تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۲۰۱۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دانشمندان چینی به دنبال کاهش وابستگی به واردات سنگ آهن

‌می‌متالز - وابستگی ۸۰ درصدی چین به واردات برای تامین نیاز سنگ آهن خود موجب شده دانشمندان چینی به دنبال راهکار‌هایی برای افزایش خودکفایی این کشور در تامین سنگ آهن باشند. علت اصلی این وابستگی شدید به واردات هم این است که ذخایر سنگ آهن چین اغلب خلوص پایین بوده و هزینه فرآوری بالایی نیز دارند. از این رو محققان به دنبال فن آوری بهره برداری بسیار کارآمد برای ذخایر سنگ آهن چین هستند. مشکل اصلی نحوه صنعتی سازی و تجاری سازی فناوری‌های نوین توسعه یافته است، زیرا بسیاری از روش‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌ها باقی مانده و جلوتر نرفته اند. موفقیت نهایی با استفاده عملی و مشارکت سرمایه‌های بخش خصوصی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، یک مرکز تحقیقاتی در چین یک سیستم فناوری نوآوری کلیدی برای بهره برداری سبز از ذخایر سنگ آهن ابداع کرده است و همچنین چندین فناوری را در مباحث تحقیقاتی مانند بهره برداری ایمن و کارآمد از منابع عمیق در معادن بزرگ سنگ آهن، فن آوری و تجهیزات آسیاب جدید با صرفه جویی در انرژی، استخراج هوشمند معادن و فن آوری پردازش مواد معدنی و ... نیز راه اندازی کرده است. انتظار می‌رود این فناوری‌ها امکان بهره برداری از ۱۰ میلیارد تن از ذخایر سنگ آهن داخلی چین را که تقریباً ده برابر واردات سنگ آهن کشور در سال ۲۰۲۰ است محقق سازد.

به لطف مشارکت بخش خصوصی، چندین پایگاه تولید در سراسر کشور ایجاد شده که به دانشمندان امکان می‌دهد رویکرد‌های نظری را به تولید واقعی سنگ آهن تبدیل کنند. همچنین، این فن آوری‌ها توسط بسیاری از معادن سنگ آهن در آفریقا نیز اجرا شده است. کارشناسان معتقدند متنوع سازی منابع تأمین کومودیتی‌هایی مانند سنگ آهن به بخشی از استراتژی بلند مدت چین تبدیل شده است تا خطرات وابستگی به یک منبع تامین واحد را از بین ببرد.

تقاضای چین برای سنگ آهن وارداتی خیلی بالاست و افزایش خودکفایی مطمئنا نمی‌تواند یک شبه تحقق یابد، اما از نظر امنیت منابع در طولانی مدت مزایایی خواهد داشت.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده