تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۱۸۶۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نیت طرح ایجاد چند بورس کالایى در کشور مشخص نیست! / در دنیا بورس‌ها در حال ادغام اند

‌می‌متالز - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد مى گوید که هدف و نیت افرادى که از ایجاد چند بورس کالایى در کشور سخن مى گویند را نمى دانم، اما به اعتقاد بنده این موضوع اصلا منطقى نبوده و برخلاف رویه و تجربه هاى جهانى است.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که بورس‌ها در سایر کشورهاى دنیا در حال ادغام با یکدیگر هستند تا وحدت رویه در معاملات ایجاد شود در این میان هدف از طرح ایجاد چند بورس کالایى در کشور را درک نمى کنم.
او ادامه داد: باید از افرادى که چنین مواردی را مطرح می‌کنند سوال کرد که ایجاد بورس‌های کالایی جدید چه نفعی برای اقتصاد کشور و بازار کالایی دارد.
این تولیدکننده فولاد کشور تصریح کرد: ایجاد بورس‌های جدید با صرف هزینه‌های گزاف و زمان طولانی، ارزش افزوده‌ای را با خود به همراه ندارد و مزیتی را به شرایط فعلی اضافه نمی‌کند.
احرامیان با تاکید بر اینکه معاملات بورس کالا به شکل الکترونیکی انجام شده و ایجاد بورس‌های جدید منطقی ندارد، گفت: اکنون بورس کالا با بازار‌های مختلف معاملاتی در حال انجام فعالیت است و دیگر نیازى به راه اندازى بورس جدیدی در کشور نیست.
این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: هیچ بازاری کامل نیست و نیاز به توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بورس‌ها نیز وجود دارد، در این میان اگر افرادی نسبت به روند معامله محصولی در بورس کالا انتقاد دارند باید درصدد رفع آن باشند و طرح مطالب این چنینی یعنی تعدد بورس‌های کالا حاصلی برای کشور ندارد.

قیمت گذاری دستوری کمرنگ شده است
احرامیان با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال رویکرد قیمت گذاری دستوری کمرنگ‌تر شده است، گفت: قیمت گذارى دستورى تجربه غلطی بوده که سال‌ها به بهانه‌های محتلف اجرا شد، اما تبعات منفی آن از همان ابتدا متوجه همه بخش‌های تولیدی شد.
وی افزود: قیمت گذارى دستورى به هیچ عنوان نمى تواند مانع از تورم در کشور شود و بار‌ها نتایج منفى به کارگیری آن در کشور دیده شد که نتایج زیان بار آن باعث جلوگیرى از اجراى آن در سال جاری شده است.
احرامیان در بخش پایانی این مصاحبه در خصوص عرضه محصولات جدیدی همچون مواد معدنی و سیمان در بورس کالا گفت: باید تاکید کنم، بورس کالا بستری شفاف برای معاملات کالا‌ها است و هرچه محصولات جدیدی در این بورس عرضه شود اقدامى مثبت خواهد بود که البته باید از دخالت‌های بیرونی در روند قیمت‌ها جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده