تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۴۴۴۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد گفت:

محدودیت واردات فویل آلومینیوم، عامل اصلی رونق صنایع فویل‌سازی

می متالز - «واردات» شوکی زیان‌بار برای تولیدکنندگان فویل آلومینیوم بوده است؛ شوکی که ارتعاشات آن سالیان سال ادامه داشت و رونق را از بازار تولیدکنندگان فویل آلومینیوم گرفته بود. اما در هجوم مشکلات عرصه تولید، «مهدی موسوی» معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد گفت: تقریبا از بهمن ماه سال گذشته، به نوعی جلوی واردات فویل گرفته شده است و شرایط برای واردکنندگان این محصول، با حذف اختصاص ارز دولتی کمی دشوار شده است.
محدودیت واردات فویل آلومینیوم، عامل اصلی رونق صنایع فویل‌سازی

به گزارش می متالز، با وجود اینکه از بهمن سال گذشته تا حدودی جلوی واردات فویل آلومینیوم گرفته شده است، اما موسوی عرصه تولید فویل آلومینیوم را همچنان دارای فراز و فرود ارزیابی کرد و افزود: سال گذشته صنعت فویل آلومینیوم، مواقعی با رکود روبه‌رو بود و گاهی نیز در شرایط خوبی به سر می‌برد.

وی با اظهار اینکه در سه ماه گذشته به دلیل دشوار شدن واردات فویل آلومینیوم، وضعیت بازار تولید داخلی این محصول بهتر شده است، اظهارداشت: واردکنندگان با ارزهای ارزان و رانت ارزی، فویل آلومینیوم را وارد می‌کردند، اما امروز این وضعیت به دلیل مسئله تامین ارز، تعرفه گمرکی و... برایشان مشکل شده است.

معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد این نکته را نیز تصریح کرد که فعلا اول سال است و هنوز اتفاقی نیفتاده و گذشته نیز نمی‌تواند ملاک عمل امروز باشد، زیرا هر روز اتفاق جدیدی در حال وقوع است.

موسوی هرچند قیمت فویل، سطح خرید مردم و... را به عنوان عوامل موثر بر رونق یا رکود بازار فویل آلومینیوم بیان کرد، اما بر این باور است که محدود شدن واردات این محصول و بروز خلاء در بازار، عامل تعیین‌کننده اصلی رونق صنایع فویل‌سازی به شمار می‌رود.

قیمت شمش آلومینیوم محدودکننده اصلی بازار فویل است

اینکه چه عواملی محرک یا محدودکننده اصلی بازار فویل آلومینیوم در ایران به شمار می‌روند را موسوی، قیمت شمش آلومینیوم بیان کرد و توضیح داد: ماده اولیه ساخت فویل آلومینیوم، شمش آلومینیوم است که مرتب نوسان دارد به گونه‌ای که شمش آلومینیوم اواسط سال گذشته کیلویی 36هزار تومان بود، اما  قیمت آن در بازه زمانی کوتاهی 40درصد کاهش یافت.

موسوی همچنین با یادآوری اینکه شمش آلومینیوم وابسته به نرخ ارز است و رابطه مستقیمی با آن دارد، گفت: هرچه نرخ ارز افزایش یابد، قیمت شمش آلومینیوم نیز افزایش خواهد یافت. برای نمونه نرخ ارز که به محدوده 18 هزار تومان رسیده بود، قیمت شمش آلومینیوم به 36هزار تومان رسید و سپس کاهش قیمت آن به 28هزار تومان فعلی متاثر از کاهش حدود 30 درصدی نرخ ارز است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم نیز یکی از عوامل موثر در تولید به شمار می‌رود، تصریح کرد: امسال حدود 40 درصد به حقوق کارگران اضافه شده است که این مسئله بر قیمت آلومینیوم تاثیر می‌گذارد و حداقل 5 تا 6 درصد آن را گران خواهد کرد.

 

افزایش قیمت و خواب بازار ساخت‌وسازها عامل کاهش مصرف فویل آلومینیوم

این فعال عرصه صنعت فویل آلومینیوم، افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید مردم را چالش پیش روی بازار فویل آلومینیوم بیان کرد و گفت: فویل کیلویی 12هزار تومان با حدود 4 برابر افزایش قیمت به 40هزار تومان رسیده است؛ در نتیجه به تبع افزایش قیمت‌ها، توان خرید مردم و میزان مصرف کاهش یافته و این امر روی بازار تاثیر زیادی گذاشته است.

موسوی در توضیح دلایل کاهش میزان مصرف فویل آلومینیوم در ایران با بیان اینکه بخش زیادی از فویل آلومینیوم در ایزوگام و ساختمان‌سازی مصرف می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر افزایش قیمت فویل آلومینیوم، خواب بازار ساخت‌وسازها نیز کاهش مصرف این محصول را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: اگر قیمت فویل آلومینیوم چند برابر نمی‌شد و مانند گذشته عرضه می‌شد، همان مصرف 20 تا 30 هزار تن در سال را شاهد بودیم.

 

تولیدات چند شرکت محدود ایران، پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست

البته به باور معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد، هرچند که میزان تولید فویل آلومینیوم ایران فقط بخشی از نیاز مصرف داخلی کشور را تامین می‌کند و بخش دیگر باید با واردات پوشش داده شود، اما صنعت فویل آلومینیوم ایران می‌تواند فرصت رشد داشته باشد.

موسوی با اظهار اینکه کمبود تولید و نیاز به تامین فویل در ایران، موجب شده بود که واردات انجام شود، گفت: تولیدات چند شرکت محدود ایران، پاسخگوی نیاز بازار داخلی نبوده است بنابراین باید واردات انجام می‌شد، اما امروز با توجه به رکود حاکم بر کشور و افزایش تولید چند شرکت تولیدکننده فویل آلومینیوم، نیاز به واردات کاهش یافته است.

وی یادآور شد: به دلیل آشفتگی، رکود و خواب بازار، نیاز مصرفی بازار کاهش شدیدی پیدا کرده است.

 

تقلب در واردات فویل آلومینیوم

معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد همچنین درباره میزان تاثیر تعرفه ترجیحی واردات فویل از ترکیه در افزایش حجم واردات این محصول و آسیب تولیدکنندگان داخلی، گفت: فویل ترکیه وارد ایران نمی‌شود زیرا با تعرفه حدود 25 درصد اصلا به صرفه نیست بنابراین امکان رقابت ندارد.

موسوی درباره واردات فویل از چین نیز اظهارداشت: سال‌ها برخی از واردکنندگان برای اینکه واردات فویل از چین ترجیح و توجیه داشته باشد، تقلب می‌کردند و با شگردهایی فویل‌های با ضخامت بالا به‌ویژه فویل ایزوگام را که سالیانه 10هزار تن در کشور مصرف دارد، به عنوان فویل آلومینیوم 7 میکرون که در کشور تولید نمی‌شود، با همان تعرفه گمرکی فویل 7میکرون که بیسار کمتر از تعرفه فویل‌های ضخیم است وارد می‌کردند.

معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم هزاره سوم میلاد در خصوص مشوق‌ها یا معافیت‌های ویژه‌ای که از سوی دولت برای فعالان صنعت فویل آلومینیوم وجود دارد، گفت: متاسفانه هیچ‌گونه حمایت و مشوقی از طرف دولت برای فعالان صنعت فویل آلومینیومی وجود ندارد.

 

ظرف‌های بسته‌بندی آلومینیومی بهداشتی و پرمصرف هستند

وی همچنین با بیان اینکه مصرف فویل در بسته‌بندی صنایع غذایی و دارویی روز به روز در حال رشد و افزایش است، تصریح کرد: میزان مصرف ظرف‌های آلومینیومی بسته‌بندی غذا به شدت در حال افزایش است زیرا بهداشتی‌تر از ظرف‌های فومی یا پلاستیکی است.

موسوی با اظهار اینکه ظرف‌های فومی که قدیم استفاده می‌شدند به دلیل داشتن ترکیبات سمی ایزوسیانات مشکل بهداشتی داشتند، یادآور شد: به دلیل همین مسئله بهداشتی بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید این ظرف‌ها را ممنوع کرد در نتیجه استقبال از ظرف‌های آلومینیومی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: برای مصارف بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و دخانیات، از فویل‌های آلومینیومی آلیاژی استفاده می‌شود.

موسوی همچنین در توضیح ضخامت فویل‌های آلومینیومی اظهارداشت: ضخامت فویل‌های آلومینیومی بین 7 تا 200 میکرون است. به ضخامت‌های بالای 200 میکرون ورق آلومینیوم گفته می‌شود. فویل‌های تا 7 میکرون برای لمینیت استفاده می‌شوند؛ به عنوان مثال برای مصارف بسته بندی غذایی، لایه‌های دیگری مانند کاغذ کره یا کاغذ ساندیس به آن می‌چسبانند تا لفاف بسته‌بندی مناسب تولید شود.

عناوین برگزیده