تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۸۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت طلا تحت تاثیر نوسان انس جهانی / حباب سکه کاهش یافت

‌می‌متالز - نایب رئیس اتحادیه طلا از کاهش حباب سکه خبر داد و توضیح داد که با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی در روز یکشنبه، قیمت طلا و سکه تغییری نمی‌کند.

به گزارش می‌متالز، در جریان بازار امروز انس جهانی طلا نسبت به آخرین نرخ روز پنجشنبه ۱۲ دلار کاهش یافت و به قیمت دلار رسید. کاهش ۱۲ دلاری انس جهانی طلا در کنار ثبات نسبی در بازار دلار امروز (شنبه)، باعث شد قیمت طلا و سکه در بازار امروز با کاهش همراه باشد.

انس جهانی طلا نسبت به شنبه هفته گذشته پنج دلار افزایش داشته است، اما امروز نسبت به روز پنجشنبه ۱۲ دلار کاهش داشت که قیمت طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۶ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کند.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا به کاهش انس جهانی در بازار امروز اشاره کرد و گفت: در بازار امروز با توجه به کاهش ۱۲ دلاری انس جهانی و ثبات نسبی در بازار دلار، در کنار کاهش عرضه و تقاضا در بازار طلا، قیمت‌ها روند نزولی را طی کرد.

کشتی‌آرای بر این عقیده است که کاهش انس جهانی در جریان بازار امروز و از طرفی کاهش تقاضا در بازار عوامل موثر در کاهش قیمت‌ها بودند. همچنین از کاهش ۵۰ هزار تومانی حباب سکه خبر داد. او کاهش حباب سکه را به دلیل کاهش تقاضا در بازار در کنار کاهش قیمت‌ها می‌داند.

نایب رئیس اتحادیه طلا بازار را در شرایط آرامی می‌بیند و معتقد است در این شرایط قیمت‌ها تحت تاثر نرخ ارز است و قیمت دلار در این روز‌ها به اخبار مذاکرات واکشن نشان می‌دهد.

محمد کشتی‌آرای در پایان به ثبات قیمت‌ها اشاره کرد و توضیح داد: به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی در روز یکشنبه، قیمت‌ها تا دوشنبه ثبات می‌ماند و باید دید دوشنبه انس جهانی و قیمت دلار چه نوسان‌هایی را خواهند داشت.

اخیرا صدر اعظم آلمان در یک کنفرانس خبری به همراه جو بایدن بر چالش‌هایی که بر سر راه احیای برجام وجود دارد تاکید کرد و گفت که توپ در زمین ایران است. آنگلا مرکل علاوه بر این ضروری دانست که هرآنچه لازم است برای دستیابی به نتیجه مطلوب انجام شود. اظهار نظر‌هایی از این دست، این تئوری که مواضع اتخاذ شده برای چانه‌زنی هستند را بیشتر تایید می‌کند. به هر حال همین اخبار به اهرمی برای نوسانگیران تبدیل شده است و قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت سکه نزدیک به ارزش ذاتی آن است

تغییرات قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز نسبت به عصر روز پنج‌شنبه محدود بود. قیمت سکه عصر پنج‌شنبه روی ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در شروع معاملات امروز روی ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان قرار داشت. طلای جهانی در معاملات روز جمعه روند نزولی را دنبال کرد و به زیر محدوده ۱۸۲۰ دلار بازگشت.

احتمالا این مسئله باعث شد بازار سکه قدری سرد شود. اندازه حباب سکه در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ایران (قیمت دلار در این زمان ۲۴ هزار و ۷۲۰ تومان، قیمت طلای جهانی ۱۸۱۲ دلار و قیمت سکه ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود)، کمتر از نیم درصد به دست می‌آمد. قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان ایستاد و نزدیک به ارزش ذاتی آن باقی ماند.

تقاضای پایدار سکه

کوچک شدن حباب سکه و پایداری آن در این سطوح به نوعی نشانه پایین بودن سطح تقاضا در این بازار است. طلای جهانی در آخرین روز هفته گذشته تغییرات نزولی را به ثبت رساند، بازار دلار نیز با عدم اطمینان در مورد آینده مذاکرات مواجه است. فعالان بازار سکه در این شرایط با احتیاط رفتار می‌کنند، تقاضا در این بازار پایدار شده و قیمت سکه به ارزش ذاتی‌اش بسیار نزدیک شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده