تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۵۷۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شفاف‌سازی یک افزایش سرمایه ناکام

کدام شرکت‌ها مجوز افزایش سرمایه گرفتند؟

می متالز - گزارش پیش‌رو به شفاف‌سازی یک افزایش سرمایه ناکام و اینکه کدام شرکت‌های سهامی مجوز افزایش سرمایه گرفتند پرداخته شده است.
کدام شرکت‌ها مجوز افزایش سرمایه گرفتند؟

به گزارش می متالز، برای اولین بار یکی از شرکت‌های بازار سرمایه از عدم‌موافقت سازمان بورس با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه خود خبر داد، درحالی‌که پیش از این سهامداران از موضوعی شبیه این مطلع نمی‌شدند. «فرآورده‌های نسوز آذر» (کاذر) اعلام کرد با توجه به اینکه مهلت دوساله افزایش سرمایه مرحله دوم تا ابتدای بهمن سال جاری است، سازمان بورس با اجرای آن موافقت نکرده است با این توجیه که اتمام فرآیند این افزایش سرمایه تا تاریخ مزبور امکان پذیر نیست.

قاعدتا شرکت در صورت مصمم بودن بر اجرای افزایش سرمایه، باید مجددا مراحل تهیه گزارش هیات‌مدیره و ارسال آن به سازمان پس از تایید حسابرس را انجام دهد. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

شفاف‌سازی یک افزایش سرمایه ناکام

وحکمت: «بیمه حکمت صبا» دومین شرکت بیمه‌ای - پس از «بیمه تجارت‌نو» (بنو) - است که در یک سال گذشته با کاهش سرمایه توانست سهامداران را از تعهد پرداخت بخشی از سرمایه معاف کند. وحکمت در سال ۱۳۹۵ با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی تاسیس شد اما هنگام پذیره‌نویسی تنها نیمی از قیمت اسمی هر سهم از خریداران دریافت و بقیه در تعهد آنها باقی ماند.

در واقع سرمایه پرداخت شده این شرکت ۲۵۰ میلیارد تومانی تنها ۱۲۵ میلیارد تومان بود. شرکت در سال گذشته اعلام کرد سهامداران باید ۱۰ تومان از ۵۰ تومان تعهد شده را پرداخت کنند که مراحل کار در ۶/ ۶/ ۹۸ با ثبت سرمایه پرداخت شده ۶۰ درصدی در اداره ثبت شرکت‌ها به اتمام رسید. با این تغییر در واقع سرمایه پرداخت شده شرکت ۱۵۰ میلیارد تومان شد، درحالی‌که سرمایه ثبت شده آن کماکان ۲۵۰ میلیارد تومان بود.

به بیان دیگر وحکمت دارای 2.5 میلیارد سهم بود که در آن تاریخ ۶۰ تومان از ۱۰۰ تومان قیمت اسمی هر سهم آن پرداخت شده بود. با توجه به اینکه حداقل سرمایه برای بیمه‌های غیراتکایی ۱۵۰ میلیارد تومان است و سهامداران وحکمت احتمالا تمایلی به پرداخت سرمایه بیشتر نداشتند، فرآیند کاهش سرمایه با پیشنهاد هیات‌مدیره و تایید حسابرس در مجمع فوق‌العاده ۱۷/ ۶/ ۹۸ به اجرا گذاشته شد.

با این مصوبه هر ۱۰ سهم سهامداران وحکمت در جریان این کاهش سرمایه به ۶ سهم و سرمایه شرکت به ۱۵۰ میلیارد تومان تبدیل شد که تماما پرداخت شده است. در فرآیند کاهش سرمایه معمولا این ملاحظه در نظر گرفته می‌شود که کسی از ترکیب سهامداری خارج نشود، یعنی اگر کسی حتی یک سهم داشته باشد کاهش سرمایه یک سهم او را از بین نمی‌برد.

علاوه بر این نسبت‌های سهامداری و درصد سهامداران هم پس از کاهش سرمایه تغییر اساسی نخواهد کرد. شاید بتوان گفت در پذیره‌نویسی اولیه وحکمت، تصور بر این بوده که چند سال پس از شروع کار شرکت بتواند با سودی که به‌دست می‌آورد، به سهامداران در پرداخت مبلغ تعهد شده کمک کند تا آنها را از پرداخت آورده نقدی بی‌نیاز کند، همان‌گونه که در مورد برخی از شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی رخ داد. اما باتوجه به بالابودن رقابت بین شرکت‌های بیمه‌ای و نیاز به فرهنگ‌سازی درجهت افزایش ضریب نفوذ بیمه، به‌نظر می‌رسد تادیه سرمایه پرداخت نشده از چنین راهی به سادگی امکان‌پذیر نباشد.

با توجه به وابستگی وحکمت به «بانک حکمت ایرانیان» (حکمت) که آن هم از بنیاد تعاون ارتش نشات گرفته، مدیران آن امیدواری زیادی به جذب پرتفوی مناسبی از پرسنل ارتش دارند. از سویی باید امیدوار بود که پروسه ادغام بانک حکمت ایرانیان در بانک سپه این تلاش‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهد. نماد «وحکمت» از دی‌ماه سال گذشته برای شروع فرآیند دریافت ۱۰ تومان تعهد شده، بسته شد و در خرداد امسال طی دو روز باز شد تا سهام سهامدارانی که ۱۰ تومان تعهد شده را پرداخت نکرده بودند، حراج شود. با تغییرات در تابلوهای بازارپایه وحکمت در تابلوی زرد جای گرفت که احتمالا به‌زودی بازگشایی شود.

کخاک ح: از آنجاکه هیات‌مدیره «خاک چینی ایران» مجوز اجرای مرحله دوم افزایش سرمایه را از مجمع فوق‌العاده بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ داشت، در جلسه ۶/ ۶/ ۹۸ خود مصوب کرد سرمایه کخاک از 37.5 میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان برسد. منابع این افزایش سرمایه قرار است صرف اجرای طرح توسعه‌ای برای تولید سه محصول جدید «بلوک سبک گازی»، «پنل سبک گازی» و «ملات خشک» در شرکت شود.

بلوک و پنل سبک گازی (یا هوادار) نوعی از مصالح ساختمانی جدید هستند که به‌خاطر وجود حباب‌های گاز (هوا) در آن وزن سبکی دارند و با عملیات حرارتی انجام شده روی آنها دارای مقاومت مناسبی (از جمله مقاومت حرارتی) هم می‌شوند. یکی از مواداولیه اصلی در ساخت این مصالح «سیلیس» است که در جریان فرآیند تولید خاک چینی مقدار قابل‌توجهی از آن روی دست شرکت می‌ماند.

در سالیان متمادی کخاک تنها قادر به فروش بخش اندکی از آن بوده و بقیه را با صرف هزینه باید به محل معدن برگرداند. با هر ۳۰۰ کیلوگرم سیلیس به‌همراه ۱۰۰ کیلوگرم سیمان و ۷۵ کیلوگرم آهک یک مترمکعب مصالح گازی تولید می‌شود که می‌تواند ارزش افزوده بالایی را نصیب شرکت کند.

البته خبر بدی که درباره اجرای این طرح وجود دارد این است که شرکت در گزارش اولیه خود پیش‌بینی کرده بود که ماشین‌آلات مورد نیازش را با یوروی ۳۵۰۰ تومانی وارد کند؛ اما اینک باید از یوروی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی استفاده کند. این موضوع و افزایش هزینه‌های دیگر سبب شده برآورد مبلغ سرمایه‌گذاری به بالای ۲۵۰ میلیارد تومان بالغ شود، درحالی‌که برآورد قبلی مبلغی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بود. سهامداران کخاک در ششم شهریور امسال به ازای هر سه سهم، یک حق‌تقدم دارند که تا یازدهم آبان فرصت پذیره‌نویسی دارند. فاصله قیمت سهم و حق‌تقدم کخاک بیش از ۲۵۰ تومان با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی است.

هفته گذشته سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه سه شرکت فرابورسی را صادر کرد. «آهن و فولاد ارفع» (ارفع) می‌تواند با مجوز دریافتی، سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی خود را از محل مطالبات و آورده نقدی دو برابر کرده و صرف اجرای طرح‌های توسعه کند. ارفع برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت تصویب این افزایش سرمایه را برای دوشنبه هفته آینده اعلام کرده است. دومین مجوز مربوط به شرکت «دامداری تلیسه نمونه» (تلیسه) است که می‌تواند سرمایه خود را از ۲۱ میلیارد تومان به ۳۵ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد.

هیات‌مدیره تلیسه با تفویض اختیاری که از مجمع فوق‌العاده سال قبل دارند، در جلسه خود در روز شنبه ششم مهر این افزایش سرمایه حدود ۶۶ درصدی را بررسی و احتمالا تصویب خواهند کرد تا ساختار مالی شرکت اصلاح شود. «توکارنگ فولاد سپاهان» (شتوکا) هم مجوز افزایش سرمایه حدود ۱۱۴ درصدی از سود انباشته را دریافت کرد تا بتواند طرح توسعه‌ای برای تولید محصولی جدید را اجرا کند. در این صورت سرمایه ۷ میلیارد تومانی شتوکا به ۱۵ میلیارد تومان می‌رسد.

«بیمه پاسارگاد» (بپاس) نیز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را از سود انباشته و اندوخته به‌صورت سهام جایزه در هفته گذشته به ثبت رساند. همچنین «لابراتوارهای سینا دارو» (دسینا) سرمایه جدید ۸۰ میلیاردی را که در مجمع فوق‌العاده ۶ ماه قبل از محل مطالبات و آورده نقدی دو برابر شده بود را ثبت کرد.برای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) ۴۲۷۲ ریال به‌دست آمد که دارندگان آن با همراه داشتن کارت ملی می‌توانند به یکی از شعب بانک سپه مراجعه کرده و مبلغ مزبور را دریافت کنند.

مهلت پذیره‌نویسی اولیه «سایپا آذین» (خاذین)، «داروسازی تولید دارو» (دتولید) و «بیمه سرمد» (وسرمد) در هفته گذشته به پایان رسید. «سیمان خوزستان» (سخوز) مهلت پذیره‌نویسی اولیه را ۳۰ روز تمدید کرد. همچنین «سیمان غرب» (سغرب) مهلت حراج حق‌تقدم خود را ۲۰ روز تمدید کرد تا بتواند تمام ۱۳ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده را به فروش برساند، زیرا تا روز چهارشنبه کمتر از ۲میلیون از آن فروش رفت.

عناوین برگزیده