تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۱۹۲۳۱
سرویس خبر : انرژی
ورناصری:

سیاست‌های غلط وزارت نیرو خوزستان را تشنه کرد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از ادامه بی‌آبی در استان خوستان انجام داد، گفت: باید جلوی اجرای سیاست‌های غلطی وزارت نیرو گرفته شود. به

به گزارش می‌متالز، علیرضا ورناصری قندعلی با اشاره به دلایل بی‌آبی در استان خوزستان و راه‌های برون رفت از این مشکل، گفت: اتفاقات اخیر ناظر بر اجرای یک سری سیاست‌های غلط از ۱۵ سال قبل تاکنون است که اکنون نتایج آن عیان شده این درحالی است که آورده آب در استان خوزستان حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب است، اما مصارف به حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب می‌رسد همچنین اجرای ۴ طرح بزرگ انتقال آب در کارون سبب شده سقف آورده پایین بی‌آید و سال به سال اوضاع برای تامین آب نامناسب شود و امسال به دلیل خشکسالی مشکل تشدید شده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید اکنون با رهاسازی آب مشکل کمتر شده، اما این وضعیت ناپایدار است چراکه یک تا دو ماه پس از پایان تابستان گرما همچنان در استان پایدار است ولذا نیاز‌های آبی ما با این سرعت رفع نمی‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از ادامه بی‌آبی در استان انجام داد، توضیح داد: اولا باید جلوی اجرای سیاست‌های غلطی وزارت نیرو -که بر اجرای آن اصرار دارد- گرفته شود.

به گفته ورناصری همچنین می‌توان از بازچرخوانی آب یا تسویه پساب‌ها جهت تامین آب مورد نیاز یک سری از مصارف استفاده کرد، در عین حال باید با اجرای طرح‌های بزرگ و مدرن آب دریای عمان خلیج فارس را شیرین‌سازی کرده و به استان‌های کویری انتقال داد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آقایان به جای انتقال آب دریا راه آسان یعنی انتقال آب کارون را انتخاب کردند بی‌آنکه به نتایج این اشتباه فاحش بی‌اندیشند و با کمال تاسف باید گفت؛ اکثر طرح‌های اجرا شده پیوست زیست محیطی و اجتماعی نداشته‌اند به همین دلیل مشکلات تقریبا جبران‌ناپذیری را ایجاد کرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مردم خوزستان به قدری به تنگنا آمده‌اند که نمی‌توان آن را وصف کرد، تاکید کرد: نباید فراموش کرد؛ خوزستان استان پیشران حوزه انرژی است که تنها با تعلق تنها بخشی از این سرمایه به آن می‌توان بسیاری از مشکلاتش را حل کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی(خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده