تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۵۱۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه اولیه 20 درصد سهام یک شرکت فولادی در بورس تهران

می متالز - معاون بورس تهران از عرضه اولیه 20 درصد سهام شرکت غلتک‌سازان سپاهان در بورس تهران خبر داد.
عرضه اولیه 20 درصد سهام یک شرکت فولادی در بورس تهران

به گزارش می متالز، امروز دوشنبه 28 مرداد 98 تعداد 75 میلیون سهم معادل 20 درصد از سهام شرکت غلتک‌سازان سپاهان با نماد فسازان به عنوان پانصد و سی‌امین شرکت پذیرفته‌شده در بورس برای اولین بار پس از پذیرش و درج نماد و نام شرکت در فهرست شرکت‌های بورس اوراق بهادار عرضه شد.

علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران شرکت غلتک سازان را یک شرکت دانش بنیان معرفی کرد.

در نشست عرضه اولیه این شرکت مجید نوروزی معاون بورس تهران گفت: شرکت غلتک‌سازان در سال 97 در جلسه هیات پذیرش پذیرفته شد و از اسفند سال 97 به عنوان پانصد و سی‌امین شرکت در فهرست شرکت‌های بورسی درج شد. 375 میلیارد ریال سرمایه این شرکت است که شرکت چدن‌سازان 99 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

حوزه فعالیت غلتک‌سازان نیز در زمینه تولید شمش فولادی و ریخته‌گری قطعات فولادی و چدنی است.

وی گفت: ظرفیت اسمی تولید این شرکت 140 هزار تن شمش و قطعات ریخته‌گری و فولادی در سال است و مشتریان عمده این شرکت، شرکت‌های فولادی مثل فولاد سپید کبیر، رومینا و شاهرود است و مشتری قطعات ریخته‌گری این شرکت نیز مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و شرکت مهندسی مپنا است.

معاون ناشران بورس تهران گفت: فروش شرکت غلتک‌سازان در سال گذشته 363 میلیارد تومان بود که در بهار امسال نیز 134 میلیارد تومان فروش داشته و سود هر سهم در بهار امسال 17 تومان اعلام شده، سال گذشته سود هر سهم 32 تومان بوده و امروز قیمت برآوردی هر سهم 840 تومان است که با عرضه 20 درصد سهام این شرکت حدود 315 میلیارد تومان به ارزش بازار بورس تهران اضافه می‌شود.

وی گفت: این شرکت بر اساس مصوبه هیات پذیرش برای اولین بار 20 درصد از سهام خود را به ارزش 64 میلیارد تومان در بورس تهران عرضه می‌کند.

همچنین محمود ذاکر مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان نیز گفت: از سال قبل فرایند ورود به بورس تهران انجام شد و امروز 20 درصد سهام شرکت در بورس عرضه می‌شود.

وی گفت: این شرکت از سال 84 تاسیس شد که در سال 88 به بهره‌برداری رسید و فازها و توسعه آن به تدریج انجام شد و غلتک‌سازان با دانش فنی و مهندسان داخلی و خارجی به تولید قطعات فولادی 70، 80 و 100 تنی اقدام می‌کند که این تولید در کشور بی‌نظیر است.

وی افزود: همچنین علاوه بر تولید قطعات ریخته‌گری و سنگین به تولید شمش ساختمانی و کم‌آلیاژ نیز اقدام می‌کند. این شرکت در مساحت 50 هزار مترمربع احداث شده که مساحت زیر سوله آن 17 هزار مترمربع است. برنامه تولید برای سال جاری 145 هزار تن است، در حالی که پروانه بهره‌برداری شرکت 135 هزار تن است که این افزایش 10 هزار تنی مازاد بر پروانه تولید با برنامه‌ریزی و بهره‌وری انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت غلتک‌سازان پاتیل‌های 50 و 60 تنی سنگین و بزرگ تولید می‌کند، گفت: قطعات با دانش فنی بالا در کشور تولید می‌شود و به سه کشور جهان صادرات داریم و در سه ماه گذشته 1.5 میلیون یورو صادرات به کشورهای دیگر از جمله روسیه داشته‌ایم و قراردادهای ما زمان‌دار است که صادرات تا پایان سال نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: سود سهام چدن‌سازان از 25 تومان به 100 تومان رسیده و تناژ تولید نیز تاکنون دو برابر شده است.

ذاکر همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل صنایع فولادی به ویژه در مناطق کم‌آب منابع آب است، گفت: برای تولید هر تن فولاد یک مترمکعب آب مصرف می‌شود که برای تولید سالانه 220 هزار تن فولاد، 220 هزار مترمکعب تا سال 1400 لازم است و دشت اصفهان نیز از کم‌آبی رنج می‌برد.

مدیرعامل فسازان همچنین گفت: توافق‌نامه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای اصفهان منعقد کرده‌ایم که با توجه به اینکه بنده عضو هیات مدیره شهرک صنعتی سگزی اصفهان هستم، 10 مترمکعب بر ثانیه آب پساب فاضلاب برای شهرک صنعتی می‌آید و در کنار آب اختصاصی شرکت غلتک‌سازان منابع کافی آب برای تولید این مقدار قطعات فولادی فراهم خواهد شد.

وی گفت: همچنین تولید غلتک‌سازان از 65 هزار تن در سال 94 به 117 هزار تن در سال قبل رسید و تلاش بر این است که با افزایش نرخ دلار صادرات خوبی انجام دهیم که درآمد مناسبی نیز نصیب شرکت می‌شود.

ذاکر با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار، صادرات فولاد صرفه اقتصادی پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر قیمت هر تن فولاد در دنیا 410 تا 420 دلار است که وقتی ما فولاد خود را با 15 درصد زیر قیمت جهانی صادر می‌کنیم، هم برای مشتری خارجی صرفه دارد که فولاد باکیفیت و ارزان خریداری می‌کند و هم برای ما نسبت به فروش داخلی در هر کیلو 500 تا 600 تومان گران‌تر از نرخ داخلی صادر می‌کنیم.

همچنین انصاری که خود را بنیانگذار شرکت غلتک‌سازان سپاهان معرفی می‌کرد، گفت: مجموعه چدن‌سازان و غلتک‌سازان سپاهان اصفهان از درآمدی که از محل تولید و فروش به دست می‌آورند، توسعه پیدا کرده و مجموعه غلتک‌سازان از چدن‌سازان به وجود آمد. این مجموعه در زمینی به وسعت حدود 17 هزار مترمربع ایجاد شد و کم‌کم شرکت غلتک‌سازان را از چدن‌سازان جدا کردیم.

انصاری گفت: در کنار مهندسان خوب ایرانی از کارشناسان خارجی هم استفاده می‌کنیم و از نظر تکنولوژی و علمی روزآمد هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مقصد صادرات و نحوه صادرات قطعات فولادی گفت: از ما نخواهید که در شرایط تحریم‌ها آدرس دقیق مسائل خود را بگوییم، ولی از حدود 12 سال قبل در برخی از کشورها، شرکت‌هایی داریم که به اسم آنها قطعات خود را صادر و مواد اولیه را توسط آنها خریداری می‌کنیم و امور شرکت راه‌اندازی می‌شود.

انصاری گفت: حدود 15 تا 20 درصد از تولید سالانه غلتک‌سازان را صادر می‌کنیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و عمده قراردادهای ما ‌به صورت پیش‌پرداخت انجام می‌شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ذاکر مدیرعامل این شرکت در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از رانت حضور در هیات مدیره شهرک صنعتی سگزی استفاده کرده و آب مورد نیاز غلتک‌سازان را تامین کرده است، گفت: من عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی سگزی با 400 شرکت در آن هستم که در تفاهمنامه‌ای با آب و فاضلاب 10 لیتر بر ثانیه از پساب شهر اصفهان برای شهرک صنعتی اختصاص داده شده و با تلفیق با آب قبلی که شرکت غلتک‌سازان دارد، آب موردنیاز برای تولید فولاد را در اختیار داریم.

ذاکر همچنین برای رعایت مسائل زیست محیطی فیلترهای قوی غبارگیری بر روی دودکش‌های شرکت گذاشته‌ایم و سعی می‌کنیم آلودگی را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده