تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۴۶۱۸۰
سرویس خبر : انرژی

بررسی بازارهای کالایی و تلاطم های هفته جاری

می متالز - در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی شاهد عملکرد درخشان فلزات رنگی و نفت و در مقابل خروج سرمایه‌ها از بازار طلا بودند. به این ترتیب هفته گذشته طلا با افت۴.۴ درصدی، کانال ۱۸۰۰ دلاری را واگذار کرد و در مقابل شاهد رشد ۷.۲۷.۲ درصدی هر بشکه نفت برنت و صعود ۳.۳ درصدی مس و ورود فلز سرخ به محدوده ۷هزار واحدی بودیم.
بررسی بازارهای کالایی و تلاطم های هفته جاری

به گزارش می متالز، ساخت سومین واکنش رسمی کرونا، بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و امید به ترمیم زودهنگام آن و البته آغاز انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن از مهمترین عوامل اثرگذار بر روند هفتگی بازارهای جهانی بود.

خروج پول‌ها از پناهگاه امن

در نخستین روز کاری بازارهای جهانی، پس از دو شرکت فایزر و مدرنا، این بار موسسه آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد از فاز نهایی آزمایش واکسن کووید- ۱۹ و موفقیت ۷۰ درصدی آن خبر داد. این دانشگاه اعلام کرده اثربخشی این واکسن در صورت استفاده از رژیم‌های خاص مربوط به دوز واکسن می‌تواند به ۹۰ درصد هم برسد. ضمن اینکه آمارهای جدید منتشر شده در این هفته نشان داد فعالیت‌های تجاری در آمریکا طی ماه نوامبر سریع‌ترین رشد را در بیش از ۵ سال گذشته تجربه کرده که ناشی از سریع‌ترین افزایش میزان تولید از ماه سپتامبر تاکنون بوده است. این موضوعات واکنش بازارهای کالایی را به دنبال داشت و طلا که از مدت‌های پیش با پاندمی کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها به پناهگاه سرمایه‌های هراسان از رکود اقتصاد جهانی تبدیل شده بود، افت بیشتری را تجربه کرد و در آخرین روز کاری هفته، کانال ۱۸۰۰ دلار را نیز واگذار کرد.

پرواز فلز سرخ به فراز کانال ۷هزار

قیمت مس در هفته ای که گذشت با ۳.۳۴درصد رشد به هفته هزار و ۵۰۸ دلار رسید که بالاترین سطح قیمت فلز سرخ از ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون است. هر چند عامل اصلی شیب تند روند قیمت مس، جهش مصرف مس در چین و تضعیف دلار بوده است اما خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به دوره انتقال به انرژی سبز در دوران ریاست‌جمهوری بایدن نیز محرک اصلی تداوم صعود قیمت در این بازار است. حجم واردات کاتد مس به چین، در مقایسه با سال ۲۰۱۹، چیزی حدود ۵۶درصد افزایش داشته که نشان از وجود تقاضا برای این فلز در چین است. جو بایدن نیز از ابتدای کارزار انتخاباتی خود عنوان کرد که استفاده از سوخت‌های فسیلی را به حداقل می‌رساند. مس ماده اصلی تشکیل دهنده سیم‌های انتقال برق و البته خودروهایی برقی است. از این رو با آغاز انتقال قدرت از ترامپ به بایدن خوش‌بینی‌ها نیز افزایش یافت و مس جهشی جدی را ثبت کرد.

جهش ۷.۲ درصدی طلای سیاه

طلای سیاه در این هفته به دنبال افزایش امیدواری به ترمیم اقتصاد جهانی و همچنین احتمال تعویض افزایش تولید در نشست اوپکی‌ها مسیری صعودی را پیمود و با رشد ۷.۲درصدی، ۴۸ دلار و ۱۸ سنت بر هر بشکه معامله شد.  نشست اوپک و متحدانش قرار است در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به صورت آنلاین برگزار شود و درباره افزایش تولید از پیش تعیین شده در ابتدای ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ تصمیم‌گیری‌هایی انجام دهد. بیورنار تانهاوگن، مدیر بخش بازارهای نفتی در شرکت ریستادانرژی نیز گفته است که اگر اوپک‌پلاس واقعا آنچه بازار منتظر آن است را انجام دهد و افزایش عرضه برنامه‌ریزی شده در ژانویه را به تعویق بیندازد، انتظار می‌رود قیمت‌ها روند افزایشی را تجربه کنند. مطابق پیش‌بینی بانک‌ها، ممکن است قیمت نفت برنت در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۳ دلار در هر بشکه برسد، با این وجود کماکان فاصله زیادی با قیمت ۶۸ دلار و ۹۱ سنتی این کالا در اوایل ماه ژانویه دارد.

عناوین برگزیده