثبات بازار ارز، دیگر چندان خطری معاملات را تهدید نمی‌کند و در حال حرکت به سمت ثبات است. اما یکی از مسایلی که در وضعیت فعلی برای معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، انتخاب کابینه دولت سیزدهم است.

به دنبال انتخاب گروه کابینه جدید، معاون اول رییس جمهور که هماهنگ کننده وزرا است و انتخاب رییس بانک مرکزی از جمله افرادی هستند که می‌توانند با تصمیم گیری ها، تعیین کننده مسیر بازار باشند. با توجه به اینکه شاخص بورس از کانال یک میلیون و ٢٥٠ هزار واحد عبور کرده و نرخ ارز به عنوان یکی از مسایل مهم در بازار به مرحله ثبات رسیده، می‌توان انتظار ایجاد روندی معقول را داشت. وضعیت معقول قیمت جهانی، رشد قیمت نفت و برگزاری مجامع جزو مسایل روز بازار هستند که تاثیر را در معاملات خواهند گذاشت. با توجه به موقعیت فعلی این متغیر‌ها شاهد اثر مثبت آن در معاملات خواهیم بود.


الزام در ثبات و عدم تصمیمات لحظه‌ای برای معاملات


ثبات و عدم تصمیمات لحظه‌ای به عنوان مساله‌ای جدی برای معاملات تلقی می‌شود. اگر بازار به مرحله‌ای برسد که تصمیمات کلان از قابلیت پیش بینی پذیر بودن برخوردار باشد در آن صورت سرمایه گذاران با اطلاعات بهتری اقدام به معامله می‌کنند. توسعه بخش خصوصی نباید با مشکل مواجه باشد. طی این سال‌ها فعالیت بخش خصوصی با ضعف‌هایی همراه بوده است؛ بنابراین یکی از مهمترین اقدامات رئیس جمهور آینده، فعال کردن خصوص سازی و در اختیار گذاشتن شرکت‌های دولتی در اختیار بخش خصوصی واقعی است. در صورت تقویت بخش خصوصی واقعی و سپرده شدن کار به مردم با بازدهی بهتری در فعالیت‌ها روبرو خواهیم بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده