تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۹۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا بورس در یک ماه گذشته رشد کرد؟ / سیاست‌های دولت جدید درباره بورس چه خواهد بود؟

‌می‌متالز - در یک ماه اخیر بورس رشد قابل توجهی را داشته است علت این موضوع عوامل زیادی بود که درباره آن‌ها از کارشناس بازار سهام پرسیدیم.

به گزارش می‌متالز، سال گذشته با دعوت هیجانی دولت از مردم برای ورود به بورس، یکباره آمار کد‌های بورسی نسبت به سال ۹۸ با رشد ۷۶ درصدی مواجه شد. حالا بیشتر افراد جامعه به دنبال ثبت نام در سجام و احراز هویت در این سامانه بودند. در ماه‌های پایانی سال گذشته مجموع تعداد کد‌های بورسی معامله‌گران به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید.

در مرداد ماه سال پیش شاهد افت شدید بازار سهام بودیم. بیشتر نماد‌های افت شدید قیمت را تجربه کردند و سرمایه‌های خرد و اندک سهامداران تازه‌کار بورس از دست رفت.

در بودجه سال ۹۹ کسری بودجه دولت بین رقم ۵۵ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده بود و به نظر می‌رسید دعوت دولت از مردم برای حضور در بورس بی‌مورد نبوده است. بعد از بحران بازار سهام گمانه‌های مختلفی از میران تامین مالی دولت از بورس زده شد حالا دولت متهم ردیف اول قرار گرفته است و اعداد و ارقام غیررسمی نشان می‌دهد که دولت تنها در سال ۹۹ از بازار سهام ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده است.

از مرداد ماه سال گذشته تا به امروز اعتماد سهامداران خرد به بورس هر روز کمتر شد و دیگر به بازار سرمایه با دیدی بلندمدت نگاه نمی‌کردند. آن‌ها فقط منتظر باز شدن قفل صف‌های فروش سهم‌های خود و نوسان‌گیری‌های کوتاه مدت از بازار بودند. هر روز ریسک‌های بیشتری به بازار اضافه می‌شد از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی و بالا رفتن نرخ دلار.

بورس در خرداد ماه ۱۴۰۰ چه شد

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رئیس جمهور جدید، تا حدی ابهام‌های سیاسی بازار سرمایه از بین رفت. نرخ دلار در حوالی ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان تثبیت شد و مذاکرات برجام هم تا مرز توافق پیش رفت.

حالا سیاست‌های احتمالی رئیس جمهور منتخب نشان می‌دهد که قصد تامین مالی از بازار سهام را ندارد و اهداف خود را در جهت عمق بخشیدن به آن قرار داده است. اما هنوز ابهام تعیین کابینه اقتصادی او بر سر بازار سنگینی می‌کند.

از ماه پیش تا به حال شاخص کل بورس از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کرد و به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. این تحرکات توانست تا افزایش قیمت در بیشتر نماد‌های بازار ایجاد شود و حالا قفل نماد‌های کوچک بازار هم با رشد شاخص کل هم‌وزن باز شود.

گروه‌های فولادی، نفتی و پالایشی در روز‌های گذشته توانستند رشد خوبی را ثبت کنند. قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی فقط یکی از عوامل خارجی رشد بورس در روز‌های گذشته بود. عامل مهم دیگر در بازدهی بازار سهام ثبات نرخ ارز، برداشته شدن برخی از تحریم‌های تجاری ایران توسط آمریکا و انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های پالایشی عوامل مهم دیگری بودند که روند کلی بازار را تغییر دادند.

کارشناسان درباره رشد بورس چه می‌گوید؟

سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل رشد بورس در روز‌های گذشته به تجارت‌نیوز گفت: در روز‌های گذشته سهم‌ها رشد قیمتی معقولی را به واسطه اصلاح به دست آوردند. این در حالی است که P/E سهم‌ها با دلار ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان در محدوده‌های ۳ تا ۴ رسیده است. بسیاری از نماد‌های بنیادی بازار مثل فولاد، پتروشیمی و معادن از این قاعده پیروی کرده‌اند.

وی درباره این موضوع تشریح کرد: با توجه به اتفاقات اخیر و عدم کاهش قیمت دلار تا حد زیادی به بازار کمک شد. قیمت‌ها در حال حاضر نشان می‌دهند دلار در محدوده ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان در حال بسته شدن است و تغییرات خاصی را نخواهد داشت. بنبراین شاهد این مسئله هستیم که افراد اقدام به خرید سهم‌هایی با P/E پایین در بازار کرده‌اند. همین موارد باعث رشد کلی بازار در یک ماه اخیر شده است.

درخشانی اضافه کرد: گزارشات منتشر شده سه‌ماهه شرکت‌ها منطقی بودند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی و با توجه به افزایش نرخ‌ها، گزارش‌های سه ماهه تابستان امسال شرکت‌ها از وضعیت بهتری برخوردار باشند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌ها امسال اعداد بزرگتری را نشان دهند. درخشانی افزود: تمامی این عوامل را بازار به نوعی پیش‌خور کرده و همین موضوع باعث رشد بورس در یک ماه اخیر شده است.

این کارشناس بازار درباره تاثیر تورم در بورس گفت: در حال حاضر قیمت سیمان در سه ماه اخیر بیش از ۲ برابر افزایش داشته است یا قیمت بتن نسبت به سیمان رشد بیشتری را ثبت کرده است. در بخش‌هایی مثل بورس کالا که رشد آن‌ها ربطی به دلار ندارد هم شاهد رشد قیمت به دلیل افزایش تقاضا بودیم.

درخشانی تشریح کرد: نرخ‌های جهانی در چند وقت اخیر روند خوبی را داشته‌اند و همین موضوع به سودآوری برخی از شرکت‌ها کمک کرده است؛ بنابراین در حال حاضر فروش در بازار توجیهی ندارد و افراد می‌توانند سهم‌های خوبی را برای خرید شناسایی کنند.

وی درباره تاثیر کسری بودجه در بورس گفت: با توجه به کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد نرخ دلار از محدوده‌های فعلی بیشتر شود. فروش شرکت‌ها بیشتر شوند و بازار سرمایه به صورت تورمی رشد کند. با توجه به کسری بودجه امسال به نظر می‌رسد در بهترین حالت دولت باید نرخ ارز را در بودجه به بالای بیست هزار تومان افزایش دهد.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت جدید در نسبت با بازار سرمایه تغییر کند و اگر قصد تامین مالی هم داشته باشد به صورت غیر مستقیم و به اشکال دیگری این کار را انجام دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده