تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۲۰۳۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فراز و فرود‌های داد و ستد رینگ صنعتی بورس‌کالا در تیر‌ماه دوگانه جدیدی ایجاد کرده است

عقبگرد یا دورخیزی برای جهش معاملات؟

‌می‌متالز - به‌شکل سنتی تیر‌ماه زمان اوج‌گیری تقاضا برای محصولات صنعتی است و بنابراین انتظار می‌رود که در این بازه زمانی شاهد اوج‌گیری حجم و ارزش معاملات این رینگ باشیم. این رویه سنتی در بازار فیزیکی بورس‌کالا در نیمه ابتدایی تیر‌ماه محقق شد، اما در دو هفته پایانی تیر با توجه به محدودیت عرضه به دلیل توقف تولید برخی واحد‌ها در اثر قطعی برق و در ادامه قرنطینه یک هفته‌ای به دلیل شیوع کرونا در کشور که به تعطیلی بازار منجر شد، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای از حجم معاملات در این بخش کاسته شد. نکته قابل‌تامل اثرگذاری این تعطیلی و رکود ۲‌هفته‌ای بر روند بازار ظرف هفته‌های آینده است.

به گزارش می‌متالز، به شکل طبیعی انتظار می‌رود که ظرف روز‌های آینده بر میزان تقاضا برای محصولات صنعتی افزوده شود. هرچند که با توجه به استمرار وضعیت بی‌برقی و توقف تولید در واحد‌های صنعتی کشور تردید‌هایی در میزان عرضه‌ها وجود دارد. در این شرایط افزایش عرضه‌های سلف می‌تواند به ایجاد آرامش در این بازار منجر شود.

فراز و فرود حجم معاملات در رینگ صنعتی

تا نیمه تیر‌ماه امسال به شکل هفتگی بر حجم معاملات بخش صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالا افزوده می‌شد. بخش قابل‌توجهی از این رشد حجم معاملات با پذیرش و عرضه سیمان در این بازار رقم خورد و البته رونق‌گرفتن معاملات سایر گروه‌های کالایی رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالا با محوریت فولاد نیز از آن حمایت می‌کرد. اگرچه ورود سیمان به بازار فیزیکی بورس‌کالا به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بر حجم معاملات رینگ صنعتی افزود؛ اما این رشد حجم تاثیر به مراتب کمتری در رشد ارزش معاملات این بخش داشت چرا‌که بهای هر کیلوگرم سیمان نسبت به اغلب محصولات پذیرفته شده در این بازار به مراتب کمتر است و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که ارزش معاملات در این گروه کالایی قابل‌رقابت با ارزش سایر محصولات مورد دادوستد در این بازار همچون کاتد مس، فولاد یا آلومینیوم باشد.

رویه افزایش حجم معاملات رینگ صنعتی در ۲ هفته پایانی تیر‌ماه ادامه نیافت. این موضوع از سویی به ابطال برخی معاملات سیمان مربوط بود و از طرف دیگر نیز از عدم عرضه دو هفته‌ای شمش فولاد در بازار فیزیکی نشات می‌گرفت. خبر قطع برق و توقف تولید سیمانی‌ها و فولادسازان در نیمه تیر‌ماه باعث التهابات قیمتی در بازار این محصولات شد. به شکل طبیعی هر محدودیتی در عرضه می‌تواند به رشد قیمتی در بازار منجر شود. به این ترتیب بورس‌کالا برای جلوگیری از اثرگذاری این خبر بر معاملات شمش فولاد و رقابت بیش از حد، عرضه شمش فولاد در هفته منتهی به ۲۵ تیر‌ماه را لغو کرد. اما در این هفته معاملات سیمان در رینگ صنعتی اجرایی شد، با این وجود هیجان حاکم بر بازار باعث شد تا خریداران رقابت قابل‌توجهی بر روی محصول برخی واحد‌های تولیدی داشته باشند. اما بورس‌کالا برخی از این معاملات را به دلیل همین رقابت بیش از حد ابطال کرد. به این ترتیب مجموع این موارد به کاهش حجم معاملات رینگ صنعتی منجر شدند.

تعطیلی هفته گذشته بر روند معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته نیز اثرگذار شد و به شکل قابل‌توجهی رینگ صنعتی را به فاز رکودی فرو برود. در هفته گذشته حجم معاملات در این بازار به رقم ۲۲۳ هزار تن رسید که این میزان کمترین حجم معاملات هفتگی این بازار ظرف یک سال اخیر بود. این رکود ۲ هفتگی معاملات رینگ صنعتی در حالی رقم خورد که به شکل صنعتی تیر‌ماه زمان اوج‌گیری معاملات این بخش است. اما کرونا و قرنطینه کرونایی روند این بازار را برهم زده است.

رینگ صنعتی مثبت می‌شود؟

ارزش معاملات رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالا از نیمه خرداد تا نیمه تیر‌ماه افزایشی بود. بخش قابل‌توجهی از این رشد ارزش مربوط به رشد ارزش رینگ معاملات فولاد بود. در هفته منتهی به ۱۸ تیر‌ماه درمجموع معاملات تمامی محصولات فولادی ارزشی برابر ۵ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان داشتند که این رقم برابر ۷۴ درصد ارزش کل معاملات هفتگی این بازار بود. به این ترتیب می‌توان گفت که محصولات فولادی بیشترین سهم از ارزش این بازار را به خود اختصاص داده و هر تغییری در معاملات این بخش می‌تواند به سرعت بر بازار اثرگذار شود.

در هفته منتهی به ۱۸ تیر‌ماه، ارزش معاملات شمش فولاد به رقم یک‌میلیارد و ۱۸۶ میلیون تومان رسید که این رقم به تنهایی ۱۶ درصد از ارزش کل معاملات رینگ صنعتی در این هفته بود. اما در هفته بعد برای جلوگیری از اثرگذاری خبر قطعی برق فولادسازان، شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالا عرضه نشد. این موضوع به سرعت بر روند رینگ صنعتی بورس‌کالا اثرگذار شد و از ارزش معاملات این بخش کاست. تعطیلی هفته منتهی به ۳۱ تیر نیز مزید برعلت شد و در نهایت باعث شد تا ارزش رینگ صنعتی بورس‌کالا به ۹۵۵ میلیون تومان برسد که این رقم کمترین ارزش معاملات هفتگی از ابتدای امسال بود.

بعید به نظر می‌رسد که این رویه کاهش حجم و ارزش معاملات در روز‌های پیش‌رو ادامه داشته باشد. از سویی متقاضیانی که مواد اولیه خود را از بورس‌کالا خریداری می‌کنند پس از تعویق حداقل ۲ هفته‌ای در خرید نیاز به مواد اولیه دارند و از طرف دیگر هیجان روانی بازار، آن‌ها را به خرید سوق می‌دهد. ظرف روز‌های گذشته نرخ ارز نیمایی در مسیر افزایش حرکت کرده و در عین حال بهای اغلب کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی نیز افزایشی بوده که مجموع این دو عامل باعث افزایش بهای کالا‌ها در هفته‌های بعد خواهد شد. از همین‌رو انتظار می‌رود که خریداران با پیش‌بینی این موضوع سعی داشته باشند تا هر‌چه سریع‌تر خرید‌های خود را انجام دهند.

در این شرایط استمرار قطعی برق واحد‌های صنعتی سیگنال دیگری است که با ایجاد ذهنیت کاهش عرضه در هفته‌های بعد، معامله‌گران را برای خرید ترغیب می‌کند. البته تمامی پارامتر‌های اثرگذار بر این بازار موید رونق معاملات و رشد قیمت نیستند. نزدیکی به روز‌های پایانی دولت دوازدهم و مشخص‌نبودن سیاست دولت بعدی برای تنظیم بازار باعث می‌شود تا برخی از معامله‌گران مواد اولیه و کالا‌های صنعتی در خرید خود تردید داشته باشند و ترجیح دهند چند هفته‌ای تا مشخص‌شدن وضعیت صبر کنند. باید دید که بازار از کدام یک از پارامتر‌های بیان‌شده سیگنال گرفته و به کدام سمت و سو حرکت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده