تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۴۵۲۴۹
با بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان

جایگاه استان اصفهان در حوزه ترانزیت مسافر و بار ارتقا می‌یابد

می متالز - آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان در حالی به بهره‌برداری رسید که به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این پروژه در ارتقای جایگاه استان اصفهان در حوزه ترانزیت مسافر و بار و کمک به توسعه گردشگری نقش قابل‌توجهی خواهد داشت.
جایگاه استان اصفهان در حوزه ترانزیت مسافر و بار ارتقا می‌یابد

به گزارش می متالز، این پروژه سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و تا سال ۸۵ تنها ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال ۸۵ به مدت ۱۰ سال متوقف ماند تا اینکه با حمایت صندوق بازنشستگی کشوری تفاهم‌نامه تامین مالی، اجرا و بهره‌برداری بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۹۵ به امضا رسید و عملیات اجرایی این پروژه به‌طورجدی از سر گرفته شد.

به گفته اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری آزادراه شرق اصفهان به‌عنوان یک محور مواصلاتی اصلی در مرکز ایران نقش اساسی در توسعه کشور دارد ولی در ۱۱ سال تنها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در طول ۹ ماه اخیر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد و به بهره‌برداری رسید. وی درباره مزیت این پروژه برای بازنشستگان کشوری، تاکید کرد: نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در این پروژه، ۱۹ درصد پیش‌بینی‌شده که با ارائه سرویس‌ها و خدمات جانبی بین‌راهی و بزرگراهی به ۲۶ درصد بالغ خواهد شد.۷۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط هلدینگ آتیه صبا و ۳۰ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است. به این ترتیب، صندوق بازنشستگی کشوری افزون بر کمک به توسعه کشور، سرمایه‌گذاری پایدار و مطمئنی را به انجام رسانده که سود حاصل از آن صرف پرداخت حقوق و ارائه تسهیلات رفاهی و معیشتی به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری خواهد شد. همچنین به گفته سیدعلیرضا عظیمی‌پور، مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا در پروژه مذکور سعی شده از فناوری به‌روز و هوشمند استفاده شود. بر این اساس دریافت عوارض از این آزادراه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، نرخ عوارض بر اساس تصمیم کارگروه ذی‌ربط با نرخ منصفانه در نظر گرفته می‌شود تا رانندگان با هزینه معقولی از خدمات آزادراه استفاده کنند. مدیرعامل آتیه صبا افزود: آزادراه شرق اصفهان در حوزه حمل‌ونقل و توزیع کالا در کشور و اقتصاد منطقه نقش موثری خواهد داشت، ضمن این‌که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند در منطقه نقش خوبی را ایفا کند و درعین‌حال، فاصله تهران به شیراز را ۸۰ دقیقه و فاصله تهران به اصفهان را ۴۰ دقیقه کوتاه‌ می‌کند. آزادراه شرق سپاهان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است که از آزادراه نطنز- کاشان- اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان- شیراز ختم می‌شود. قطعه‌های یک و دو این آزادراه به طول ۶۳ کیلومتر است. برای احداث این آزادراه یک‌میلیون مترمکعب خاک‌برداری، هشت میلیون مترمکعب خاکریزی، ۱۶۵ هزار تن بتن‌ریزی و ۷۰۰ هزار تن آسفالت انجام و حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال هم هزینه شده است. با بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر شرق مسیر استان‌های جنوبی کشور و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر کوتاه می‌شود؛ همچنین کاهش ۸۰ دقیقه‌ای زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی، کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان، کاهش ۴۰ دقیقه‌ای فاصله تهران به اصفهان، کاهش مصرف سوخت سالانه بالغ ‌بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای استان و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوای شهر اصفهان از مهم‌ترین مزایای این پروژه است. بر پایه آمارهای موجود روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که بار سنگین ترافیک را به شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند. ازاین‌رو با بهره‌برداری کنارگذر شرق بار سنگین ترافیک شمال اصفهان مرتفع می‌شود و این آزادراه، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور است.

عناوین برگزیده