تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۱۷۷۳۷
سرویس خبر : انرژی
قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

فعالیت شرکت های پتروشیمی تحت تاثیر قطعی برق نیست

‌می‌متالز - شرکت‌های پتروشیمی عموماً از شبکه برق سراسری استفاده نمی‌کنند، لذا فعالیت این شرکت‌ها خیلی تحت تاثیر قطعی‌های مکرر و اخیر برق شبکه سراسری قرار نمی‌گیرند.

به گزارش می‌متالز، فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی‌ها با بیان مطلب فوق در خصوص تاثیرات قطعی مکرر برق بر فعالیت شرکت‌های پتروشیمی گفت: پتروشیمی‌هایی که عمدتاً در دو قطب عسلویه و ماهشهر مستقر هستند برق مورد نیاز خود را از شرکت‌های سرویس دهنده (یوتیلیتی) متمرکز تأمین می‌کنند.

کریمایی اظهار داشت: شرکت فجر انرژی خلیج فارس وظیفه تأمین برق و سایر سرویس‌های جانبی شرکت‌های پتروشیمی مستقر در هاب ماهشهر را بر عهده دارد و شرکت‌های مبین انرژی خلیج فارس و دماوند نیز تامین کننده برق شرکت‌های پتروشیمی در هاب عسلویه هستند.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: شرکت‌هایی که در خارج از این دو هاب قرار دارند و در داخل خاک کشور مستقر هستند، نیز عمدتا واحد یوتیلیتی اختصاصی دارند که برق مورد نیاز مجتمع را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: این امر موجب شده است تا قطعی برق به جز در دو یا سه شرکت پتروشیمی که در مسیر خط اتیلن غرب قرار دارند و از شبکه برق سراسری تغذیه می‌شوند، تاثیر چندانی بر بخش عمده‌ای از شرکت‌های پتروشیمی نداشته باشد، ضمن اینکه شرکت‌های پتروشیمی خط اتیلن غرب بورسی نیستند.

کریمایی با بیان اینکه شرکت‌های غیربورسی پتروشیمی خط اتیلن غرب تأمین کننده بخش عمده‌ای از تولیدات پلیمری مورد نیاز بازار‌های داخلی و خارجی هستند، گفت: هرگونه اختلال در تأمین برق این شرکت‌ها خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و همچنین صادرات این حوزه وارد می‌کند.

وی در ادامه به تاثیر شیوع ویروس کرونا و سودآوری شرکت‌های پتروشیمی اشاره کرد و افزود: شیوع پاندمی کووید ۱۹ و سرعت شیوع آن در سال گذشته، به ویژه در نیمه اول سال ۲۰۱۹، اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار داد و هیچ یک از حوزه اقتصادی از تأثیرات این پاندمی در جهان در امان نمانده است.

کریمایی با اشاره به اینکه شیوع کرونا پدیده‌ای نبود که حتی بخشی از فعالیت‌های اقتصادی دنیا بتوانند از تأثیرات منفی آن در امان بماند، اظهار داشت: در حوزه پتروشیمی نیز قیمت‌های جهانی محصولات همزمان با شیوع ویروس کرونا و به دنبال کاهش شدید قیمت‌ها در بازار‌های جهانی انرژی به شدت دچار ریزش شد که بطور طبیعی در عملکرد شرکت‌های پتروشیمی ایرانی در سال گذشته خود را نشان داده است.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در این خصوص ذکر دو نکته حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرند، گفت: نخست اینکه از ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۹۹، روند قیمت جهانی محصولات پتروشیمی صعودی شد به گونه‌ای که در اواخر سال گذشته به سطح قیمت‌های قبل از شیوع کرونا رسید.

وی گفت: نکته دوم این است که صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی و نیز سایر شرکت‌های صادرات محور بازار سرمایه به شدت متأثر از نرخ تسعیر ارز در سال گذشته بود که تقریبا در طول سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است و این موضوع کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی را در این شرکت‌ها پوشش داد.

کریمایی ادامه داد: اکنون و با هماهنگ شدن اقتصاد جهانی با شیوع ویروس کرونا وضعیت شرکت‌های پتروشیمی نیز بهبود پیدا کرده است و قیمت آن‌ها در بسیاری از محصولات حتی رکورد قیمت‌های قبل از کرونا را نیز پشت سر گذاشته‌اند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده