تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۲۱۷۹۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان:

سیمان پس از سال‌ها از پیله قیمت گذاری خارج شد/ دلیل استقبال از بورس کالا، ایجاد بازار رقابتی است

‌می‌متالز - معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان می‌گوید که سرانجام پس از سال‌ها قیمت گذاری بر صنعت سیمان از هفته‌ها قبل عرضه‌های این محصول در بورس کالا آغاز شده که دلیل اصلی استقبال شرکت‌ها از مکانیسم بورس کالا، ایجاد بازار رقابتی و شفاف برای این محصول است که این روند به سود تولیدکننده و مصرف کنندگان خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، حسن هراتی اظهار کرد: بورس کالا، بازاری شفاف است و با فضایی که برای معاملات فراهم می‌کند، زمینه انجام معاملات منطقی بر پایه قیمت‌های واقعی را در اقتصاد میسر می‌کند؛ این اتفاق برای سیمان به عنوان محصولی که سال‌ها قیمت‌گذاری دولتی داشته، رویدادی بسیار اثرگذار و مثبت است.

معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان افزود: شرکت‌های سیمانی طی سال‌های گذشته به دلیل نظارت کامل دولت، ناگزیر بودند قیمت محصول تولیدی خود را مطابق قیمت اعلامی دولت به بازار عرضه کنند. اما مشکل آنجاست که یک قیمت واحد برای کارخانه‌های مختلف با هزینه‌های تمام‌شده مختلف، منطقی نیست.

او تصریح کرد: بازار باید در رقابت باشد و شرکت‌ها بر اساس هزینه تمام‌شده خود، قیمت پایه محصولاتشان را تعیین کنند و نهایتاً بر مبنای عرضه و تقاضای موجود در بازار محصول کشف قیمت شده و به فروش برسد که بستر ایجاد این تحول، بورس کالاست.

دلیل استقبال از عرضه سیمان در بورس

او با بیان اینکه تعیین قیمت دستوری، مشکلات بسیاری را برای صنایع ایجاد می‌کند توضیح داد: در عمل زیان‌های وارده ناشی از قیمت‌گذاری دستوری بر میزان تولید و کیفیت آن اثرگذار است از این رو عرضه سیمان در بورس کالا، به دلیل قیمت‌گذاری واقعی و رقابتی، مورد استقبال فعالان این صنعت قرار گرفته است.

به گفته او این اتفاق علاوه بر حفظ منافع تولیدکننده، منجر به حفظ منافع مصرف‌کننده نیز خواهد شد، چراکه در یک بازار دستوری، یارانه در نظر گرفته شده عموماً به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و تمام نفع نظام قیمت‌گذاری به‌واسطه‌هایی می‌رسد که نقشی در تولید ندارند. به این ترتیب عرضه سیمان در بورس اگرچه ممکن است در ابتدا با رشد قیمت همراه شود، اما درنهایت، بازار پس از مدت کوتاهی به تعادل می‌رسد و در طرف مقابل مصرف کنندگان نیز با قیمت‌های واقعی و حتی کمتر از نرخ بازار سنتی که در اختیار واسطه‌ها بود اقدام به خرید و تامین نیاز می‌کنند.

متقاضیان هم به بورس بیایند

هراتی در ادامه گفت: تنها مشکل امروز عرضه‌های پرحجم سیمان در بورس کالا، کمبود تقاضا در برخی مواقع است که اگر همه تولیدکنندگان به طور مستمر محصولاتشان را در بورس عرضه کنند و مصرف کنندگان نیز راهی بورس شوند، یک بازار با عمق بالا مانند مبادلات فولادی در بورس کالای ایران شکل می‌گیرد.

او اشاره کرد: در این میان باید تمهیدی اندیشیده شود تا ورود خریداران به بورس کالا نیز با سهولت کامل صورت گرفته تا تولیدکنندگان نیز برای پیدا کردن مشتری ناگزیر به عرضه تولیداتشان خارج از بورس نشوند.

این فعال بازار سیمان در پایان گفت: چند ماهی است که تقاضای سیمان بالا رفته و کشش بازار بالاست، اما مشخص نیست در ماه‌های آینده، شرکت‌هایی که مازاد عرضه دارند چه شرایطی خواهند داشت و با چه قیمت‌هایی محصولاتشان را می‌توانند به فروش برسانند؛ لذا شرایطی باید فراهم شود که شرکت‌ها حجم بالایی از محصولات خود را بتوانند در بورس عرضه کرده و به فروش برسانند و مازاد آن را نیز صادر کنند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده