تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۲۱۸۶۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نماینده مردم بروجن از قطعی برق کارخانه‌های سیمان انتقاد کرد

‌می‌متالز - نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا برق کارخانه سیمان قطع شد؟، گفت: اکنون سیمان حکم طلا را دارد و پروژه‌ها معطل سیمان هستند. فصل ساخت و ساز استان‌های سردسیر تا آخر شهریور است و باید این‌ها را در نظر گرفت.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری در جلسه‌ای به منظور رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی بروجن، اظهار داشت: طبق برنامه پنج ساله کشور باید پنج هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شد و این انجام نگرفته است که این سوال جدی مجلس از وزیر نیرو است.

وی خاطرنشان کرد: با این حجم از صنعت در شهرستان بروجن باید این کار می‌شد و کار بزرگی صورت گرفته است، شاید امروز اگر می‌خواستیم چنین کاری را انجام دهیم با این وضع اقتصادی کشور اصلاً امکان نداشت و این افق‌های بلند را دیدن نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از همان ابتدا سوال بود که چرا یک نسخه برای خاموشی‌های کشور نوشته‌اند؟ استان چهارمحال و بختیاری با دیگر استان‌ها متفاوت است و می‌شد کار دیگری انجام داد و ابهام دیگر این بود که می‌شد از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح برق برای صنایع بزرگ استفاده کرد و چرا کارخانه سیمان را از کار افتاده شد؟

وی گفت: اکنون سیمان حکم طلا را دارد، پروژه راهداری برای نصب علایم سیمان ندارد و این واقعاً موجب نابسامانی می‌شود، فصل ساخت و ساز استان‌های سردسیر تا آخر شهریور است و باید این‌ها را در نظر گرفت، وزیر نیرو باید برنامه تعریف کند و به دولت دهد تا مجلس برای آن بودجه تعیین کند، مطالبه را باید وزیر نیرو انجام می‌داد.


۱۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق در استان در ۴ سال


مجید فرحزاد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: از پایان سال ۹۵ تا سال ۹۹، هزار و ۱۰۰ و ۲۰ میلیارد تومان در حوزه صنعت برق استان سرمایه‌گذاری شده است که از این رقم ۵۷۰ میلیارد تومان در شهرستان بروجن بوده است.

وی با اشاره به مهمترین پروژه‌های برق در این شهرستان، افزود: ۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه صنعت شهرستان بروجن سرمایه‌گذاری شده است که عمده آن مربوط به پست جهانبین و پست فرادنبه با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان بوده است و دو سال پیش حدود ۳۰ میلیارد تومان برای پست سفیددشت هزینه شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه ۱۴۰۰ در خصوص شهرک صنعتی بروجن، خاطرنشان کرد: قرار شد یک خط ۶۳ کیلوولت را از پست جهانبین احداث کنیم و پست سفیددشت را تغذیه کنیم در واقع صنایع فولادی که در سفید دشت تغذیه می‌شوند از منابع پایدارتر با ظرفیت بیشتر برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به تامین انرژی، گفت: ۶۶ هزار مگاوات باید انرژی برای تامین مصرف در شرایط پیک در کشور تولید شود، اما در حال حاضر دوازده تا چهارده هزار مگاوات کمتر از این مقدار یعنی نیاز مصرف در حال تولید است چرا که یازده هزار مگاوات از منابع تولیدی کشور منابع برق آبی هستند که از سد‌های آبی کشور تولید می‌شوند.

فرحزاد ادامه داد: باید آب ذخیره پشت سد‌ها باشد، اما با خارج شدن سد کارون ۳ و ۴ و کم شدن منابع آبی، سه هزار مگاوات به مدت ۳ ساعت انرژی تولید می‌شود و این موجب فشار بیشتر بر مابقی نیروگاه‌ها می‌شود و این موجب بر هم خوردن توازن تولید و مصرف شد که موجب اعمال خاموشی به مردم شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از یکم خردادماه در کل کشور مشکل انرژی به وجود آمد، اما در استان سبد انرژی را داشتیم و ما توانستیم از ظرفیت کشاورزان استفاده کنیم و به ازای آن برق رایگان در اختیار آن‌ها قرار گرفت و این کمک کرد خاموشی کمتری به مردم استان اعمال شود.

وی افزود: از یک خردادماه تا کنون که بحران برق در کشور است تنها چهار روز از آن را شرایط بحرانی داشتیم که این چهار روز را هم مدیریت شبکه کشور به ما تحمیل کرد، اما استان توانایی داشت که برق را مدیریت و تامین کند و ما نه تنها خاموشی خانگی زیادی نداشتیم بلکه بخش صنعت استان هم وضعیت بسیار مناسبی دارد.

فرحزاد خاطرنشان کرد: مصوبه هیئت دولت این است که تمام کارخانجات فولادی، سیمانی و صنایع بزرگ از تاریخ مصوبه به مدت سه هفته برق آن‌ها یا تعطیل شود یا به ۱۰ درصد مصرف برسانند و تبصره آن این است که شهرک‌های صنعتی از این قاعده مستثنی هستند.

فرحزاد گفت: در چهار ساله اخیر سازمان برنامه و بودجه بخش صنعت برق را ضعیف دید و باید برای آن بودجه گذاشت، اما بهای اندک وصول انرژی هم به خزانه دولت می‌رفت و یارانه‌ها و بدهی‌ها را از این پول برمی‌داشت و حقوق همکاران ما می‌ماند و پولی به عنوان توسعه زیرساخت وجود نداشت، امید است دولت جدید زیرساخت‌های حیاتی کشور را جدی بگیرد.


۴۴ صنایع استان در بروجن واقع شده است


حمیدرضا فلاح، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که حدود ۴۴ درصد صنایع ما در شهرستان بروجن واقع شدند و طرح‌های توسعه متعددی در سال‌های پیش و جاری شروع شد یکی از مهمترین بخش‌ها بحث تامین برق پایدار برای این شهرک‌ها بود که با رایزنی‌ها مقرر شد که احداث پست شماره دو شهرک صنعتی سفیددشت و پست شماره دو شهرک صنعتی بروجن را در دستور کار قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده