تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۴:۰۴
بازدید: ۱۴۲۲
کد خبر: ۲۱۹۲۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

رونمایی از تمبر اختصاصی «فملی»/ درآمد شرکت ملی مس به بیش از ۴ میلیارد دلار می‌رسد/ تقسیم سود ۲۸ تومانی «فملی»

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی «فملی» با حضور ۶۴ درصدی سهامداران برگزار و در پایان به ازای هر سهم «فملی» ۲۸ تومان سود تقسیم شد.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای این مجمع دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با ارائه گزارشی به بررسی این صنعت در سطح جهانی و همچنین عملکرد شرکت ملی مس در سال گذشته پرداخت.

سعد محمدی با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱، اظهار کرد: رشد تولید ناخالصی داخلی نشان می‌دهد رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ به میزان منفی ۳.۵ درصد بود، اما این عدد در سال ۲۰۲۱ تمام کشور‌های دنیا عمدتا رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده اند این اتفاق در سال ۲۰۲۲ نیز تکرار می‌شود و این اعداد حاکی از موفقیت جهان در کنترل و مقابله با ویروس کرونا بود.

وی افزود: ما به عنوان شرکت ملی مس این مبنا را به عنوان یک هدف قرار داده ایم.

سعد محمدی با اشاره به رشد ناخالص داخلی در ایران نیز، گفت: از سال ۲۰۲۰ به بعد شاهد رشد هستیم، اما باید رشد اقتصادی مثبت را در برنامه‌های خود داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: پیش بینی درصد تغییرات سال به سال تولید ناخالص ملی در سال‌های آینده بین ۲ تا ۲.۵ درصد را برای کشور پیش بینی کرده ایم.

سعد محمدی همچنین با اشاره به شیوع کرونا، تصریح کرد: کشور‌های توسعه یافته حدودا به طور متوسط ۲ سال زمان می‌برد تا اثرات اقتصادی ناشی از کرونا را جبران کنند. این عدد برای کشور‌های در حال توسعه حتی تا ۵ سال نیز می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به تولید کاتد نیز، اضافه کرد: چین در سال ۲۰۲۰ با ۹ میلیون ۴۵۶ هزار تن تولید مس ۴۰.۶ درصد تولید مس جهانی را در اختیار داشت. کشور شیلی با ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تن ۱۰.۱ درصد و ژاپن نیز با ۱ میلیون ۵۴۹ هزار تن سهمی ۶.۶ درصد را از آن خود کرده است. اتفاقی که در سال ۲۰۲۵ رخ می‌دهد آن است که تولید چین به ۱۰ میلیون ۵۵۶ هزار تن می‌رسد و شیلی به دلیل کاهش عیار به ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.

سعد محمدی همچنین گفت: چین، ژاپن و کره جنوبی ۳ کشور برتر تولید کننده مس در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ با بیش از ۵۸ درصد سهم آسیا خواهند بود.

به گفته وی، مصرف مس در چین، آمریکا و آلمان بالا است. به همین دلیل می‌توان چین را بازاری مناسب برای ایران دانست. چین برای تامین نیاز خود حداقل ۲.۵ میلیون تن مس وارد می‌کند. نکته مهم آن است که مصرف چین در سال ۲۰۲۵ به ۱۳ میلیون و ۲۲۷ هزار تن می‌رسد یعنی سهم آن در بازار جهانی بیشتر خواهد شد، اما در اشل جهانی از ۵۳.۵ درصد به ۵۱ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین با اشاره به سرانه مصرف مس اظهار کرد: این سرانه نشان می‌دهد که ما حدود ۳.۲ کیلوگربه ازای هر نفر در دنیا مصرف مس را شاهد هستیم. این متوسط یک رشد نیم درصدی به صورت سالانه را در آینده طی خواهد کرد.

سعدمحمدی افزود: پیش بینی بلند مدت به این دلیل است که جمعیت فعلی جهان ۷ میلیارد و ۷۱۱ میلیون نفر است که در سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیارد ۷۶۹ میلیون نفر می‌رسد. در نتیجه این جمعیت با توجه به مصرف سرانه حدود ۴ میلیون تن افزایش تقاضای جهانی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: ما در صنایع پایین دستی در صنعت مس کشور باید برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم.

وی پیش بینی تقاضای مس در وسایل نقلیه الکتریکی و صنایع انرژی تجدیدپذیر را از مهمترین نکات در سال‌های پیش رو دانست، گفت: تا سال ۲۰۵۰ سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد دلاری روی زیرساخت‌ها به ویژه حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت خواهد گرفت که نشان از تقاضای بالا برای مس خواهد بود.

به گفته سعدمحمدی، کشور‌های همجوار ایران و کشور‌های اروپایی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری‌های بزرگی داشته اند، در شرکت مس نیز باید به دنبال سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ سهم نفت از انرژی ۳۷ درصد و الکتریستیه ۲۱ درصد، زغال سنگ ۱۱ درصد و گاز طبیعی ۱۶ درصد بود، اما در سال ۲۰۵۰ سهم نفت به ۴ درصد و الکتریسیته به ۴۱ درصد خواهد رسید؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف، تنها مس است که می‌تواند به رشد صنعت برق در دنیا به دلیل خاصیت الکتریسیته کمک کند. به همین دلیل مس به عنوان فلز استراتژیک از سوی اتحادیه اروپا معرفی می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، در دنیا ۱۹۹ پروژه سرمایه‌گذاری محتمل و ممکن روی مس در حال انجام است. در مجموع ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید جدید تا سال ۲۰۳۱ اتفاق خواهد افتاد که کشور ما بخشی از این افزایش تولید را بر عهده دارد به همین دلیل برنامه برای توسعه را تدوین کرده ایم. اگر همسو با اقتصاد بین الملل خود را هماهنگ نکنیم، بدون شک از دنیا عقب خواهیم افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: دنیا به دنبال پروژه‌های بزرگ است، اما با توجه به ارزش افزوده موجود در این صنعت حتی پروژه‌های زیر ۵۰ هزار تن سهم زیاد از پروژه‌های بین الملل را از آن خود کرده اند. پروژه‌هایی که به لحاظ عیاری پایین هستند نیز در میان برنامه‌ها سهم خوبی را از آن خود کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت ایران نیز گفت: ما در ایران ۴ میلیارد دلار در صنعت مس سرمایه گذاری خواهیم کرد. مجموع مس محتوا قابل تولید ۲۴۶ هزار تن افزایش خواهد یافت. ما جزو کشور‌های در حال رشد برای صنعت مس در حوزه بین الملل هستیم و خوشبختانه رشد تقاضا رشد قیمت را به همراه دارد.

وی گفت: دنیا به سمت حرکت به معادن زیر زمینی است و ما نیز در آینده معدن میدوک را باعیار خوبی که دارد زیر زمینی می‌کنیم. ذخایر روباز دنیا با کاهش عیار و تناژ همراه است، اما سهم تولید آن‌ها کاهش نمی‌یابد و مس محتوا از معادن زیر زمینی جایگزین می‌شود. ایران نیز در ۲۰۲۰ حدود ۱.۵ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

سعد محمدی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت ملی مس ایران، اظهار کرد: خوشبختانه در برداشت سولفور و کنسانتره مس به بالاترین رکود دست یافته ایم. برداشت سنگ سولفور به میزان ۵۳۴۸۳ هزار تن از زمان راه اندازی تا به امروز و تولید کنسانتره مس به میزان ۱۲۰۰۲۴۹ تن از زمان راه اندازی شرکت تاکنون به ثبت رسیده است.

وی همچنین گفت: در سال گذشته ۱ میلیارد تن ذخیره جدید با عیار ۰٫۵ درصد اکتشاف و به ذخایر شرکت اضافه شد. از سویی دیگر در سال ۹۹ موفق به انجام ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی شده ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

سعدمحمدی درباره فروش خارجی این مجموعه نیز گفت: فروش خارجی ۱۲۲ هزار تنی نیز رکوردی تاریخی در صنعت مس ایران بود. این رکورد با مبلغ ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ثبت رسید.

وی افزود: تا پایان سال یک معدن جدید به معادن مس کشور اضافه خواهیم کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مس ایران، خوشبختانه ذخیره شرکت مس در سال گذشته از ۸ میلیارد تن عبور کرده است. همچنین ۱۵ دستگاه حفاری اکتشافی جدید خریداری و وارد کشور می‌شود. امیدواریم تا سال آینده در جایگاه ششم جهانی قرار بگیریم.

سعدمحمدی درباره تولید در شرکت ملی مس نیز، افزود: در بخش تولید در سال گذشته شرکت مس موفق به ثبت رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۲۸۱ تن کاتد مس شد. این رکورد برای اولین در تاریخ شرکت مس به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: درواقع این رکورد با ۱۲ درصد رشد نسبت به رکورد قبلی در سال ۹۸ به ثبت رسید. در تولید آند نیز با ۱۶٫۸ درصد رشد رکورد جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به ثبت رساندیم. ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند تولید شد که اتفاق مهمی بود.

سعدمحمدی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت مس انجام شد. در تولید کنسانتره نیز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن موفق به ثبت رکورد شده ایم. به طور کلی ما ۲۹ پروژه را در دستور کار داریم که در بخش تولید بسیار اثر گذار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های تولیدی شرکت ملی مس در ۵ سال اخیر اضافه کرد: در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دو طرح زیست‌محیطی کارخانه تولید اسیدسولفوریک در سرچشمه و خاتون‌آباد به تولید بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک دست یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی مس اظهار کرد: میزان بازدهی سهم شرکت در سال گذشته را ۲۸۲ درصد دانست و گفت: با این میزان در رتبه اول بازدهی سهام را در میان شرکت‌های دیگر از آن خود کرده ایم.

وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز خودر در پروژه ملی انتقال آب از خلیج فارس وارد سرمایه گذاری شدیم. در حوزه برق نیز با همکاری ایمیدرو ۸۰۰ مگاوات سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد. به طور کلی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دستور کار است که درآمد شرک به بیش از ۴ میلیارد دلار ارتقا پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به عملکرد ۳ ماهه این شرکت گفت: ما در ۳ ماهه ۴۷ تومان ۷ هزار EPS ساخته ایم یعنی بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته ایم و این بیان گر حرکتی شفاف و مشخص برای شرکت ملی مس است. ما برای ۱۴۰۰ شرایط خوبی را برای فروش مهیا کرده ایم.

سعد محمدی با اشاره به طرح‌های مهم شرکت ملی مس افزود: معدن و کارخانه کنسانتره دره آلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره زار و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه ۳ طرح مهمی هستند که در سال جاری به بهره برداری می‌رسند. کارخانه فلوتاسیون سرباره سرچشمه سود بسیاری به همراه خواهد داشت.

سعد محمدی عملکرد نماد «فملی» در سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت رتبه سوم در میان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را دارد.

وی همچنین تاکید کرد: مس با ریل گذاری انجام گرفته با طرح‌های توسعه روند رو به رشدی را به ثبت می‌رساند.

در این جلسه به ازای هر سهم ۲۸ تومان سود به تصویب رسید. همچنین «ایران مشهود» حسابرس و بازرس قانونی، موسسه «دش و همکاران» بازرس علی البدل و «دنیای اقتصاد» و «جهان صنعت» به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار توسط سهامداران به تصویب رسیدند.

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ شرکت «فملی»، به مناسبت گرامیداشت دستاورد‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹ با حضور دکتر «امیر خرمی شاد» عضو هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» و دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و سایر اعضای هیات مدیره «فملی» از تمبر اختصاصی این شرکت رونمایی شد.

رونمایی از تمبر اختصاصی «فملی»/ درآمد شرکت ملی مس به بیش از ۴ میلیارد دلار می‌رسد/ تقسیم سود ۲۸ تومانی «فملی»

رونمایی از تمبر اختصاصی «فملی»/ درآمد شرکت ملی مس به بیش از ۴ میلیارد دلار می‌رسد/ تقسیم سود ۲۸ تومانی «فملی»

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده