تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۲۱۷۶۸۳
سرویس خبر : اجتماعی

وام فرزند چهارم / فرزند بیاورید، ۱۳ میلیون وام بگیرید!

‌می‌متالز - وام فرزند چهارم! بعد از طرح‌های تشویق به داشتن سه فرزند، حالا اعلام شده اگر خانواده‌ای فرزند چهارم را هم به دنیا بیاورد، کمک مالی ۱۳ میلیون تومانی دریافت می‌کند. اما نه به صورت نقدی!

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام از وام فرزند چهارم رونمایی کرده است. به گفته سیدعبدالله ارجائی، اگر خانواده‌ای فرزند چهارم را به دنیا بیاورد می‌تواند کمک مالی ۱۳میلیون تومانی دریافت کند.

اما آنگونه که اعلام شده وام فرزند چهارم، یک وام نقدی نیست. در این طرح پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک میلیون تومان هدیه به محض تولد فرزند به مادر داده می‌شود. دو میلیون تومان سهام به فرزند داده می‌شود. مادر و کودک دو سال بیمه تکمیلی خواهند داشت و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق از جمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به پدر خانواده داده می‌شود.

طرح باشگاه «مثبت ۳» نام طرحی است که فعلا به صورت آزمایشی در استان قم انجام می‌شود و گفته شده قرار است به زودی به کل کشور هم برسد.

انتقادات به وام فرزند چهارم
ستاد اجرایی فرمان امام در حالی وعده وام فرزند چهارم را داده که بسیاری به این طرح انتقاد دارند. از آن جمله اینکه مبلغ این وام فقط ۱۳ میلیون تومان است که ۲ میلیون آن در قالب سهام پرداخت می‌شود. وعده پرداخت سهام در حالی که بخش مهمی از دارایی مردم در بورس قفل است، وعده جالبی نیست.

از طرف دیگر وام فرزند چهارم در حالی عنوان شده که خبرگزاری فارس چندی پیش گزارشی منتشر و اعلام کرد که هزینه پوشک هر فرزند در خانواده طی سه سال حداقل ۳۶ میلیون تومان است! یعنی سه برابر وامی که قرار است به فرزند چهارم پرداخت شود.

نکته دیگر این است که گفته شده مادر و کودک دو سال بیمه تکمیلی می‌شوند. اما نکته قابل توجه این است که بخش مهمی از مردم بیمه پایه را ندارند و در صورت نداشتن بیمه پایه، نمی‌توانند بیمه تکمیلی دریافت کنند.

از وام ۷۰ میلیونی تا ۱۳ میلیونی!
اما وام تشویق فرزندآوری، ماجرای تازه‌ای نیست. اسفند سال گذشته هم مجلس طرحی را تصویب کرد که به بر اساس آن به خانوار‌های دارای فرزند سوم وام ۷۰ میلیون تومانی مسکن بدهند. همچنین قرار شد به هر نوزادی که در سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، یک میلیون تومان سهام داده شود.

مرداد سال ۸۹ هم محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد به فرزندانی که در سال ۸۹ و بعد از آن به دنیا آمده باشند، مبلغ یک میلیون تومان پرداخت می‌شود. براساس این طرح که طرح «تامین آتیه جوانان» نام داشت قرار بود دولت در ابتدای تولد هر نوزاد، یک میلیون تومان به حساب آنان واریز کند و بعد از آن تا ۱۸ سال خانواده نوزاد، سالانه ۲۴۰ هزار تومان و دولت مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به این حساب واریز کند. تا این فرد بتواند بعد از ۱۸ سال تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن بگیرد.

اما کمتر از یک سال بعد از آغاز اجرای این طرح مشخص شد که اجرای آن متوقف و موجودی حساب افرادی که پول به حساب آن‌ها واریز شده صفر شده است.

پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی خرید مسکن هم چندان موثر نبود. به خصوص اینکه متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۲۸ میلیون تومان است و این وام ۷۰ میلیونی پول سه متر از یک واحد مسکونی هم نمی‌شود.

حالا در حالی که وام فرزند سوم جواب نداده، برخی از وام فرزند چهارم رونمایی کرده‌اند. وام ۱۳ میلیون تومانی که باید دید پرداخت می‌شود یا نه و اصلا متقاضی دارد؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده