تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۲۱۹۰۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شوک قیمت سیمان از کمبود «عرضه»؛

هفته آینده عرضه سیمان حجم می‌گیرد

‌می‌متالز - مهمترین دلیل رشد قیمت سیمان شوک ناشی از کاهش عرضه هاست که این معضل به سبب قطعی برق کارخانه‌های سیمانی رخ داده، اما از هفته آینده با راه اندزی معاملات سلف سیمان این مشکل رفع می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا با بیان این مطلب، در خصوص ارائه راهکار‌های لازم برای رفع معضلات قیمت سیمان گفت: شب گذشته، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت در نشستی با جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به پیگیری و ارائه راه حل‌هایی در این زمینه پرداختند که به موجب آن مقرر شد به زودی عرضه سیمان به صورت سلف برای پوشش تقاضای آتی شرکت‌ها در بورس کالا انجام شود.


بورس کالا عامل افزایش قیمت سیمان نیست


جهرمی با بیان اینکه ۸۰ درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شود، گفت: شرایطی فراهم می‌شود تا شرکت‌های تولیدکننده سیمان با ساز و کار عرضه محصول در بورس کالا آشنا شوند. در این زمینه با انجمن سیمان و هلدینگ‌های عرضه‌کننده سیمان مذاکراتی انجام گرفته است تا برای هفته‌های آینده میزان عرضه سیمان مشخص شود.

وی با بیان اینکه بورس کالا دخالتی در قیمت گذاری ندارد، افزود: بورس کالا در واقع مکانیسم کشف قیمت را ارائه می‌کند و اگر سیمان در خارج از بورس کالا ارائه شود باید بر اساس قیمت اعلامی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باشد.


رشد ۲۵ درصدی عرضه سیمان نسبت به زمان مشابه سال پیش


معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران توضیح داد: سال جاری با عرضه سیمان در بورس کالا سعی شد تا گامی مهم برای واقعی شدن قیمت‌ها برداشته شود. در نظر داشته باشید طی امسال و تا پایان هفته گذشته ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدی معادل ۲۵ درصد برخوردار شد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳ هلدینگ مهم تولید سیمان شامل هلدینگ شستا، هلدینگ غدیر و سیدکو محصولات کارخانه سیمانی خود را در بورس کالا عرضه کردند. انتظار داریم دیگر شرکت‌های سیمانی که سهام آن‌ها در بورس معامله می‌شوند نیز محصولات خود را مانند مجموعه شستا از طریق بورس کالا ارائه کنند.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران بیان کرد: عرضه سیمان از خرداد ماه سال جاری با عرضه ۲.۶ میلیون تن شروع شد که از این میزان ۱.۸ میلیون تن معادل ۷۰ درصد آن در بورس کالا معامله شد. در ۱۸ تیر ماه عرضه سیمان به ۶۴۵ هزار تن در هفته رسید که ۴۷۶ هزار تن آن معامله شد، اما متأسفانه بعد از شروع قطعی برق باعث شد عرضه سیمان در بورس کاهش پیدا کند.


مدیریت بازار با ورود کل سیمان به بورس


وی گفت: در حال حاضر سیمان ۳۷ شرکت در بورس کالا عرضه می‌شود و تعداد خریداران سیمان به ۱۳۹۱ مشتری رسیده است. تدابیری اندیشیده شده که علاوه بر مشتری‌های حقوقی افراد حقیقی هم بتوانند حداقل ۱۰ تن سیمان در بورس کالا سفارش بدهند و خریداری کنند. از این طریق مشتریان سیمان شامل انبوه‌سازان، شهرداری‌ها و حتی سازندگان خرد ساختمانی نیز می‌توانند سیمان خود را از بورس کالا خریداری کنند.

به گفته جهرمی، در این مدت که سیمان در بورس کالا عرضه شد قیمت هر کیلو سیمان تیپ ۲ که ۱.۴ میلیون تن معادل ۷۸ درصد معامله شده است به قیمت هر کیلو ۳۷۳ تومان در هفته ۱۸ تیر ماه ثبت شده همچنین رقم ۴۴۲ تومان نیز در هر کیلو مورد تأیید قرار گرفته است، در ۱۸ تیر ماه که ۸۵ درصد از سیمان عرضه شده معامله شده هر کیلو ۵۴۸ تومان ثبت شده و میانگین قیمت معاملات ۸۲۰ تومان بوده است.

وی اظهار کرد: مشتریان پتروشیمی در بورس کالا ۲۵۰۰ نفر، مشتریان ورق هزار نفر، در سیمان ۱۳۹۱ نفر شناسایی شدند و با توجه به گزارش کارگزاری‌ها تعداد مشتریان سیمان در حال افزایش است.


تسهیل خرید با تدبیر سازمان بورس


جهرمی خاطرنشان کرد: البته اقداماتی نیز برای تسهیل اخذ کد بورسی از جانب سازمان بورس تدارک دیده شده برای مثال بحث‌های صورت‌های مالی حذف خواهد شد یا شرایطی فراهم می‌شود تا افرادی که در بورس اوراق کد دارند قادر به خرید سیمان از بورس کالا باشند؛ این اقدامات در مرحله تصمیم و ابلاغ هیئت مدیره سازمان بورس است.

جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران همچنین گفت: برخی از محصولات فولادی مانند آهن اسفنجی که قابلیت نگهداری ندارند باید مکانیسم صادرات آن فراهم شود و اگر شوک قیمت ارز در بازار نباشد صادرات این محصولات رونق می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده