تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۳
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۲۲۰۷۸۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

کاهش تعداد معاملات مسکن در مقابل رشد قیمت / مردم کدام خانه‌ها را بیشتر می‌خرند؟

‌می‌متالز - براساس گزارش معاملات مسکن در تیر، متوسط قیمت خانه در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده، اما مردم تمایل کمتری به خریدوفروش ملک دارند. اما حدود ۶۰ درصد از معاملات با نرخی کمتر از متوسط قیمت معامله شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، گزارش معاملات انجام شده تیر در تهران از کاهش تعداد معاملات خبر می‌دهد، اما متوسط قیمت هر متر مربع خانه افزایش داشته است.

کاهش تعداد معاملات

تعداد معاملات انجام شده مسکن در تهران کاهش یافته است. در تیر امسال ۵٫۱ هزار معامله انجام شده که نسبت به خرداد افت ۰٫۶ درصدی و نسبت به تیر پارسال کاهش ۶۳٫۹ درصدی داشته است.

بیشترین واحد‌هایی که معامله شده نیز تا پنج سال ساخت بوده و منطقه پنج تهران با سهم ۱۴٫۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰٫۴ و ۹٫۶ درصادی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

افزایش میانگین قیمت در تهران

در تیر امسال متوسط قیمت یک متر مربع خانه در تهران به نرخ ۳۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد ۱٫۳ درصد رشد کرده است.

در تیر پارسال متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۲۱ میلیون تومان بود، اما گزارش بانک مرکزی از معاملات تیر امسال نشان می‌دهد که متوسط قیمت نسبت به تیر ۴۳٫۷ درصد رشد کرده است.

در بین مناطق ۲۲ گانه تهران گران‌ترین خانه‌ها در منطقه یک قرار دارد. در واقع بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله
شده معادل ۶۲میلیون تومان مروبط به منطقه یک و کمترین آن با ۱۳٫۳ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

کدام خانه‌ها بیشتر معامله شده است؟

براساس این گزارش بیشترین خانه‌هایی که معامله شده‌اند خانه‌هایی هستند که قیمت هر متر مربع آن بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. یعنی بیش از ۱۷ درصد معاملات انجام شده برای خرید و فروش خانه‌هایی با حداکثر قیمت ۲۰ میلیون تومان بوده است.

دامنه‌های قیمتی «۲۰ تا ۲۵» و «۲۵ تا ۳۰» میلیون تومان به ترتیب با سهم‌های ۱۵٫۳ و ۱۲٫۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین ۵۹٫۵ درصد از تعداد معاملاتی که انجام شده قیمت خانه‌ها از متوسط ۳۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع کمتر بوده است.

از نظر متراژ نیز خانه‌هایی که بین ۵۰ تا ۶۰ متر هستند بیشتر مورد توجه خریداران بوده و بیشترین معاملات با سهم ۱۵٫۴ درصدی در این گروه انجام شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده