تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۶۳۰۸۷
سرویس خبر : انرژی

تشکیل کارگروه همکاری برقی ایران و عراق/ ایران می‌تواند صنعت برق عراق را بازسازی کند

می متالز - دبیر سندیکای صنعت برق با بیان اینکه مشخص نیست چرا عراق برای اجرایی شدن تفاهم نامه امضاء شده با ایران در زمینه برق جدیتی نشان نمی دهد گفت: کارگروهی در وزارت نیرو برای آغاز همکاری همه جانبه ایران و عراق در زمینه برق تشکیل شده است.
تشکیل کارگروه همکاری برقی ایران و عراق/ ایران می‌تواند صنعت برق عراق را بازسازی کند

به گزارش می متالز، سپهر برزی مهر، با اشاره به اینکه حدود ۸ ماه پیش با امضای دو تفاهمنامه و یک قرارداد فصل جدیدی از همکاری همه جانبه بین ایران و عراق در زمینه برق، آغاز شد گفت: در بهمن ماه سال گذشته وزرای نیروی ایران و عراق در پایان سفر سه روزه "لوی خطیب" وزیر برق عراق و هیئت همراه به تهران، دو تفاهمنامه و یک قرارداد در زمینه برق به امضا رساندند اما تکلیف این تفاهم‌نامه‌ها مشخص نیست و احتمالا فشار آمریکا باعث شده تا عراق جدیتی برای اجرایی شدن این تفاهم نامه از خود نشان ندهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در وزارت نیرو کارگروهی برای محقق شدن این تفاهم نامه تشکیل شده تا تفاهم نامه به سمت انعقاد قرارداد و آغاز همکاری حرکت کند، گفت: ایران در تفاهمنامه امضاء شده در بهمن ماه سال گذشته اعلام آمادگی کرد تا صنعت برق عراق را بازسازی کند بنابراین امید است تا عراقی ها هم جدیت خود را در این کار بیشتر کنند.

عراق با کاهش عرضه برق مواجه است

برزی مهر در پاسخ به این سئوال که تمدید ۱۲۰ روزه آمریکا برای واردات برق از ایران را چگونه تحلیل می کنید گفت: شبکه برق عراق دچار مشکلات عدیده ای است و با ۳ ماه مهلت نمی تواند ترمیم پیدا کند چرا که عراق با کاهش عرضه برق مواجه است.

وی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت احداث نیروگاه ۳ سال زمان می برد اظهار داشت:کسری برق در کشور عراق به گونه ای است که با مهلت های سه ماهه نمی تواند این کسری را جبران کند؛ حال این مشکل باید از سوی ایران به فرصت تبدیل شود و جای خود را برای تامین انرژی این کشور تثبیت کند.

برزی مهر با تاکید بر اینکه ایران تنها نباید به فروش برق به عراق اکتفا کند افزود: ایران در کنار فروش برق به عراق باید به احداث نیروگاه و کاهش تلفات برق در شبکه این کشور اقدام کند.

نقش منحصر به فرد ایران در بازسازی صنعت برق عراق

 رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران در نشست امضای این تفاهمنامه‌ها در ۱۹ بهمن ماه سال گذشته گفته بود درصدد این هستیم که نقش منحصربه فردی را در بازسازی صنعت برق عراق ایفا کنیم به نحوی که آنچه از حیث دانش فنی و تجربیات در زمینه ساخت تجهیزات و توانمندی فنی و مهندسی به برکت انقلاب اسلامی فراهم کرده‌ایم، برای توسعه و آبادانی عراق به کار بگیریم.

وی افزود: شرکت‌های متعدد و متنوع بخش خصوصی ایران در صنعت برق آمادگی کامل دارند تا بندهای برنامه‌ای که توافق شده و امروز تفاهمنامه آن به امضا رسید را اجرایی کند.

این عضو کابینه دولت از برنامه دو کشور برای سنکرون کردن شبکه برق دو کشور خبر داد و گفت: در توافقنامه فی ما بین ساخت نیروگاه‌ها و بازسازی نیروگاه‌ها و شبکه برق آسیب‌دیده عراق در جنگ ۴ ساله مردم این کشور با تروریست‌های بین‌المللی و کاهش تلفات انرژی در سیستم برق عراق دیده شده است.

عناوین برگزیده