تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۲۱۸۴۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد ۲ هزار درصدی صادرات فولاد خام در هشت سال گذشته

‌می‌متالز - بررسی آمار‌های منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد چشمگیر ۲ هزار و ۸۸ درصدی صادرات فولاد خام در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ است.

به گزارش می‌متالز، در مدت هشت ساله یاد شده صادرات وزنی فولاد خام با ثبت رشد چشمگیر سه‌هزار و ۳۹۶ درصدی، از ۱۸۶.۳ هزار تن در سال ۹۲ به ۶ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در پایان سال ۹۹ رسید.

ارزش دلاری این صادرات نیز با ثبت رشد ۲‌هزار و ۸۸ درصدی، از ۱۲۱ میلیون دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۲ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در پایان سال ۹۹ رسید.

کاهش واردات فولاد خام

میزان تناژ واردات فولاد خام نیز در این مدت با ثبت افت ۹۹ درصدی از ۷۷۵.۶ هزار تن در سال ۹۲ به ۶‌هزار تن در سال گذشته و از نظر ارزشی نیز با ثبت کاهش ۹۹ درصدی، از ۴۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در پایان پارسال رسید.

پیشتر انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: ایران با تولید ۲۹ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست در رتبه دهمین فولادساز برتر جهان قرار گیرد.

 

رشد ۱۵.۵ درصدی اکتشافات معدنی در دولت تدبیر و امید

بررسی آمار‌های منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رسیدن اکتشاف ذخایر معدنی کشور (ذخایر قطعی) به ۵۵ میلیارد تن تا پایان سال ۹۹ و رشد ۱۵.۵ درصدی آن در مقایسه با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید است.

میزان اکتشاف ذخایر معدنی کشور (ذخایر قطعی) در سال ۹۲ و زمان آغاز به کار دولت یازدهم ۴۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن بود.

تعداد معادن فعال کشور در دوره زمانی هفت ساله یاد شده، از ۶ هزار و ۱۶۵ معدن در سال ۹۲ به ۶ هزار و ۱۳۰ معدن در پایان سال گذشته کاهش یافت و افت ۶ دهم درصدی ثبت کرد.

با این حال، میزان استخراج سالیانه معادن فعال در این مدت، از ۳۶۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۵۵ میلیون تن در پایان سال ۹۹ افزایش یافت و رشدی ۲۵.۷ درصدی به ثبت رسانید.

شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده