تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۲۱۰۵۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
معاون وزیر راه:

طرح ملی مسکن بدون برنامه مشخص آغاز شد/ افتتاح ۷.۴ درصد واحد‌ها طی ۳ سال

‌می‌متالز - در حالی تاکنون ۷.۴ درصد از واحد‌های طرح ملی مسکن افتتاح شده که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه گفت: طرح ملی مسکن بدون برنامه مشخصی شروع شد.

به گزارش می‌متالز، در آستانه ۳ سالگی طرح ملی مسکن تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد از پروژه‌های این طرح افتتاح شده است. به عبارت دیگر تاکنون از ۵۳۴ هزار واحد طرح مذکور، ۷.۴ درصد افتتاح شده و باقیمانده واحد‌ها یعنی ۹۲.۵ درصد دیگر در دولت سیزدهم تکمیل و افتتاح خواهد شد.

در این شرایط، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح ملی مسکن هیچ خطّ اعتباری از دولت دریافت نکرده بنابراین باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود گفته است: زمانی که ساخت ۴۵۰ هزار واحد طرح ملی مسکن را در در شهریور ۹۸ آغاز کردیم هیچ مقدمه‌ای برای انجام این کار فراهم نبود.

«محمود محمودزاده» تصریح کرد: برای این طرح، تأمین زمین صورت نگرفته بود و برنامه‌ریزی مشخصی نیز وجود نداشت.

وی افزود: ضمن اینکه نیازسنجی انجام نشده بود و آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مرتبط در این باره نیز وجود نداشت.

قرار بود واحد‌های طرح ملی مسکن طی ۲ سال یعنی سال ۹۸ و ۹۹ به پایان برسد،، اما در آستانه سومین سال شروع ساخت واحد‌های این طرح، بخش زیادی از پروژه‌ها باقیمانده است. دولت سیزدهم در این بخش با چالش‌های جدی‌ای مواجه خواهد بود چرا که برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی ارزان‌قیمت را در دستور کار دارد.

یکی از معایب واحد‌های طرح ملی مسکن، عدم اطلاع‌رسانی شفاف از سوی دست اندرکاران و مسوولان مربوطه درباره هزینه تمام شده است. از سوی دیگر، در صورت افزایش وام این طرح به ۲۵۰ میلیون تومان، به واسطه اقساط حدود ۴ میلیونی و سود حدود ۶۷۰ میلیون تومانی، بسیاری از متقاضیان عطای آن را به لقایش می‌بخشند. مگر اینکه دولت آینده فکری به حال کاهش سود ۱۸ درصدی وام ۲۵۰ میلیون تومانی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده