تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۲۱۹۹۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

احیای واحد هیدروژن کارخانه فولاد غرب آسیا با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان

‌می‌متالز - یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با دستیابی به دانش ساخت دستگاه هیدروژن‌ساز، واحد هیدروژن کارخانه فولاد غرب آسیا به عنوان بزرگترین کارخانه تولید ورق‌های نبرد سرد کشور را احیا کرده است.

به گزارش می‌متالز، اعتماد به مهندسان جوان، عبور از سد تحریم‌ها را ممکن کرد و پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان توانستند با دانش ساخت دستگاه هیدروژن‌ساز، ضمن احیای واحد هیدروژن کارخانه فولاد غرب آسیا از خروج ارز هم جلوگیری کنند.

گاز هیدروژن ماده حیاتی در صنایع فولاد است و در حالی که شرکت فولاد غرب آسیا مجهز به دستگاه هیدروژن‌ساز است، اما به علت خراب بودن دستگاه از پالت‌های هیدروژنی استفاده می‌کردند. حالا مدیران این مجموعه به توان مهندسان داخلی ایمان پیدا کردند و با امضای تفاهم‌نامه‌ای بار دیگر اجرای چند طرح جدید را به این شرکت‌های دانش‌بنیان سپردند.

"فولاد غرب آسیا" بزرگترین کارخانه تولید ورق‌های نورد سرد کشور محسوب می‌شود که با تولید سالانه نیم میلیون تن ورق‌های فولادی قادر است ۲۵ درصد نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی کشور را تامین کند؛ در این شرکت هم اکنون ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و در سه شیفت کاری فعالیت می‌کنند.

"مطلبی" سرپرست خط عملیاتی حرارتی این شرکت دانش‌بنیان گفت: خاصیتی که هیدروژن دارد به واسطه رسانایی بسیار بالا و ریزیِ مولکول‌هایی که دارد به راحتی به لا‌به‌لای ورق نفوذ می‌کند و عملیات بازپخت را انجام می‌دهد؛ هزینه‌های سنگین و خطرات ناشی از حمل و نقل پالت‌ها موجب شد مدیران این مجموعه با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه هیدروژن‌ساز را مجدداً به چرخه تولید بازگردانند.

"خلیقی" مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا نیز اظهار کرد: واحد کاتالیست ما نیز دچار فرسودگی شده بود و باید برای آن جایگزین می‌کردیم. این کاتالیست‌ها بسیار پیچیده هستند، و به خاطر مسائل تحریم‌ها امکان واردات آن‌ها نیز نبود و یک سالی نیز است که واحد هیدروژن ما خوابیده بود و ما مشکلات زیادی برای تهیه هیدروژن داشتیم و با واحد الکترولیز کار می‌کردیم که هزینه بسیار زیادی نیز داشت.

وی ادامه داد: ما هر کجا به شرکت‌های داخلی اعتماد کردیم، نتیجه مثبت گرفتیم. قصد ما خرید ماشین برای جایگزین کردن ماشین‌های موجود بود که ۲.۵ میلیون یورو از ما پول می‌خواستند و به ما گفتند اگر تحریم‌ها تمام شد با شما معامله می‌کنیم.

"نوایی" مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده دستگاه هیدروژن‌ساز نیز گفت: طراحی کاتالیست‌ها، تست‌های مربوطه و کار‌های مکانیکی مربوط به پروژه را انجام دادیم تا کاتالیست‌ها لود شود و در این مجموعه با همکاری هر دو شرکت توانستیم آن را تنظیم کنیم.

"دیبایی" مدیر فروش این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: شرکت فولاد غرب آسیا طبق مذاکرات قبلی تفاهم‌نامه‌ای با ما امضا کرد مبنی بر اینکه در آینده‌ای نزدیک، دانش فنی غربال‌های مولکولی را توسعه داده و بومی‌سازی کنیم و برای یکی دیگر از واحد‌های تولید هیدروژنی که شرکت فولاد غرب آسیا دارد قرار است که کاتالیست‌های آن را تولید کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده