تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۱۸۴۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش ناظر گمرکات هرمزگان به ماجرای ۳۰۰۰ کانتینر کالای رسوبی و متروکه در گمرک شهید باهنر

‌می‌متالز - ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی، با اشاره به اینکه، فضای موجود در بندر شهید باهنر ظرفیت تعداد ۳۰۰۰ کانتینر را به طور همزمان ندارد، گفت: اگر کالایی ظرف سه ماه ترخیص نشود، مشمول مقررات متروکه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل اکبرپور، با اشاره به اینکه، محموله‌های صادراتی این گمرک بصورت کانتینری بوده که اغلب میوه تره بار می‌باشد، گفت: با موافقت حمل یکسره توسط گمرک شهید باهنر با توجه به ماهیت کالا (مواد غذایی و فاسد شدنی) جهت تسریع تشریفات خروج در همان روز اظهار، انجام و ترخیص می‌گردد و ماندگاری کالای کانتینری در اسکله موضوعیت ندارد.
وی افزود، فضای موجود در بندر شهید باهنر ظرفیت تعداد ۳۰۰۰ کانتینر را به طور همزمان ندارد و این تعداد مورد اشاره در خبر گزارش شده از طرف برخی رسانه‌ها صحیح نیست. همچنین در خصوص محموله‌های وارداتی در گمرک شهید باهنر جهت ترخیص قطعی، به صورت غیر کانتینری انجام می‌گیرد.

به گفته این مقام مسوول، در خصوص تعداد ۶۳ دستگاه خودرو موجود و سایر اقلام مشمول مقررات متروکه، قبلا توسط گمرک شهید باهنر، مراتب به سازمان اموال تملیکی اعلام که در انتظار انتقال آن توسط سازمان مربوطه می‌باشد و در بازدید روز ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ وضعیت کالا‌های رسوبی و متروکه طبق فهرست اعلامی به سازمان اموال تملیکی، به رؤیت آنان رسیده است و در همان روز مجدد طی نامه‌ای آخرین اقدام وضعیت کالا‌های متروکه برای دومین بار به دادستان محترم اعلام شده است و این اقلام کانتینری، کالای اساسی و سریع الفساد نمی‌باشد.

اکبر پور گفت: کالا‌هایی که از خارج از کشور وارد انبار‌های بنادر می‌شوند بایستی ظرف مهلت قانونی (سه ماه) توسط صاحب کالا از گمرک ترخیص شوند و در صورت عدم اقدام صاحب کالا به هر دلیل (عدم اخذ ثبت سفارش، عدم اخذ تخصیص یا تأمین ارز و یا حتی عدم ترخیص بصورت عمدی و ….) طبق ماده ٢٤ قانون امور گمرکی این گونه کالا‌ها مشمول مقررات متروکه شده و پس از اعلام فهرست آن‌ها توسط مرجع تحویل گیرنده کالا (انباردار) به گمرک، برای هر قبض انبار بطور جداگانه اظهارنامه متروکه تشکیل شده و پس از انجام تشریفات مربوطه اظهارنامه و کالا جهت فروش به سازمان اموال تملیکی تحویل و حقوق ورودی آن‌ها پس از فروش به حساب بیت المال واریز می‌گردد، بنابراین این کالا‌ها حتی در صورتی که عمدا توسط صاحب کالا ترخیص نشوند مشمول مقررات قاچاق نمی‌شوند چه ثبت سفارش داشته باشند یا نداشته باشند.

وی با تاکید بر همکاری گمرک و دستگاه قضا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در جهت رفع موانع تولید اعلام می‌دارد، این دو سازمان به عنوان دو بازوی مهم اقتصادی در جهت رفع موانع تولید می‌باشند که با همکاری و همدلی در نیل به اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش تلاش می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده