تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۵۹۷
کد خبر: ۲۱۹۴۶۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اسامی و ویژگی‌های ۱۰ خودروی جدید بازار/ از آریا و فیدلیتی تا تارا و شاهین و دیگنیتی؛ چه خودرو‌هایی جانشین پژو ۲۰۶ و پراید ۱۵۱ می‌شوند؟

‌می‌متالز - در روز‌هایی که دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خود دارند و به گفته دبیر انجمن خودروسازان آن‌ها با مشکل تامین قطعه مواجه هستند، بازار منتظر منتظر ۱۰ خودروی جدید است، از شاسی بلند «آریا»، فیدلیتی تا تارا، شاهین و چری تیگو ۸.

به گزارش می‌متالز، شاسی بلند «آریا»، فیدلیتی، خودروی جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲، شاسی بلند جگوار اف پیس، شاسی بلند رنج‌روور اسپرت، جایگزین جدید برای پراید ۱۵۱، تارا، شاهین، چری تیگو ۸، دیگنیتی پرایم و خودروی K ۷ کرمان موتور ۱۰ مدل جدید بازار خودرو ایران است.

در روز‌هایی که دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خود دارند و به گفته دبیر انجمن خودروسازان آن‌ها با مشکل تامین قطعه مواجه هستند، بازار منتظر چه خودرو‌های جدیدی است؟

آن طور که تاکنون اعلام شده، شاسی بلند «آریا»، فیدلیتی، خودروی جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲، شاسی بلند جگوار اف پیس، شاسی بلند رنج‌روور اسپرت، جایگزین جدید برای پراید ۱۵۱، تارا، شاهین، چری تیگو ۸، دیگنیتی پرایم و خودروی K ۷ کرمان موتور ۱۰ مدل جدید بازار خودرو ایران است.


شاسی بلند «آریا»

سایپا قرار است در نیمه دوم سال جاری، محصول جدیدی را روانه بازار کند. خودرویی با نام «آریا» که گفته می‌شود کراس اوور شده محصول دیگر سایپا با نام شاهین است. خودرویی که در دسته خودرو‌های شاسی‌بلند و هاچ‌بک قرار می‌گیرد. اما قیمت خودروی آریا چقدر است؟ با توجه به اینکه این خودرو هنوز وارد بازار نشده نمی‌توان قیمت خودروی آریا را پیش‌بینی کرد. اما سال گذشته و همزمان با رونمایی از این خودرو، گمانه‌های قیمتی مطرح شد. برخی از رسانه‌ها آن زمان می‌گفتند با توجه به قیمت کوییک جدید و سایپا شاهین، احتمالا قیمت خودروی آریا باید بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باشد. بر این اساس اگر قرار باشد قیمت خودروی آریا ۲۵۰ میلیون باشد، باید گفت که این خودرو هم‌قیمت برخی از مدل‌های پژو ۲۰۶ است.

فیدلیتی

فیدلیتی یکی از جدیدترین خوردو‌های شرکت بهمن موتور است که در دی ۱۳۹۹ رونمایی کرد. قیمت فیدلیتی در سال ۱۴۰۰ برای ظرفیت ۵ نفره ۳۵۵ و ۷ نفره ۶۷۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. گفته شده در سال اول حدود ۹۲۰۰ دستگاه فیدلیتی ساخته می‌شود. همچنین قرار است در سال دوم ۱۲ هزار و در سال سوم نیز بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه تولید شود.


خودروی جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲

تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که اکنون ارزان‌ترین مدل از این خودرو و محصول شرکت ایران خودرو است به زودی متوقف خواهد شد و جای خود را در سبد محصولات این شرکت به یک خودرو ملی ارزان قیمت می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از توقف تولید قریب الوقوع پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خبر می‌دهند و کانال اخبار روز خودرو نوشته است که براساس اظهارات مدیر عامل ایران‌خودرو، مقرر شده یک خودروی ارزان قیمت ملی که توسط ایران‌خودرو طراحی شده است جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ شود.


شاسی بلند جگوار اف پیس و شاسی بلند رنج‌روور اسپرت

جدیدترین خودرو‌های انگلیسی گذر موقت واردشده به ایران شاسی بلند‌های لوکسی هستند که جمع قیمت‌شان به ۱۲۰ هزار دلار می‌رسد: جگوار اف پیس و رنج‌روور اسپرت. در بین اس یووی‌های جمع‌و‌جور لوکس، جگوار اف پیس خودروی خوشناسی است با ۵۰ هزار دلار در ازای اف پیش صاحب شناسی بلندی می‌شوید که تقریبا همه چیز را به نحو احسن دارد. رنج روور اسپرت وقتی هم بدنه و هم رینگ‌هایش به رنگ مشکی متالیک باشند تبدیل به رقیبی خطرناک برای مرسدس کلاس G بر سر کسب عنوان بهترین شاسی بلند برای مافیا خواهد شد. بسیاری با دیدن نسخه وارد شده به ایران فکر می‌کنند که با تیپ SVR رنج‌روور مواجه‌اند در حالی که نمونه حاضر تنها در ظاهر شبیه به SVR است.


جایگزین جدید برای پراید ۱۵۱

اخیرا تصاویری از مرکز تحقیقات سایپا منتشر شده که نشان می‌دهد نارنجی پوش‌های جاده مخصوص وانتی جدید را طراحی کرده‌اند که قرار است به عنوان جایگزین پراید ۱۵۱ به بازار معرفی شود. تصاویر نشان می‌دهند که این خودرو در نمای جلو از طراحی مشابه با ساینا و کوییک بهره می‌برد و لچکی پشت ستون B آن نشان‌دهنده بزرگ‌تر شدن فضای پشت صندلی‌ها و کابین راحت‌تر نسبت به ۱۵۱ است. جایگزین وانت ۱۵۱ از نظر نمای بیرون از عناصر نسخه پلاس آن وانت بهره می‌برند و می‌توان دستگیره‌های آسان بازشو (ایزی اوپن)، روف رک و محافظ‌های پلاستیکی دور تا دور خودرو را در تصاویر شناسایی کرد.


تارا

تنها محصول جدید بزرگترین خودروسازی کشور تارا است. قیمت تارا دنده‌ای بر اساس سند مالی ایران خودرو، در کارخانه (بدون احتساب هزینه مالیات، بیمه، شماره گذاری، عوارض و…) و بر اساس معیار اسفند سال گذشته ۲۵۵ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۶۶۶ تومان است.


شاهین

شاهین در حال حاضر جدیدترین خودرو سایپا است. قرار بر این بود شاهین برای ثبت‌نام کنندگان به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان تمام شود. اما از تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۰، سایپا قیمت نمایندگی خودرو شاهین G را افزایش داده و قیمت جدید شاهین حدود ۲۹۱٫۸ میلیون تومان است.


چری تیگو ۸

قیمت این خودرو به صورت رسمی اعلام نشده، اما گفته می‌شود احتمالا چری تیگو ۸ با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی برسد. امکانات این خودرو شامل: شش کیسه هوا، اتوهلد، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سامانه کنترل سرعت در سرازیری، ترمز‌های ضد قفل ABS و EBD ترمز کمکی و … است. این خودرو نسل دوم تیگو ۸ به حساب می‌آید. گفته می‌شود تا پایان اردیبهشت امسال حدود ۶۰ دستگاه از این خودرو توسط خودروساز ایرانی تولید شده است.


دیگنیتی پرایم

تولید این خودرو از زمستان ۱۳۹۹ شروع شد و ابتدای بهار به تولید انبوه رسید. قیمت خودرو در سال پیش ۷۶۰ میلیون تومان بود، ولی در سال ۱۴۰۰ به ۷۴۹٫۷ رسید. احتمالا بهمن موتور برای اینکه اولین عرضه این خودرو بوده قیمت را پایین آورده است. شاید در آینده با قیمت بالاتری به فروش برسد. بهمن موتور برای امسال وعده داده که ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو را تولید کند.

خودروی K ۷ کرمان موتور

خودروی K ۷ که پیش فروش آن بهمن سال گذشته آغاز شده، از محصولات جدید کرمان موتور است. این خودرو با قیمت مصوب ۹۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سیستم فرمان این خودرو از نوع برقی EPS است و مطابق استاندارد Euro V ساخته شده.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده