تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۱۷۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل بورس امروز ۲۱ تیر / گزارش‌های فصلی چه سیگنالی را به بازار می‌دهد؟

‌می‌متالز - بعد از گذشته سه هفته از روند مثبت بازار سرمایه گمانه‌های مختلفی از دلیل رشد بازار شکل گرفته است در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند انتشار گزارشات صورت مالی شرکت‌ها در روند صعودی بازار موثر واقع شده و این گزارشات روند اصلاح در بازار ار کم‌رنگ کرده است.

به گزارش می‌متالز، امروز بازار سهام با رشد ۱۰ هزار واحدی در نیم ساعت ابتدایی معاملات کار خود را آغاز کرد و در مجموع ۳۵۱ نماد مثبت در بازار در مقابل ۱۷۴ نماد منفی در بازار حضور داشتند.

به نظر می‌رسید با کم‌رنگ شدن مذاکرات برجام ریسک اصلاح در بازار سهام بالا برود، اما در این روز‌ها به دلیل برگزاری پرقدرت مجامع و تقسیم سود‌های معقول شرکت‌های بورسی روند اصلاحی در بازار منتفی شده و گروه‌های مهمی، چون پتروشیمی‌ها و نماد‌های بانکی متاثر از سیگتال‌های مثبت، مسیر بازار را تغییر داده‌اند. گزارشات سه ماهه منتشر شده توسط برخی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که تورم ۴۵ درصدی سال گذشته میزان فروش محصولات و سود شرکت‌های بورسی را تا چندین برابر هم بیشتر کرده است. البته در این میان افزایش هیجانی دلار هم دلیل محکمی بوده تا حاشیه سود شرکت‌های کامودیتی محور در بازار سهام بالا برود.

شرایط فعلی نشان می‌دهد که فاکتور‌های بنیادی بازار سهام از شرایط خوبی برخوردار هستند. اگر بخواهیم یک صنعت را به عنوان صنعتی مهم و پیشرو در نظر بگیریم باید فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها را در رسته گروه‌هایی قرار بدهیم که در سال گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و کامودیتی‌ها توانستند در گزارشات سه ماهه سال جاری سود و درآمد‌های قابل توجهی را شناسایی کنند.

محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این گزارشات در بازار سهام معتقد است: سال گذشته شرکت‌های بورسی با افزایش نرخ دلار و فروش خوبی که داشتند به لحاظ ریالی سود خوبی را کسب کردند و متاثر از افزایش قیمت کامودیتی‌ها و قیمت‌های داخلی عمده این شرکت‌ها از این وضعیت منتفع شدند.

خبری‌زاده با تاکید بر این مساله که پتروشیمی‌ها یکی از مهم‌ترین صنایع بورسی هستند می‌گوید: در گزارشات این شرکت‌ها تمام نرخ‌های اعلامی برای محصولات پایه پتروشیمی بستگی به شرکت پالایش و پخش دارد و با وجود آنکه بازار به سمت فضای تحلیل پیش می‌رود، اما هنوز خبری از گزارشات ۱۲ ماهه پالایش‌ها به دلیل آنکه نرخ خوراک این شرکت‌ها را هر سه ماه یکبار اعلام می‌کنند، نیست اگر این نرخ‌ها را هر ماه پالایش و پخش منتشر کند به احتمال زیاد قدرت تحلیل بازار هم افزایش پیدا می‌کند

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده