تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۱۸۷۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تدبیر دولت سیزدهم برای رمزارزها/ تدوین قانون ضروری است

‌می‌متالز - ارز‌های دیجیتال در دولت دوازدهم تاحدودی به رسمیت شناخته شد و زیر نظر وزارت صمت رفت، اما دولت بعدی حتما در این زمینه باید موضع مشخص و روشنی داشته باشد و برای آن برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری کند.

به گزارش می‌متالز، هر چند تا سال ۲۰۰۰ هنوز کسی فکر نمی‌کرد که حدود یک دهه بعد ارز‌های دیجیتال به شکل فعلی آن به وجود آمده و دو دهه بعد از چنین ارزشی برخوردار شوند، اما اقتصاددانان همان سال‌ها هم پیش‌بینی پول اینترنتی را می‌کردند که مانند خیلی چیز‌های دیگر آن روز، بیشتر به خیال می‌ماند.

حالا دیگر، بیت‌کوین بر سر زبان‌ها افتاده است و دیگر ارز‌های مجازی نیز یکی پس از دیگری ظهور می‌کنند. پول غیرمتمرکز، پول اینترنتی، بیت کوین و یا ارز دیجیتال و رمزارز همگی عنوان‌هایی است که قرار است ساختار‌های سنتی مبادلات مالی در دنیا را از طریق اینترنت متحول کند و افراد بدون نیاز به شناختن هویت یکدیگر، بتوانند مبادله مالی انجام دهند. راهی که دیگر بازگشتی از آن نیست و دیر یا زود باید اقتصاددانان آن را به سرفصل درس‌های خود اضافه کنند.

موضوع رمزارز‌ها در ایران نیز چند سالی است که اهمیت پیدا کرده است. دلیل این امر تا حدودی روشن است. مشکلات اقتصادی، تحریم و ناامنی در بازار سرمایه بسیاری را به سمت بازار رمزارز‌ها سوق می‌دهد و این اقبال به بازار رمزارز‌ها در کنار انرژی ارزان موجب شده براساس تخمین‌ها ایران پنجمین کشور دنیا در استخراج بیت کوین باشد.

به نظر می‌رسد دولت بعدی حتما در این زمینه باید موضع مشخص و روشنی داشته باشد و این موضوع را خوب یا بد به رسمیت بشناسد و برای آن برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری کند.

سهیل نیکزاد، عضو هیات موسس انجمن بلاکچین ایران گفت: همیشه قانونگذاری کار درستی بوده است و دولت تا الان کوتاهی کرده که این کار انجام نپذیرفته است.

وی افزود: معمولا دولت‌ها به خاطر ندانستن چگونگی مواجهه با این فناوری و به سبب ترسی که از این بی‌اطلاعی دارند، تسلیم هرکسی شده‌اند که خطرات این حوزه را پررنگ‌تر کرده است و در نتیجه فرصت‌های زیادی تاکنون از دست رفته است.

صنعتی شدن استخراج رمزارز در دولت دوازدهم

نیکزاد خاطرنشان کرد: به نظر من، دولت فعلی در این ده-دوازده سال اخیر بهترین عملکرد را در این حوزه داشته است. به این خاطر که با امضای رئیس جمهور و هیئت وزیران ماینینگ مصوب شد که صنعت باشد.

وی اضافه کرد: البته رانت‌های بسیاری در این حوزه وجود داشته است و همین‌ها مانع از این شده است که قانونگذاری در مسیر درست خود پیش برود.

عضو هیات موسس انجمن بلاکچین ایران یادآور شد: آنچه معلوم است، این است که در حال حاضر، نیاز زیادی به قانونگذاری در این امر داریم تا بتوانیم از فرصت‌ها درست استفاده کنیم.

وی افزود: اگر قانونگذاری نشود و مردم را در زمینه رمزارز‌ها همچنان در ترس و نگرانی رها کنیم کماکان اوضاع چنین برقرار می‌ماند.

قوانین ضروری در زمینه رمزارز‌ها

نیکزاد در ادامه درباره قوانین ضروری که باید در زمینه ارز‌های دیجیتال تدوین شود، گفت: قوانینی که جرم انگاری را از این مبادلات دور کند و بیان کند که صرف ماین کردن (استخراج رمزارز) و خرید و فروش یا داشتن رمزارز جرم نیست و این مورد باید صراحتا اعلام شود.

وی افزود: متاسفانه ما دستگاه‌های امنیتی داریم که در این حوزه نگرانی‌های بسیاری را بین مردم و دستگاه‌های دیگر پراکنده کرده‌اند.

عضو هیات موسس انجمن بلاکچین ایران در همین باره توضیح داد و گفت: برای مثال، بانک مرکزی قانونگذاری خود را که انجام داده و پیش‌نویس قانون خود را نیز در سه صفحه انتشار داده بود، این قانون یکی از بهترین قانون‌های پیشتاز در حوزه کریپتوکارنسی هم بود و به واسطه آن اوضاع شاید تغییر می‌کرد.

وی ادامه داد: با همه این احوال، این قانون پس گرفته شد و پیش‌نویس آن هم از سایت برداشته شد که این اصلا به لحاظ حرفه‌ای قابل قبول نیست که بانک مرکزی یک کشوری فایلی را پیشنهاد بدهد و آن را به عنوان نظر پیشنهادی ارائه دهد، اما به دلایلی آن فایل را بردارد.

جرم‌زادیی از خرید و فروش رمزارز

نیکزاد با بیان اینکه باید از این جرم انگاری گذر کرد و به سمت قانونگذاری پیش رفت، اظهار کرد: به نظر من بانک مرکزی داشت کار خود را به درستی پیش می‌برد که اگر دوباره به همان رویه بازگردد بسیار خوب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دو حالت برای صدور مجوز در حوزه رمزارز‌ها وجود دارد، گفت: یکی این که مجوز‌ها به صورت شخصی صادر شود و مدل دیگر آن است که ضوابط اعلام و گفته شود کسی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند باید فلان کار‌ها را انجام دهد و بنابراین دیگر اشخاص تاییدیه شخصی نمی‌گیرند بلکه درصدد جمع آوری مدارک و تعهد به ضوابط خواهند بود.

عضو هیات موسس انجمن بلاکچین ایران یادآور شد: در کشور ما جز در مدل اول مجوز دادن، کار دیگری صورت نگرفته است. به همین خاطر، معتقدم سیستم‌های مجوز دهنده ما رانتیر هستند، چون مجوز به نام شخص داده می‌شود و قوعد و ضوابط برایشان مهم نیست.

وی با ذکر مثالی افزود: مثلا ما ۶۰۰ صرافی داریم که به صورت سنتی و با کاغذ کار می‌کردند که مربوط به قبل از اختراع بیت‌کوین است و تمامی مجوز‌های آنان مربوط به کارمندان بانک‌ها است. از این تعداد هم در حال حاضر تعدادی کار نمی‌کنند، اما همچنان مجوز‌های آنان ابطال نشده است.

رواج رمزارز‌ها چه فوایدی برای اقتصاد می‌تواند به ارمغان بیاورد؟

نیکزاد در پایان تصریح کرد: در این روزگار کار به جایی رسیده است که باید از این امر سخن گفت که عدم رواج رمزارز‌ها چه ضرر‌هایی خواهد داشت. در واقع در این حوزه مثل آن است که بگوییم برق چه فوایدی دارد؟ یعنی آنقدری این فواید مسجل است که دیگر قابل بررسی نیست که همین امر ضرورت قانونمندی در آن را بیش از پیش نمایان می‌کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده