تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۱۳۵
کد خبر: ۱۴۲۴۰۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد

ظرفیت «گلنور» در تولید قطعات با فناوری دایکاست

می متالز - یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید قطعات صنعتی فناوری «دایکاست» است. در این روش ماده مذاب با فشار وارد قالب می‌شود. قطعات تولیدشده نیازی به پرداخت ندارد و تنها با حذف پلیسه‌ها مرحله تولید به اتمام می‌رسد.
ظرفیت «گلنور» در تولید قطعات با فناوری دایکاست

به گزارش می متالز، دقت تولید درروش دایکاست بالا است و به همین دلیل برای تولید قطعاتی با حساسیت بالا، مانند هواپیما از این‌ روش استفاده می‌شود. در این روش معمولا از فلزاتی مانند منیزیم، آلومینیوم، روی و آلیاژهای مس استفاده می‌شود. تکنولوژی دایکاست شباهت بسیار زیادی به ریخته‌گری ویژه دارد و تنها تفاوت ‌آنها در نحوه تزریق مواد مذاب است. در قالب‌های ویژه مواد مذاب تحت تاثیر نیروی وزن خودشان وارد قالب می‌شوند و سیلان پیدا می‌کنند، درحالی‌که در تکنولوژی دایکاست مواد مذاب با فشار زیاد وارد می‌شوند و به همین دلیل برای تولید قطعاتی با اشکال پیچیده مناسب هستند.

در شرکت گلنور کلیه فرآیند قالب‌سازی و دایکاست به‌صورت کامل برای تولید کلیه محصولات انجام می‌گیرد. واحد دایکاست شرکت گلنور از تعداد 13 عدد ماشین دایکاست از ظرفیت 250 تن تا 2000 تن تشکیل ‌شده است. این واحد توانایی تولید 7500 ضرب یا 10 هزار قطعه در هر نوبت‌کاری را دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این واحد پشتیبانی 24 ساعته آن توسط واحد قالب‌سازی است که باعث کاهش بسیار زیاد زمان توقف تولید در مواقع تعمیر و نگهداری قالب‌ها می‌‌شود. ازاین‌رو می‌توان کارگاه دایکاست شرکت گلنور را به‌عنوان یکی از مجهزترین کارگاه‌های ریخته‌گری در منطقه خاورمیانه نام برد.

در این روش بسته به نوع دستگاه بعد از بسته‌شدن قالب، مواد مذاب به یک سیستم تزریق یا پمپ هدایت می‌شوند. سپس از طریق سیستم تغذیه قالب، پیستون مواد را با سرعت به داخل حفره‌ می‌فرستد و سوراخ‌های هواکش هوای داخل حفره را تخلیه می‌کند. تزریق مواد مذاب تا پر شدن سرباره‌گیرها ادامه پیدا می‌کند و معمولا پلیسه‌ها نیز در همین زمان به وجود می‌آیند. در مرحله دوم همزمان با سرد شدن مواد مذاب در قالب، اعمال فشار از جانب پمپ همچنان ادامه دارد. در مرحله سوم قالب بازشده و قطعه به بیرون پرتاب می‌شود. در آخرین مرحله حفره قالب که در وضعیت باز قرار دارد، در صورت نیاز تمیز و روغن‌کاری شده و برای انجام عملیات جدید مجددا بسته می‌شود.

مهم‌ترین مزایای تولید قطعات از طریق دایکاست شامل تولید قطعات با دیواره‌های نازک‌تر (به دلیل اینکه قالب پرفشار و با سرعت پر می‌شود.)، تولید اشکال پیچیده، نیاز نداشتن قطعات تولیدشده به عملیات ماشین‌کاری و پرداخت، استحکام قطعات آلومینیومی تولیدشده توسط قالب دایکاست.

با توجه به روش‌های مختلف برای ریخته‌گری و با توجه به مزایای ریخته‌گری به روش دایکاست به‌طور عمده در تولید بدنه چراغ‌ها اعم از چراغ‌های فضای باز و داخلی از روش دایکاست استفاده می‌شود.

عناوین برگزیده