تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۷۱۰۸۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد

رونق بومی‌سازی ریخته‌گری در صنعت خودرو

می متالز - یکی از بخش‌های مهم در نمایشگاه ایران متافو، حضور و مشارکت فعالان حوزه ریخته‌گری است. عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن ریخته‌گری ایران درباره وضعیت فعلی واحدهای ریخته‌گری گفت: وضعیت فعلی واحدهای ریخته‌گری متناسب با سطح انعطاف‌پذیری و ماهیت بازارهای عرضه قطعات کمی متفاوت است.
رونق بومی‌سازی ریخته‌گری در صنعت خودرو

به گزارش می متالز، واحدهایی که با امکانات ماشینی و تولید انبوه، سفارش‌های ساخت قطعات خودروهای داخلی را تامین می‌کردند به دلیل نصف شدن تولید خودرو با ظرفیت پایین (شاید نزدیک به ۵۰ درصد) کار می‌کنند.

قدیمی افزود: واحدهایی که در این سطح، بازارهای صادراتی داشته‌اند و در حوزه فعالیت خود، تحریم‌ها را به‌نوعی دور زده‌اند موقعیت اقتصادی و تولیدی خوبی دارند اما در بخش تامین تجهیزات، به دلیل مشکلات مربوط به واردات از یک سو و نرخ برابری ارز از سوی دیگر، رونقی کلی به وجود آمده است.

دبیر انجمن ریخته‌گری ایران درباره مشکلات موجود در واحدهای ریخته‌گری عنوان کرد: ازجمله مشکلات فعلی واحدهای ریخته‌گری، بحث تحمیل صنعت انرژی‌بر به این صنعت است. در صنایعی مثل تولید آلومینیم و فروآلیاژ، سهم انرژی در نرخ تمام‌شده ۳۵ تا ۴۵ درصد است، بااین‌حال ریخته‌گری را که سهم مصرف انرژی در آن حداکثر ۴ تا ۷ درصد است انرژی‌بر تلقی کرده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تحمیل دو استاندارد ملی به معیار مصرف انرژی در صنایع ریخته‌گری چدن و فولاد از طرف موسسه استاندارد که هیچ معادل خارجی ندارد باعث شده که چند شرکت‌ ممیزی انرژی که قطعاً از فرآیندهای مختلف و بعضاً پیچیده ریخته‌گری، اطلاع اندکی دارند مامور پایش مصرف انرژی در صنایع ریخته‌گری شوند. متاسفانه نبود گوش شنوا در همه بخش‌های کشور، معضل بزرگی است و تاکنون اعتراض‌های صنفی به جایی نرسیده است.

قدیمی در ادامه بیان کرد: مشکل دیگری که در برخی از استان‌ها به وجود آمده است به یکی از مصوبه‌های هیات‌وزیران در خصوص اختصاص تعرفه سه برابری گاز برای صنایع فولاد مربوط می‌شود. گاز، خوراک احیاء و استخراج فولاد استفاده است. متاسفانه همه صنایع ریخته‌گری در این چارچوب قرار گرفته‌اند و برخی از شرکت‌های گاز به این واقعیت توجه ندارد که این مصوبه، مختص صنایع تولید فولاد است نه ریخته‌گری.

دبیر انجمن ریخته‌گری ایران با اشاره به وضعیت صادراتی واحدهای ریخته‌گری گفت: به دلیل تحریم‌ها عملاً کار با شرکت‌هایی که ارتباط کاری با امریکا دارند میسر نیست و باید برای حفظ بازارهای اروپایی تلاش شود؛ امری که با تغییر برند در یک کشور ثالث انجام می‌شود. البته بازارهای منطقه مانند عراق هرچند آینده چندان مشخصی ندارند اما در سال گذشته وضعیت خوبی داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که «بومی‌سازی تا چه میزان در رونق کار واحدهای ریخته‌گری و قطعه‌ساز خودرو تاثیرگذار بوده است؟» گفت: بومی‌سازی در صنایع خودرو هم‌اکنون در بخش قطعات یدکی رونق بسیار خوبی دارد ولی تیراژ قطعات در این بخش محدود و تنوع آن زیاد است و بازار خوبی برای واحدهای کوچک و متوسطی که امکانات انعطاف‌پذیر دارند به شمار می‌آید.

قدیمی افزود: در سایر بخش‌های صنعتی متاسفانه در ۴ دهه گذشته هر زمان که کشور با بحران تحریم یا مشکلات واردات مواجه شده بحث بومی‌سازی در توسعه ساخت داخل تجهیزات مطرح می‌شود اما با رفع مشکلات، دوباره واردات رونق می‌گیرد.

به گفته دبیر انجمن ریخته‌گری ایران امروز در بخش قطعه‌سازی صنایع خودرو عده‌ای به جرم اختلاس اقتصادی محاکمه می‌شوند در‌حالی‌که همین افراد سال‌ها، قطعات چینی را در نمایشگاه‌های قطعات خودرو آشکارا، نمایش می‌دادند و گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات سازندگان واقعی و داخلی وجود نداشت.

وی اظهار امیدواری کرد: بدون شک برای ثبات پیشرفت و توسعه باید برنامه‌محور بود و برنامه‌ها اگر پایدار نباشد وضعیت اسفبار فعلی و نرخ منفی رشد سرمایه‌گذاری صنعتی، تداوم خواهد یافت.

عناوین برگزیده