تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۱
بازدید: ۴۸۰
کد خبر: ۲۱۸۶۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
این هفته عرضه می‌شود؛

بزرگترین عرضه صکوک برای تامین مالی صنایع پتروشیمی خلیج فارس

‌می‌متالز - با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد ریال از طریق بورس اوراق بهادار تهران طی هفته جاری عرضه عمومی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا ابوترابی با اعلام این خبر افزود: طی این تامین مالی که از لحاظ حجم بزرگترین عرضه صکوک در بازار سرمایه تاکنون است، بخشی از سهام شرکت پتروشیمی تندگویان به عنوان دارایی مبنای انتشار اوراق توسط نهاد واسط از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شده و سپس به‌صورت اجاره به شرط تملیک به آن شرکت واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره‌بهای ۱۸ درصد است و اجاره‌بهای آن هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. ناشر این اوراق شرکت واسط مالی تیر سوم (با مسوولیت محدود) بوده و عرضه آن به روش ثبت سفارش از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص نحوه ضمانت پرداخت اجاره‌بها و اصل اوراق در سررسید اظهار داشت: این اوراق فاقد رکن ضامن بوده و از سازوکار رتبه‌بندی اعتباری در آن استفاده شده است. بر اساس آخرین رتبه‌بندی انجام شده توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا، رتبه اعتباری بلندمدت و کوتاه‌مدت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ترتیب -A و A ۱ بوده و رتبه اعتباری اوراق اجاره این شرکت –A است.

ابوترابی در خصوص ارکان انتشار اوراق توضیح داد: با توجه به حجم بالای این اوراق بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن بر عهده سندیکایی متشکل از ۶ شرکت تامین سرمایه شامل تامین سرمایه سپهر به حجم ۲۰ هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه‌های نوین، بانک ملت و کاردان هر یک به حجم ۹ هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه‌های تمدن و امین هر یک به حجم ۶،۵۰۰ میلیارد ریال است. عامل فروش این اوراق شرکت کارگزاری خبرگان سهام و عامل پرداخت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

به گفته ابوترابی، پس از انتشار موفق ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره سهام برای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس طی دو مرحله در سال‌های ۹۷ و ۹۹، این سومین تامین مالی این شرکت از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه است که در مقایسه با سایر صکوک منتشره در بازار سرمایه تاکنون، بالاترین حجم انتشار این نوع اوراق طی یک مرحله را به خود اختصاص داده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده