تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۷۸۸۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر کرد:

بررسی شاخص‌های‌ اهرمی، معکوس، قرارداد آتی و کنترل ریسک و ارایه پیشنهادهایی برای بورس تهران

می متالز - بازار سرمایه ایران از سالیان گذشته برای سنجش عملکردش به طراحی، محاسبه‌ و انتشار شاخص‌هایی پرداخته است. این شاخص‌ها هر چند از نظر تعداد درخور ملاحظه‌اند اما از حیث روش محاسبه از تنوع چندانی برخوردار نیستند.
بررسی شاخص‌های‌ اهرمی، معکوس، قرارداد آتی و کنترل ریسک و ارایه پیشنهادهایی برای بورس تهران

به گزارش می متالز، بازار سرمایه ایران از سالیان گذشته برای سنجش عملکردش به طراحی، محاسبه‌ و انتشار شاخص‌هایی پرداخته است. این شاخص‌ها هر چند از نظر تعداد درخورملاحظه‌اند اما از حیث روش محاسبه از تنوع چندانی برخوردار نیستند. اولین شاخصی که پا به عرصه‌ بازار سرمایه ایران گذاشت TEPIX نام گرفت که شاخصی قیمتی با رویکرد ارزش وزنی است. پس از چند سال شاخص TEDPIX نیز با حضور در بورس تهران به شاخص پیشین پیوست.

این شاخص نیز که به روش ارزش وزنی محاسبه می‌شود با احتساب سودنقدی به بررسی بازده کل بورس ‌پرداخته و یک شاخص درآمد کل است. پس از آن شاخص ۳۰ شرکت بزرگ، شاخص ۵۰ شرکت فعال، شاخص بازار اول، شاخص بازار دوم، شاخص سهام شناور آزاد و شاخص‌های صنایع نیز به جمع نماگرهای بازار سرمایه ایران افزوده شدند. اما شاید بتوان مهمترین شاخص جدیدی که در سال ۱۳۹۳ پا به بازار سرمایه ایران گذاشت را شاخص هم‌زون دانست که به هر دو روش قیمتی و درآمد کل محاسبه و منتشر می‌شود. بدین سان هرچند تعداد شاخص‌های بازار سرمایه در سالیان گذشته افزایش درخورتوجهی داشته اما گوناگونی چندانی از نظر روش محاسبه نیافته است. این امر با افزایش ابزارهای مالی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شده است. گزارش پیش‌رو می‌کوشد تا شاخص‌های جدیدی را به علاقه‌مندان بازار سرمایه ایران معرفی کند و گامی در راستای توسعه‌ این بازار بردارد.

علاقه مندان برای مشاهده گزارش کامل اینجا کلیک کنند.

عناوین برگزیده