تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۴۴۲۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جبهه‌گیری شاخص سهام پشت 250 هزار واحد

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (18 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس روز گذشته با رشد بیش از 2800 واحدی وارد کانال 249 هزار واحد شد. در حالی‌ شاخص سهام بار دیگر به 250 هزار واحد نزدیک می‌شود که عوامل مثبت و منفی در ادامه حرکت این نماگر و عبور از این سقف موثر هستند. از طرفی مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها در کنار صورت‌های مالی سه‌ماه از نگاه برخی از کارشناسان می‌توانند عبور شاخص از سطح مقاومتی پیش رو را رقم بزنند. از سوی دیگر نگرانی از جهش محسوس هزینه‌ها در بهار و فشار بر سودآوری شرکت‌ها در نخستین فصل از سال 98 در کنار سایر عوامل مانند ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی می‌تواند سدی در برابر ادامه رشد قیمت‌ها باشد.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (18 تیر)

به گزارش می متالز، شاخص سهام بار دیگر طی هفته‌های اخیر به مرز 250 هزار واحد نزدیک شده است. افت و خیز‌ سهام طی این مدت انتظار برای ادامه حرکت قیمتی را بیش از پیش افزایش داده است. در گوشه و کنار بازار، سهام شرکت‌هایی مشاهده می‌شوند با علائم قابل توجه هشدار از حبابی شدن قیمت‌ها همراه هستند و این موضوع یکی از دلایل اصلی اشاره به تشکیل حباب قیمتی در سهام است. نمادهای کوچک بار دیگر به پشتوانه نقدینگی داغ جهش‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و به نظر می‌رسد همه احتمال تخلیه حباب قیمتی را به فراموشی سپرده‌اند.

با این حال علت این موضوع که کارشناسان از اظهارنظر کلی در خصوص تشکیل حباب قیمتی در بازار خودداری می‌کنند، وجود پتانسیل بنیادی در نمادهای بزرگ است که می‌توانند مسیر رشد شاخص کل را هموار سازند. سهام شرکت‌های کوچک‌تر بدون توجه به واقعیت‌ها مسیر صعودی پرشتابی را در پیش گرفته‌اند و همین موضوع نگرانی را بیش از پیش افزایش داده است.

یکی از موارد دیگری که مانع از اظهارنظر صریح در خصوص تشکیل حباب قیمت در کل بازار و حتی برای برخی از شرکت‌های کوچک با جهش چندین برابری سهام شده عدم قطعیت از پایان تلاطم در اقتصاد کشور است. اگر نشانه‌ها از پایان کامل تلاطم مشاهده شود می‌توان با اطمینانی بیشتری نسبت به سطوح کنونی قیمت سهام اظهارنظر کرد. با این حال باید گفت در شرایط کنونی ارزش سهام برخی از شرکت‌ها به خصوص کوچک‌ترها فاصله چشم‌گیری در مقایسه با ارزش سهام دیگر شرکت‌ها پیدا کرده‌اند. این فاصله قابل توجه یا باید با رشد قیمتی سهام شرکت‌های دیگر همراه شود یا این‌که باید در انتظار اصلاح محسوس قیمتی در سهام این شرکت‌ها بود.

سایه سنگین بازار جهانی

افت قیمت‌ها در معاملات امروز بازار جهانی یکی از عوامل فشار بر قیمت سهام است. با این حال این موضوع در برایر سایر موارد مانند برگزاری مجامع و همچنین انتشار عملکرد سه‌ماه نخست شرکت‌ها قرار می‌گیرد. در نتیجه جدال عوامل مثبت و منفی تلاش شاخص سهام برای عبور از میانه 200 هزار واحد جالب توجه است. نگرانی از اقتصاد جهانی افت قیمت کالاها را در بازار جهانی به دنبال داشته است و در این میان بار دیگر انتظار برای تصمیم‌گیری فدرال رزرو آمریکا در خصوص نرخ بهره در کانون توجه قرار گرفته‌ است.

در بورس تهران نیز افت قیمتی در بازار جهانی اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند اثر مثبت عوامل حمایتی را خنثی کند در نتیجه لازم است که با دقت بیشتری بازار جهانی رصد شود.

 

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پس از آنکه امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه وعده داد تا شرایط از سرگیری گفت‌وگو بین همه طرف‌ها را تا چند روز دیگر (۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر) بررسی کند، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران از سفر مشاور مکرون به تهران خبر داد. سیدعباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد: ما نه امید و نه اعتماد به کسی و کشوری نداریم، اما باب دیپلماسی باز است. ما گام‌های خودمان را بر می‌داریم، اگر آنها نگران زنده ماندن برجام هستند می‌توانند با اقدامات عملی و نه صرفا برای سفر و برای عکس گرفتن به ایران بیایند.

همچنین علی اکبر کرمی، عضو ناظر مجلس در هیات واگذاری بنگاه‌های دولتی از مصوبه بورسی شورای هماهنگی سران قوا برای فروش سهام بنگاه‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس خبر داد. در خبر دیگری نیز ناصر حکیمی، معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع تولید بیت‌کوین به دولت محول شده، گفت: خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است و مردم نباید وارد این حوزه شوند.

ب) صنایع: فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت از تکمیل و تحویل 10 هزار خودروی ناقص کف کارخانه‌ها خبر داد و گفت: قطعات کسری ایران خودرو و سایپا تهیه و به محض تامین ، حداکثر طی 5 هفته همه خودروها تکمیل می‌ شوند. همچنین رحمانی فضلی، وزیر کشور با اشاره به شایعه احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت خرید گندم تا پایان سال افزایش نمی یابد.

ج) شرکت‌ها: منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن در مجمع سالانه با تشریح عملکرد سال گذشته از اخذ مجوز ترک تشریفات از هیات دولت برای ورود ۱.۷۵ میلیون تن سنگ آهن خبر داد و علت عدم رشد قیمت سهم و چالش‌های پیش رو را اعلام کرد.

به نظر می‌رسد اقدام‌های اولیه مربوط به ورود پتروشیمی نوری در بورس در نهایت تا ۱۵ روز آینده انجام و عرضه اولیه آن صورت گیرد. همچنین بر مبنای اطلاعات مستند و بدست آمده از منابع مطلع در بیمه ملت، شایعه افزایش سرمایه این شرکت تکذیب شد.

ایران یاسا منظور گسترش ظرفیت‌های تولیدی و دستیابی به بازار محصول‌های جدید، اجرای طرح توسعه تایرهای نسل دوم موتور‌سیکلت را در سال ۱۳۹۸ در دستور کار دارد.

عناوین برگزیده