تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۹۳۳۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

لرزش خفیف در بورس تهران

می متالز - حجم معاملات امروز نسبت به آخرین روز‌های سال ۱۳۹۸ از کاهش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس حدود ۳۳۵۰ میلیارد تومان رقم خورد که تقریبا نصف ارزش معاملاتی روز‌های آخر سال قبل است.
لرزش خفیف در بورس تهران

به گزارش می متالز، در حالیکه کلیه بورس‌های جهانی با افت و کاهش سنگینی مواجه شده اند، بورس تهران در اولین روز کاری سال جدید، نسبتأ خوش درخشید و سقوطی مشابه بورس‌های جهانی را تجربه نکرد.
چرا که افت انباشته یک هفته‌ای ما بیش از ۴۲۵۰ واحد نبود و خرید‌های سنگینی نیز در اکثر نماد‌ها و صنایع شکل گرفت. حتی انتظار می‌رود از فردا شاخص و بازار مثبت نیز باشد و شاهد ادامه سیر صعودی و استقبال گرم مردم و فعالان بازار از این بخش از فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

 حجم معاملات امروز نسبت به آخرین روز‌های سال ۱۳۹۸ از کاهش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس حدود ۳۳۵۰ میلیارد تومان رقم خورد که تقریبا نصف ارزش معاملاتی روز‌های آخر سال قبل است. البته با توجه به اینکه هنوز در تعطیلات سال جدید به سر می‌بریم، طبق روال سال‌های قبل این روند طبیعی است و انتظار می‌رود بعد از سپری شدن تعطیلات شاهد رونق در حجم معاملات باشیم.
اما بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد‌های وبملت , غسالم , غگل و حکشتی بود. بانک ملت و تجارت امروز با اقبال بازار مواجه بود و دلیل آن هم تراز مثبت قابل توجه ارزی این بانک است. انتظار رشد قیمت تا محدوده ۱۰۰۰ تومانی برای وبملت و محدوده ۱۰۰ تومانی برای وتجارت دور از انتظار نیست. امروز اوضاع سایر نماد‌های بانکی هم خوب بود؛ باید توجه داشت که امسال نیز اکثر بانک‌ها سود تسعیر ارز خوبی خواهند داشت.
نماد "غسالم" نیز به دلیل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی مورد توجه است. اما سهم دیگر مورد توجه بازار در معاملات امروز "حکشتی" بود که ارزش معاملات آن بیش از ۹۵ میلیارد تومان بود. 
اما بیشترین صف فروش‌ها در نماد‌های تپکو , فملی , فولاد , جهرم , داراب و فسا بود. افزایش عرضه و کاهش قیمت سهام در نماد‌های فلزی معدنی پتروشیمی و پالایشی با توجه به افت قیمت نفت کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. در مجموع به نظر می‌رسد تا چند روز آتی رفتار بازار در مقابل گروه سهام بانکی و خدماتی قدری متمایزتر از سهام کامودیتی محور باشد. این در حالیست که بعد از ظهر امروز و پس از اتمام معاملات، کامودیتی‌ها هم به شدت مثبت شدند و قیمت‌ها سیر صعودی در پیش گرفتند.

کارنامه بازار امروز: در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمت در نمادهایی، چون فارس، فولاد، فملی، وامید، کگل با افت حدود ۴۲۴۱ واحدی روبرو شد. بازار در سال جدید شروعی جالب توجه داشت و برتری تقاضا در صنایع داخلی منجر به حرکت معکوس شاخص‌ها شد.
 

حجم و ارزش معاملات روزانه

شاخص کل ۵۰۸,۶۵۸ واحد / میزان تغییر ۴۲۴۱ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۸,۵۷۶,۶۳۲ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۸,۴۶۴ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۴.۱۶۰ میلیارد سهم.
 

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص

فارس ۱۲۹۱ واحد منفی / فولاد ۹۸۹ واحد منفی/ فملی ۷۶۹ واحد منفی/ وامید ۷۰۷ واحد منفی/ کگل ۵۲۰ واحد منفی/ وبملت ۴۲۲ واحد مثبت/ رمپنا ۳۶۱ واحد مثبت.
 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۷۹۲.۳ میلیون سهم/ وبصادر ۴۸۱.۵ میلیون سهم/ ذوب ۲۱۰.۵ میلیون سهم/ وبملت ۱۸۹.۶ میلیون سهم/ غگل ۱۵۱.۷ میلیون سهم.
 

اخبار خوب از گروه بانکی

در مورد صدور مجوز تسعیر ارز بانک‌ها باید اذعان داشت خبرخوبی است و پتانسیل تسعیر ارز را همچنان در دل بانک‌ها حفظ میکند و از سوی دیگر باید گفت نسبت به سال قبل هم بهتر شده چرا که سال قبل نرخ تسعیر ارز، مبلغ ۸۵۰۰ تومان برای هر یورو و ۷۵۰۰ تومان برای هر دلار بود و امسال ۱۰۲۰۰ برای یورو و ۹۰۰۰ برای دلار در نظر گرفته شده است.
 

مقایسه نقدینگی و ارزش بازار بورس تهران

در حال حاضر نقدینگی کل کشور بالغ بر ۲.۳۵۰ هزار میلیارد تومان (۱۴۶.۸ میلیارد دلار) می‌باشد ارزش بازار سرمایه نیز ۲.۴۶۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۱۵۳.۸ میلیارد دلار)، با مقایسه نسبت ارزش بازار و نقدینگی کل کشور می‌توان انتظار داشت در صورت حفظ این نسبت و رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال ۹۹، ارزش بازار سرمایه نیز به بیش از ۳.۰۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۱۸۷.۵ میلیارد دلار) افزایش یابد.
 

جهش بازار‌های مالی آسیایی

امروز شاهد جهش بلند سهام آسیایی با تداوم مشوق‌های مالی کشور‌ها بودیم. گفتنی است، به دنبال افزایش مداوم اقدامات تشویقی بانک‌های مرکزی برای تقویت بازار‌های مالی، روز سه‌شنبه سهام آسیا با جهش بزرگی روبرو شدند. نیکی ژاپن ۷.۱۳ درصد جهش کرد. سهام دو شرکت بزرگ ژاپن فست رتیلینگ و گروه سافت‌بانک به ترتیب ۱۳.۷۹ درصد و ۱۸.۹۵ درصد جهش کردند. در بازار چین کامپوزیت شانگ‌های ۲.۳۴ درصد جهش کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با جهش بلند ۴.۴ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۴.۱۷ درصد جهش کرد و کوسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۸.۶۰ درصدی روبرو شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۴.۷۸ درصد جهش کرد. دیشب فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرد که برنامه خرید اوراق این بانک پایان نخواهد داشت و تا هر قدر که لازم باشد برای تقویت بازار‌ها ادامه خواهد یافت. همچنین قبلاً اعلام شده بود که بانک مرکزی آمریکا اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق مسکن بانکی را خریداری خواهد کرد، اما دیشب اعلام شد اوراق مسکن با پشتوانه شرکت‌های املاک خصوصی هم خریداری خواهد شد.
 

اهم اخبار و تحولات روز

۱) وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تعطیلی آمریکا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بین ۱۰ تا ۱۲ هفته ادامه خواهد داشت. ترامپ هم گفته ۳ تا ۴ ماه برای عادی سازی شرایط زمان لازم است.
۲) حسن روحانی می‌گوید به وزرا عرض کردم طرح‌های مهمی که در سال ۹۹ تکمیل و به پایان می‌رسد را به مردم بگویند. (تا دولت بعدی به نام خودش نزند).
۳) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه مدعی شد که اعضای اتحادیه اروپا از درخواست ایران و ونزوئلا برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول به‌منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا حمایت خواهند کرد.
۵) میرسیدی مجری و کارشناس بخش‌های خبری صداوسیما که در خبر‌های خود از بی دلیل بودن نگرانی مردم در خصوص کرونا صحبت می‌کرد، دچار کرونا شد.
۶) مادر عروس رهبر انقلاب بر اثر کرونا درگذشت. خانم خاموشی از موسسین مدارس اسلامی نرگس و مادر همسر حجت الاسلام سید میثم خامنه‌ای بود.
۷) شرکت " Cepheid" اعلام کرد که موفق شده تایید "سازمان غذا و دارو" (FDA) را برای یک آزمایش تشخیص کروناویروس دریافت کند. این آزمایش مولکولی می‌تواند در ۴۵ دقیقه، بیماران مبتلا به کروناویروس را شناسایی کند.
۸) نخست وزیر پاکستان می‌گوید من می‌خواهم از رئیس جمهور ترامپ درخواست کنم که به دلایل بشردوستانه تحریم‌ها علیه ایران را تا زمانی که اپیدمی کوید- ۱۹ پایان می‌یابد، لغو کند.
۹) بانک مرکزی آلمان می‌گوید که احتمال وقوع رکود قابل‌توجه در آلمان اجتناب‌ناپذیر است. دولت آلمان بسته محرکی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو برای مقابله با تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را امضا کرد.
۱۰) رشد اقتصادی جهان در ماه مارس منفی شد، اما انتظار می‌رود از یک ماه آینده فضا بهبود یابد.
۱۱) چهار گروه مستقل در آمریکا، استرالیا و چین که در حال تحقیق بر روی اثرات دما و رطوبت هوا بر روی ویروس «کووید-۱۹» هستند می‌گویند بیشترین شیوع بیماری در مناطقی با آب و هوای سرد و خشک بوده است.
۱۲) مدیرعامل شرکت دایملر آگ می‌گوید تقاضای چین در حال افزایش است که این ما را دلگرم می‌کند.
۱۳) رئیس صندوق بین المللی پول Georgieva می‌گوید انتظار می‌رود همه گیری کروناویروس منجر به رکود اقتصادی همانند و یا بدتر از زمان بحران مالی در سال ۲۰۲۰ شود؛ و پیش بینی می‌شود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ ریکاوری کند.
۱۴) عملکرد رضایت بخش فرماندار نیویورک باعث شده تا بسیاری به او لقب رئیس جمهور کومو بدهند. رسانه‌ها می‌گویند عملکرد ترامپ افتضاح بوده است!
۱۵) تولیدکنندگان نفتی شیل هزینه‌های سرمایه گذاری جدید را حذف کردند و خرید سهام به صورت سهام خزانه را نیز متوقف نمودند. آمریکا با نگرانی از زمین خوردن این بخش مهم اقتصاد خود، وزیر انرژی را به مذاکره با عربستان فراخوانده است. دان برویلت می‌گوید ایده ایجاد اتحاد نفتی با عربستان سعودی در حال بررسی است.
۱۶) تنها مزیت ایران نسبت به آمریکا، بنزین ارزان بود که همکنون با دلار آزاد هم قیمت بنزین ایران بالاتر از آمریکا است.
۱۷) کاهش قیمت نفت، باعث افت سنگین قیمت گاز طبیعی شده است. این مساله می‌تواند هزینه گاز طبیعی مصرفی پتروشیمی‌ها را کاهش دهد.
۱۸) یک مقام ارشد بانک مرکزی چین گفت، اقتصاد این کشور به سرعت به نرخ رشد خود باز می‌گردد و پیشرفت قابل توجهی طی سه ماه آینده خواهد داشت.
۱۹) قیمت سنگ آهن از ۹۰ دلار به ۸۰ دلار کاهش یافت! شمش فولاد ۳۵۰ دلار معامله می‌شود.
۲۰) گروه صنعتی ایران خودرو برای سال ۹۹، تولید و عرضه ۶۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را در دستور کار قرار داده است.
۲۱) مدیرعامل ملی مس می‌گوید تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این پروژه که ظرفیت تولید ۱۵۰هزار تن کنسانتره مس را خواهد داشت امسال وارد مدار تولید شود. این پروژه به‌تن‌هایی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به گردش مالی شرکت مس اضافه خواهد کرد.

 

پیش بینی بازار چهارشنبه ۶ فروردین ۹۸

در حالیکه بازار امروز تأثیر عوامل منفی و فاکتورهایی، چون کرونا، افت شدید قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی و تعطیلات نیم بند نوروزی ... را یدک می‌کشید، ولی نماگر بازار فقط کاهش زیر یک درصدی (۰.۸۳) را تجربه کرد و بسان اکثر بورس‌های جهانی، افت سنگین ۳۰ درصدی را نداشتیم.
از طرفی، ورود نقدینگی و جریان پول به فضای معاملات همچنان ادامه دارد و انتظار داریم طی روز‌های آتی شاهد بهبود نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها نیز باشیم و به اصطلاح، بازار برگردد.
و، اما از خبر‌های خوب امروز میتوان به بخشنامه اخیر بانک مرکزی دایر بر صدور مجوز تسعیر ارز بانک‌ها اشاره داشت که موتور محرکه نماد‌های بانکی بالاخص وتجارت و وبملت را به حرکت و چرخش بیشتر واداشت و گروه بانکی بار دیگر در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفتند.
در بخشنامه مذکور، صراحتا قید شده است سود ناشی از تسعیر به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نخواهد شد تا بتوان از آن در صرف افزایش سرمایه بانک استفاده شود؛ به نظر می‌رسد با این بخشنامه بانک مرکزی، عملا مانع افزایش سرمایه بانک‌ها از سود تسعیر با رایزنی بانک مرکزی و سازمان بورس قابل حل و فصل است؛ در این صورت احتمالا مجوز افزایش سرمایه «وبملت» از محل سود تسعیر نیز نهایتا صادر خواهد شد
و، اما به رغم رشد بی رویه و با رویه قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها و گروهها، باز هم سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده در بازار، بسیارند و تنها قدری هوشیاری و مطالعه لازم است تا با شناسایی و رصد تحولات و سودآوری انتظاری این قبیل از سهام ارزنده بازار (نظیر کگل، وتجارت و ده‌ها سهم ارزنده دیگر)، به بازدهی خوبی در سالجاری دست یابید و از فرصت‌های طلایی پیش آمده در بازار، نهایت استفاده را ببرید.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

عناوین برگزیده