تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۲۱۷۹۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی معاملات امروز بورس و انتظار حرکت شاخص به کانال ۱.۴ میلیونی

‌می‌متالز - در شرایطی امروز شاخص به کانال ۱.۳ میلیونی ورود کرد که طبق برآوردها، احتمالا معاملات نوسانی تا چند روز وجود خواهد داشت و پس از آن انتظار می‌رود نماگر بازار به سمت ۱.۴ میلیون واحد حرکت کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش ۱.۴۸ درصدی به سطح یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش ۰.۷۷ درصدی به سطح ۴۰۰ هزار واحد رسید.

امروز نیز در جدال میان تقاضا و عرضه، برتری تقاضا، کاهش فشار فروش در تعداد زیادی از نماد‌ها و به دنبال آن ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رخ داد. موضوعی که از روز گذشته مورد توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه قرار گرفته آن است که مازاد منابع در بازار بین بانکی موجب کاهش نرخ سود بین‌بانکی شده و این نرخ کمتر از ۱۸ درصد قرار گرفت و به سطح ۱۷.۹۵ درصد رسید.

پس از ۹ ماه این اولین‌بار است که نرخ سود بین‌بانکی به کمتر از ۱۸ درصد رسیده و این انتظار نیز وجود دارد روند همچنان ادامه داشته باشد، اما از آنجا که نرخ سود اوراق مالی همچنان ۲۲ است، نشان می‌دهد کاهش انتظارات تورمی دلیل اصلی کاهش نرخ سود بین بانکی نیست بلکه مهم‌ترین دلیل کاهش این نرخ افزایش پایه پولی است که افزایش نرخ تورم را در پیش خواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگر نوسانات محدود نرخ دلار و طلا است که می‌تواند سیگنال دهنده ورود نقدینگی جدید به بورس باشد. لکن با لحاظ احتمال اندک در افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها این هشدار به فعالان بازار سهام داده می‌شود که نباید همچون ۴ ماه ابتدایی سال گذشته به دنبال سود‌های تورمی از بورس باشند و لازم است نگاهی تحلیلی به بازار و توجه به متغیر‌های بنیادی داشته باشند و در صورت عدم آشنایی با این مهم نیاز به تقویت سرمایه گذاری غیرمستقیم وجود دارد.

از منظر تکنیکالی شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده است. در ادامه انتظار افت شدیدی از شاخص نمی‌رود و احتمالا معاملات نوسانی تا چند روز در بازار وجود خواهد داشت و پس از آن انتظار می‌رود شاخص کل به سمت محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " فولاد و کگل" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۵.۸ و ۲۷.۶ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام خرد امروز متعلق به نماد " برکت" به مبلغ ۱۹۹ میلیارد تومان بود.

امروز در گروه بانکی نماد‌های " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت‌های مثبت ۴.۳، ۲.۸ و ۲.۳ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت‌های مثبت ۲.۹۴ و ۱.۰۹ درصد به پایان رسیدند. معاملات نماد‌های گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا " در غیاب "شبندر" پر تقاضا ظاهر شدند. در گروه خودرویی نیز معاملات نماد‌های "خودرو و خساپا " با قیمت‌های مثبت ۰.۶۷ و ۰.۵۹ درصد به پایان رسیدند.


وضعیت بازار‌های جهانی و رقیب:


در معاملات امروز بازار‌های جهانی، مس اکنون در محدوده ۹۴۲۴ دلار، روی به ۲۹۳۹ دلار و هر انس طلا به ۱۸۰۵ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۴.۹۱ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۷۳.۹۷ دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازار‌های رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گزارش شده است.


بررسی چند رویداد:


قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۵۰۵۶ ریالی به دلار ۲۲۱۰۰۰ ریالی اعلام شد.

رئیس انجمن فولاد در واکنش به اعمال محدودیت‌های اخیر توانیر در شرایط کمبود برق در نامه‌ای به وزیر صنعت، خواستار بازنگری فوری در تعطیلی فعالیت این صنعت بزرگ بورس شد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از پیشنهاد الزام شرکت‌ها به واریز متمرکز سود سهامداران خبر داد و پیش بینی کرد در سال جاری سود سهام بیش از ۳۰۰ شرکت به همین روش واریز شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت و رئیس انجمن قطعه‌سازان از زیان ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی خودروسازان به ازای تولید هر محصول داخلی خبر دادند.

معاون وزارت صنعت از رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی صنعت در سال ۹۹ خبرداد و گفت: در دو ماهه نخست سال جاری، روند تولید صنایع راهبردی نظیر خودرو و لوازم خانگی رشد مناسبی داشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی منتفی نشده و تاکنون به نتیجه هم نرسیده است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در روز‌های اخیر گفت: کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد. کاهش بلند مدت نرخ بهره بین بانکی، منجر به کاهش سود بانکی می‌شود.

۳۵ نماینده طرحی پیشنهاد داده اند که در صورت تصویب، هرگونه شروع به مذاکره یا مذاکره مسوولان و مقامات ایران و آمریکا بدون اجازه و تصویب مجلس ممنوع خواهد شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده