تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۶۵۱۴۱
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نشست تخصصی ایران‌-کانمین

کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن چالش‌ بخش اکتشاف کشور

می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس این سازمان در نشست تخصصی کمیته اکتشاف خانه معدن که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع‌معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات معدن، راه‌سازی و صنایع وابسته ایران‌-کانمین2019 برگزار شد؛ گفت: فعالیت‌های اکتشافی و اطلس‌های پتانسیل معدنی که در سال‌های اخیر در این سازمان تولید شده در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاران بوده است.
کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن چالش‌ بخش اکتشاف کشور

به گزارش می‌متالز، علیرضا شهیدی افزود: دومین اطلس پتانسیل مواد معدنی ایران در سال 96 که از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به‌چاپ رسیده، ده ‌برابر دقیق‌تر از اطلس قبلی است.

وی ضمن اشاره به چالش‌های موجود در بخش اکتشاف کشور یادآور شد: کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن بسیار مهم است زیرا در کشورهای پیشرفته از فاصله زمانی بین 5 تا 6 سال و در نهایت 10 سال است و این در حالیست که این فاصله زمانی در ایران در معادنی مثل گل‌گهر سیرجان به 20 سال، مهدی‌آباد 55 سال و مس سرچشمه به 84 سال می‌رسد که این اعداد بسیار قابل تامل است.

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور استراتژی کاهش تبدیل کانسار به معدن را در دستور کار قرار داده، تصریح کرد: با تعریف چندین پهنه اکتشافی مطالعات ژئوفیزیک هوایی به‌منظور اکتشاف ذخایر پنهان را بر اساس اولویت‌های موجود در دستور کار داریم و تاکنون 640 هزار کیلومتر خطی بالغ بر 22درصد را انجام داده‌ایم.

امسال سال انقلاب معدنى است

همچنینی مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: امسال سال انقلاب معدنى است و یکى از اقدامات در راستاى این موضوع واگذارى پهنه‌هاى اکتشافى به کنسرسیومى بود که اخیرا تشکیل شده است.

اسدالله کشاورز تصریح کرد: در اواخر دولت قبل یعنى اوایل سال ۹۲، بحث پهنه‌هاى اکتشافى مطرح و تا به امروز ادامه پیدا کرده  و در این زمینه ۱۷۰ پهنه تعریف شد که مطالعات نهایی ۸۰ مورد آنها به اتمام رسیده است.

وی با بیان این‌که علاوه بر سیاست ذکر شده و در راستاى شفاف‌سازى اقدامى دیگر در حوزه کاداستر انجام گرفت، افزود: سیستم کاداستر از ۱۶ اسفند ۹۳ نهایی شد و امروز کل کشور تحت پوشش این سامانه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که می‌توانیم جمع‌آورى اطلاعات را یکی از دستاوردهاى سال ۹۸ بدانیم، گفت: سالانه در حدود ۲۰ هزار درخواست برای صدور پروانه اکتشافى داریم که میزان قابل توجهی است.

کمک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به کنسرسیوم اکتشافی

عضو هیات رییسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران نیز با بیان این‌که کنسرسیوم اکتشافی که تشکیل شده توانایی مالی دارد، گفت: در این میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز می‌تواند به این سمت حرکت کند و مجموعه دیتاها را جمع کند و اکتشافات را از سطح به عمق ببرد.

امید اصغری گفت: سوالی که مطرح شده این است که چرا نتوانستیم در چند سال گذشته به معادن در کلاس جهانی برسیم چون تنها به اکتشافات سطخی پرداختیم.

وی تصریح کرد: باید یک مرکز تاسیس شود و مجموعه‌ای از کارشناسان داخلی و خارجی را داشته باشد تا تحولی در عرصه اکتشاف رخ دهد و به نتیجه مطلوب برسیم.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته ایران کانمین 2019 که به همت خانه معدن ایران و شبکه معدن برپا شده از 9 تا 12 آبان ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و در سالن‌های 8 تا 13 برپاست و در این روزها پنل‌های تخصصی نیز برگزار خواهد شد

عناوین برگزیده