تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۴۳۹
کد خبر: ۲۱۹۲۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نفس‌های آخر بازار سیاه سیمان / متقاضیان خرید سیمان دست نگه دارید

‌می‌متالز - گرانی سیمان مقطعی است و با وصل شدن برق کارخانجات، روال عرضه و تقاضا به حالت قبل بازمی گردد و قیمت سیمان نیز به قبل از گرانی‌ها باز خواهد گشت.

به گزارش می‌متالز، میزان عرضه سیمان در بازار کاهش چشم گیری داشته و این گرانی سیمان تا مرز ۷۰ هزار تومان در پاکت را رقم زده است، انجمن صنفی کارفرمایان سیمان دلیل این گرانی را تصمیمات وزارت نیرو در بودجه بندی برق صنعت سیمان عنوان می‌کنند. امروز وزارت نیرو از حل مشکل برق سیمانی‌ها و فولادی‌ها خبر داد، اما همچنان سیمان با بیش از ۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

طی توافق وزارتخانه‌های صمت و نیرو، کارخانه‌های تولید سیمان از ساعت ۲۴ تا ۸ با ۱۰۰ درصد توان و در طول روز با ۳۰ درصد توان به فعالیت خواهند پرداخت و با این روند در چند روز آینده مشکل کمبود سیمان به صورت کامل حل خواهد شد.


وزارت صمت نظارتی بر عرضه سیمان ندارد


مهرداد نظارت، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده گفت: وزارت صمت هیچ نظارتی بر عرضه سیمان توسط تولیدکنندگان ندارد.


گرانی سیمان سناریوست


سجاد سبحانی، دبیر کانون انجمن‌های صنعت احداث استان اصفهان هم پیشتر با اشاره به کمبود سیمان گفته بود: از سال گذشته سناریویی برای افزایش قیمت سیمان در نظر گرفته شد.


خرید سیمان به هر قیمتی


یکی از کارفرمایان پروژه‌های عمرانی گفت: ماشین‌های حمل و نقل و افزایش کرایه‌های آن از جمله مهمترین مشکلات امروز برای خرید سیمان است. بیش از ۲۰ کارگر در یک پروژه‌های ساختمانی کوچک کار می‌کنند، پیمان کار باید مصالح را به کارگران برساند و هر گونه تاخیر در این امر ضرر مالی برای صاحب پروژه محسوب می‌شود.

وی افزود: ساختمان‌هایی که در مرحله‌ای از ساخت قرار دارند که نیازمند سیمان هستند، به دلیل هزینه‌های بالای کارگر مجبور شدند هر طور که شده سیمان تهیه کنند، امروز برای تهیه سیمان اقدام کردیم، یکی از واسطه‌ها قول تحویل سیمان برای هفته دیگر را داد.

سید عباس حسینی، مدیرعامل سیمان تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: گرانی سیمان مقطعی است و با وصل شدن برق کارخانجات، روال عرضه و تقاضا به حالت قبل بازمی گردد و قیمت سیمان نیز به قبل از گرانی‌ها باز خواهد گشت.

وی افزود: نا هماهنگی بین عرضه و تقاضا بازار سیاه به راه می‌اندازد. مشکل برق و قطع تولید برق واحد‌های صنعتی میزان عرضه سیمان را با مشکل مواجه کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه گرانی سیمان ناشی از دلال بازی است، گفت: سیمان درب کارخانه با همان قیمت در حدود ۲۳ هزار تومان در هر پاکت تحویل داده می‌شود، کمبود این محصول است که قیمت آن را تا پاکتی ۷۰ هزار تومان گران کرد.

حسینی گفت: صنعت سیمان، صنعت مادر و استراتژیک است، ۲۵ هزار نفر شغل مستقیم، ۱۲۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در این صنعت فعال هستند که هر گونه تصمیم وزارت صمت و نیرو در ارتباط با برق مصرفی کارخانجات سیمانی بر آینده این افراد نیز تاثیر گذار است.

وی در ارتباط با ابلاغیه جدید وزارت صمت گفت: بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، صنعت سیمان ۱۲ شب تا۸ صبح برق خواهد داشت. ۷۵ درصد از برق صنعت سیمان برای تولید نیاز است امیدواریم شرایط یه گونه‌ای پیش برود که برق مورد نیاز سیمانی‌ها تامین شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده