تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۱۸۲۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی دلایل بازگشت رونق به رینگ صنعتی بورس‌کالا

رکوردشکنی خریداران در بازار فیزیکی

‌می‌متالز - بررسی روند هفتگی معاملات رینگ فیزیکی بورس‌کالا از رشد حجم معاملات در این بازار ظرف هفته‌های اخیر حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، در این میان رینگ صنعتی سردمدار این افزایش حجم دادوستد و به‌تبع آن رشد ارزش معاملات است. تردید فعالان بازار از به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در کوتاه‌مدت و افت مقطعی قیمت‌ها با نوسان نرخ ارز، برگشت روند نوسان قیمت کالا‌های جهانی به مدار افزایشی، قطعی برق و احتمال کاهش عرضه در هفته‌های آینده، کاهش ذخایر و موجودی انبار‌های مواد اولیه در صنایع تکمیلی به‌علت تعویق خرید در هفته‌های قبل و قرارگیری در تیرماه که زمان سنتی اوج‌گیری تقاضا برای انواع محصولات صنعتی به‌شمار می‌رود مهم‌ترین دلایل این رکوردشکنی به‌شمار می‌روند.

حجم فروش محصول از بازار فیزیکی بورس‌کالا در هفته منتهی به ۱۸ تیر ماه به ۹۴۵ هزار تن رسید که این رقم رکورد بیشترین میزان معامله هفتگی محصول در این بازار از ابتدای امسال بوده است. عرضه کالا‌های جدید در این بازار از جمله سیمان و محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد، رشد تقاضا برای کالا‌های معمول عرضه‌شده در این بازار ازجمله شمش و محصولات فولادی و فلزات غیرآهنی ظرف هفته‌های اخیر با توجه به انتظار فعالان این بازار برای افزایش بهای محصولات در هفته‌های بعد مهم‌ترین دلیل این رشد حجم معاملات بوده است. تعدیل انتظارات تورمی با امید به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام و افت نرخ ارز باعث شده بود تا متقاضیان خرید محصول از بورس‌کالا به امید کاهش قیمت‌ها، بخشی از خرید‌های خود را از اواسط اردیبهشت تا اوایل تیر‌ماه به تعویق بیندازند. در عین حال کاهشی‌شدن بهای کامودیتی‌ها در بازار جهانی پس از نیمه ماه ژوئن (هفته سوم خرداد) در پی تصمیم انتظاری فدرال‌رزرو برای کنترل تورم ایالات‌متحده که بر بازار جهانی فلزات اثرگذار شد نیز از این تعویق خرید‌ها حمایت کرد. این موضوع به‌خوبی در آمار دادوستد این بازار نمایان است به گونه‌ای که کمترین حجم معامله شمش فولاد و کاتد مس از ابتدای امسال در هفته منتهی به ۴ تیر در این بازار رقم خورد، با این وجود طولانی‌شدن مذاکرات وین و عجله نداشتن طرفین برای به نتیجه‌رسیدن باعث شد تا ظرف هفته‌های اخیر تحرک‌هایی در بازار‌های کالایی کشور به‌وجود آید؛ چرا‌که خریداران دیگر امیدی به کاهش قیمت با افت نرخ ارز ندارند. در عین حال قیمت اغلب فلزات ظرف ۱۰ روز گذشته پس از یک سقوط نسبی وارد فاز افزایشی شده که این موضوع نیز فعالان بازار داخل را به خرید تشویق می‌کند. مجموع این عوامل باعث شد تا طرف هفته‌های اخیر بر حجم معاملات در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالا افزوده شود و در هفته گذشته (منتهی به ۱۸ تیر) رکورد بیشترین حجم و ارزش معامله در این بازار به ثبت برسد. تعطیلی واحد‌های صنعتی از جمله بخش فولاد و سیمان از روز‌های پایانی هفته قبل به علت کمبود تولید برق در کشور موضوع دیگری است که به رونق بازار فیزیکی بورس‌کالا انجامید. این کاهش تولید می‌تواند بالانس عرضه و تقاضا را در هفته‌های بعد برهم زده و به رشد قیمتی در این بازار منجر شود، از همین‌رو انتشار این خبر به رونق معاملات بازار فیزیکی انجامید. ورود سیمان به این بازار و استقبال خریداران از این عرضه‌ها نیز به کمک رونق رینگ صنعتی بورس‌کالا آمده است. اولین عرضه سیمان در رینگ صنعتی بازار فیزیکی مربوط به هفته منتهی به ۱۴ خرداد بود که ۴ شرکت سیمانی برابر ۹۱ هزار تن محصول را عرضه کردند. فعالان بازار سیمان کشور به‌خاطر دارند که در سال‌های گذشته نیز این محصول به بورس‌کالا آمد، اما استمرار قوانین نرخ‌گذاری دستوری برای فروش سیمان در بورس‌کالا باعث شد تا این بازار در آن دوران رونق نگیرد و پس از مدتی نیز متوقف شود. خوشبختانه این مرتبه ماده ۱۸قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید که بر خروج کالای پذیرفته‌شده در بورس از نظام قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارد درخصوص محصول سیمان اجرایی شد. به این ترتیب سیمانی‌ها که سال‌هاست با معضل نرخ‌گذاری دستوری روبه‌رو هستند از عرضه محصول خود در این بازار استقبال کردند و بر تعداد عرضه‌کنندگان این بازار به شکل هفتگی افزوده شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده