تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۱۸۱۲۲
سرویس خبر : انرژی

قطع برق بحران صنعت سیمان کشور را تشدید کرد

‌می‌متالز - یک تولیدکننده سیمان با اعلام اینکه قطع گاز و برق، کارخانجات سیمان را با کاهش قابل توجه تولید روبه رو ساخته است، گفت: در صورت ادامه این روند ضمن تعطیلی کارخانجات عرضه و‌تقاضای سیمان در بازار مختل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، با اشاره به اینکه صنعت سیمان با افزایش هزینه‌های تولید مواجه است، گفت: در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ اکثر کارخانجات با زیان انباشته مواجه بوده و نتوانسته اند این صنعت را نوسازی کنند به نحوی که توان تولید سیمان کشور کاهش یافته است.

وی افزود: از طرفی قطع گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان باعث شده که کارخانجات حدود سی درصد تولید خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

این تولیدکننده سیمان تصریح کرد: باید قیمت سیمان واقعی شود تا سرمایه گذاری توجیه پذیر در این صنعت صورت پذیرد.

غلام زاده به اشاره به اینکه نوسازی در صنعت سیمان کشور نیازمند واقعی شدن قیمت سیمان است، گفت: قیمت جهانی سیمان فله تنی یک و نیم میلیون تومان (حدود ۶۰ دلار) است و در ایران نیز باید قیمت سیمان هفتاد هشتاد درصد قیمت جهانی باشد که حدود تنی یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مصوبه مجلس که ساخت سالی یک میلیون مسکن هست اجرایی شود، با توجه به اینکه برای ساخت هر واحد حداقل ۱۰۰ تن سیمان نیاز هست، حداقل ۱۰۰ میلیون تن سیمان نیاز داریم. این در حالی است که تولید واقعی سیمان کشور سالیانه حدود ۸۰ میلیون تن می‌باشد و برای ساخت این واحد‌ها ۲۰ میلیون تن کمبود سیمان خواهیم داشت.

به گفته این تولیدکننده سیمان، باید با واقعی کردن قیمت سیمان به صنعت سیمان کمک کرد تا نیاز‌های آینده کشور به سیمان مرتفع شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده