تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۱۷۸۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن عامل اصلی توسعه اقتصاد استرالیا

‌می‌متالز - بخش معدن در استرالیا در سال‌های اخیر از سایر بخش‌های اقتصادی پیشه گرفته و نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. رشد اشتغالزایی در این بخش آن هم در سال‌های اخیر حاکی از توسعه فعالیت‌های معدنکاری استرالیا است.

به گزارش می‌متالز، استرالیا با رشد مقادیر ۶٫۳ درصد بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ همراه بود. همچنین بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۵درصد افزایش یافته است. البته در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بدلیل شیوع کرونا ارزش سرمایه گذاری ۱٫۶ درصد کاهش داشت.

معدن و مهمترین بخش سرمایه گذاری مستقیم خارجی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ بود. در سال ۲۰۱۸، ۳۷۴٫۶ میلیارد دلار استرالیا در این بخش سرمایه گذاری شد که در سال ۲۰۱۹ به ۳۷۵٫۸ میلیارد دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۲۰، این بخش ۳۶۰٫۴ میلیون دلار استرالیا را به ثبت رساند، که بیش از یک سوم (۳۵٫۱ دلار) بود.

معدن همچنین یک بخش کلیدی برای اقتصاد استرالیا است. از نظر ارزش افزوده ناخالص، بهترین بخش است. این خدمات از خدمات مالی و بیمه پیشی گرفت. بخش معدن استرالیا هم به لحاظ اسمی و هم از نظر سهم بازار در حال رشد است.

موارد یاد شده معدن را به بخشی پیش رو تبدیل کرده است. از لحاظ تاریخی، بین مارس ۲۰۰۳ و مارس ۲۰۰۸، صنعت از طریق GVA بخش اصلی بود و ۱۱٫۹ درصد از کل GVA استرالیا را در مارس ۲۰۰۳ تشکیل می‌داد. در مقابل، استخراج در رتبه دهم قرار گرفت و ۵ درصد GVA را در مارس ۲۰۰۳ تشکیل داد. تا مارس ۲۰۲۱ معدن بخش در رتبه اول قرار دارد و ۱۱٫۷ درصد از کل GVA کشور را به خود اختصاص داده است.

کدام شرکت‌های خارجی در بخش معدن استرالیا سرمایه گذاری می‌کنند؟

در سال ۲۰۱۹، آدانی مستقر در هند مجوز ساخت معدن زغال سنگ در حوزه کوئینزلند را گرفت. پروژه بسیار بحث برانگیز ۱٫۴۹ میلیارد دلاری معدن کارمایکل در ابتدا ۱۲ سال قبل پیشنهاد شده بود. این پروژه به دلیل تأییدیه‌های زیست محیطی، از جمله نگرانی در مورد تأثیر معدن بر منطقه، با موانعی روبرو شد. این پروژه خود شامل ساخت یک خط ریلی جدید بود که بندر استرالیا را به معدن متصل می‌کرد.

در ژوئن ۲۰۲۱، اولین زغال سنگ از پروژه کارمایکل تولید شد و تولید آن به ۱۰ هزار تن زغال سنگ در سال رسید.

در سال ۲۰۲۰، شرکت Shell Australia، بخشی از Royal Dutch Shell مستقر در هلند، موافقت کرد که مرحله اول پروژه گاز Arrow Energy’s Surat را در کوئینزلند استرالیا توسعه دهد. یک سرمایه گذاری مشترک ۵۰-۵۰ بین شرکت‌های Shell و PetroChina مستقر در چین است.

علی رغم رشد بخش معدن در استرالیا، در آوریل ۲۰۲۱ دولت توسعه دو معدن زغال سنگ را متوقف کرد. همچنین درخواست زغال سنگ اقیانوس آرام استرالیا برای تبدیل معدن ذغال سنگ زیرزمینی خود به معدن روباز، رد شد.

معدنکاری یک بخش کلیدی برای اقتصاد استرالیا است و اشتغال زایی می‌کند، به ویژه در مناطقی که برای سایر صنایع کم است. استخراج معدن تقریباً ۲۷۸،۸۰۰ نفر اشتغال دارد که ۲٫۱ درصد از کل نیروی کار را تشکیل می‌دهد. طی پنج سال گذشته، اشتغال در صنعت ۲۷٫۱ درصد افزایش یافته است. ارزش بخش معدن توسط FDI و GVA نقش مهمی را که این بخش در اقتصاد بازی می‌کند برجسته می‌کند.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده