تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۵۸۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرر سنگین ۱۴.۸ میلیارد دلاری بورس دبی در سال ۲۰۱۸

می متالز - بورس دبی با ضررهای متوالی در ماه های گذشته ۵۴.۳ میلیارد درهم معادل ۱۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ ضرر کرد.
ضرر سنگین ۱۴.۸ میلیارد دلاری بورس دبی در سال ۲۰۱۸

به گزارش می متالز، شاخص بورس دبی از ابتدای سال جاری تا پنجشنبه 29 آذر ماه بیش از 25.5 درصد ارزش را از دست داده و از 3370 واحد به 2509 واحد عقب نشینی کرده است.

ناظران بورس دبی معتقدند اوضاع سهام دبی با وضعیت اقتصادی امارت، پیش بینی بهبود اوضاع نفت، میزبانی نمایشگاه اکسپو دبی 2020 و افزایش فعالیت های گردشگری مغایرت دارد.رکود بازار املاک در دبی عامل اصلی فشار بر بازار سهام امارت است که از سپتامبر ( شهریور) 2013 به پایین ترین سطح رسیده و شرکت های پیمانکاری را مجبور به کاهش فعالیت و متوقف کردن طرح های توسعه ای می کند، این در حالی است که برخی شرکت ها با افزایش ضررهای مالی هنوز نتوانسته اند، ساختار مالی را بازسازی کنند.

بر اساس این گزارش، کاهش شدید سهام املاک دبی در بورس در سال جاری از جمله کاهش سهام شرکت املاک اعمار العقاریه به میزان 39 درصد، کاهش شرکت ارابتک به میزان 17.6 درصد و شرکت داماک به 53 درصد بسیار مشهود است.

سرمایه گذاران خارجی بورس دبی سهام خود به ارزش 853 میلیون درهم معادل 232 میلیون دلار را فروختند و این رقم بیشترین آمار در این زمینه از ابتدای سال جاری است.خرید سهام توسط سرمایه گذاران خارجی در سال 2014 بالغ بر 3.3 میلیارد درهم معادل 898 میلیون دلار بوده است.

شاخص بورس دبی ماه گذشته نیز دو درصد کاهش یافت تا بی سابقه ترین افت را از سپتامبر (شهریور 94) تجربه کند، این موضوع با سقوط سهام بخش املاک و مستغلات همراه بود به گونه ای که ارزش سهام بزرگ ترین شرکت توسعه املاک در امارت حدود 4.3 درصد کاهش یافت تا سهم این سرمایه گذاری به یک سوم ارزش آن در سال جاری تقلیل یابد.

بانک مرکزی امارات در گزارش ماه گذشته اعلام کرد: قیمت املاک در دبی در سه ماهه سوم سال جاری 7.4 درصد کاهش یافته است.

ارزش سهام اتحادیه املاک و مستغلات دبی نیز حدود 9.9 درصد سقوط کرد همچنان که ارزش سهام شرکت سرمایه گذاری دبی نیز 6.8 درصد کاهش یافت.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده