تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۵۵۸۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به شاخص قیمت‌ های صادراتی و وارداتی به کشور در فصل بهار سال جاری؛

نرخ رشد قیمت ۸ ساله کالا‌های وارداتی ۶ برابر بیشتر از نرخ رشد قیمت کالا‌های صادراتی

می متالز - بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، داده‌ های مربوط به قیمت کالا‌ها و خدمات صادراتی و وارداتی به کشور در فصل بهار سال جاری منتشر شد.
نرخ رشد قیمت ۸ ساله کالا‌های وارداتی ۶ برابر بیشتر از نرخ رشد قیمت کالا‌های صادراتی

به گزارش می متالز، در بخش صادرات، بر اساس آمار منتشر شده، شاخص قیمت ریالی کالا‌های صادراتی نسبت به فصل قبل یعنی زمستان ۱۳۹۷ رشد ۱۳.۶ درصدی داشته و شاخص قیمت دلاری کالا‌های صادراتی در این مدت تنها ۰.۱ درصد رشد داشته است. همچنین تغییرات ریالی شاخص کالا‌های صادراتی نسبت به فصل بهار سال گذشته افزایش ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد و این تغییرات در خصوص شاخص دلاری معادل ۱۲.۷ درصد بوده است.
تغییرات میانگین شاخص قیمت ریالی کالا‌های صادرتی در ۴ فصل منتهی به پایان خرداد ماه ۱۳۹۸ نسبت به ۴ فصل قبل از آن، ۷۸.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این تغییرات بر اساس شاخص قیمت دلاری معادل ۱۹.۳ درصد بوده است.
همچنین در بخش واردات، شاخص قیمت ریالی کالا‌های وارداتی نسبت به فصل قبل یعنی زمستان ۱۳۹۷ افزایش ۳۴.۶ درصدی داشته است. بیشترین نرخ رشد در این دوره مربوط به محصولات گروه دستگاه‌های عکاسی، اپتیک و سینماتوگرافی به میزان ۴۴.۲ درصد بوده است و کمترین رشد نیز مربوط به محصولات گروه حیوانات زنده و محصولات حیوانی با رشد -۰.۱ درصدی بوده است. همچنین تغییر قیمت کالا‌های وارداتی بر مبنای دلار رشد ۱۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد.
تغییرات شاخص قیمت ریالی کالا‌های وارداتی در فصل بهار سال ۱۳۹۸ نسبت به فصل بهار ۱۳۹۷، ۱۸۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این تغییرات بر اساس شاخص قیمت دلاری به میزان ۳۸.۸ درصد بوده است. همچنین میانگین نرخ تورم سالیانه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری نسبت به سال قبل از آن، معادل ۱۴۹.۷ درصد بوده است. در این بین بیشترین نرخ تورم مربوط به محصولات گروه دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و سینماتوگرافی به میزان ۲۵۷ درصد و کمترین نرخ تورم نیز مربوط به محصولات گروه چربی‌ها و روغن‌های حیوانی به میزان ۶.۱ درصد بوده است.
اما شاید مهم‌ترین نکته این گزارش تفاوت قابل ملاحظه و تامل‌ برانگیز میانگین شاخص قیمت کالا‌های صادراتی و وارداتی دارد. شاخص قیمت کالا‌های صادراتی و وارداتی به کشور که بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰ (شاخص سال پایه =۱۰۰) محاسبه می‌شود در پایان فصل بهار سال ۱۳۹۸ و بر اساس شاخص قیمت ریالی به ترتیب به ۴۴۱ و ۲.۰۱۷ و بر مبنای شاخص قیمت دلاری به ترتیب به ۱۴۰.۲ و ۳۴۳ رسیده است.
این تفاوت قابل ملاحظه را می‌توان این گونه تفسیر کرد که ارزش و رشد قیمت ارزی کالا‌های کشور طی ۸ سال گذشته تنها ۴۰ درصد بوده که این موضوع نشان از ارزش افزوده اندک محصولات صادراتی کشورمان و سهام بالای کالا‌های خام و یا نیمه خام در سبد صادراتی کشورمان می‌دهد و این در حالی است که نرخ تورم ارزی کالا‌های وارداتی طی ۸ سال گذشته به میزان ۲۴۳ درصد بوده است که این نرخ رشد قیمت بیش از ۶ برابر فراتر از نرخ تورم کالا‌های صادراتی از کشور است. امید است این گونه آمار و اطلاعات توسط مقامات اقتصادی کشور نیز مطالعه شود و بیش از این شاهد صادرات بی‌رویه کالا‌های خام و یا نیمه‌خام و بدون هیچ‌گونه محدودیت از کشورمان نباشیم و بتوان با ارائه مشوق‌ها و محدودیت‌های همزمان نسبت به افزایش ارزش کالا‌های صادراتی کشور اقدام کرد.

عناوین برگزیده