تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۱۴۶۳۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحلیل بنیادی «فایرا»

می متالز - شرکت آلومینیوم ایران که به اختصار ایرالکو نامیده می شود، به عنوان اول تولید کننده شمش آلمینیوم در ایران و خاورمیانه با مشارکت ۳ کشور ایران، پاکستان و آمریکا در سال ۱۳۵۱ به بهره‌برداری رسید. شرکت‌های صنایع آلوم رول نوین و روان گداز پردیس به ترتیب با ۱۱ و ۱۰ درصد از سهامداران عمده این شرکت می‌باشند. سرمایه فعلی شرکت ۵۲۰ میلیارد تومان است و برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰درصد از محل سود انباشته در دست اجرا می‌باشد.
تحلیل بنیادی «فایرا»

به گزارش می متالز، شرکت ایرالکو با هدف تامین نیاز داخلی در صنایع هوافضا، حمل و نقل، خودروسازی، بسته بندی، ساختمان و صنایع الکتریکی تاسیس شد. همگام با افزایش نیاز به مصرف آلومینیوم کشور و احداث صنایع پایین دستی آن، ظرفیت تولید آلومینیوم این شرکت نیز رشد داشته است به طوری که ظرفیت اسمی تولید شمش که در بدو تاسیس ۴۵ هزار تن بود به ۱۲۰ هزار تن در سال ۱۳۷۰ و با بهره‌برداری از خطوط با تکنولوژی جدید و خروج ۲ خط قدیمی به ۱۷۷.۵ هزار تن در سال ۱۳۸۶ رسید.

محصولات شرکت ایرالکو در ۵ گروه شمش بیلت، شمش تی بار، شمش اسلب یا تختال، شمش هزار پوندی و شمش ۵۰ پوندی تقسیم‌بندی می‌شوند. شرکت‌های آلومینیوم المهدی با ظرفیت اسمی ۱۱۰ هزار تن و آلومینیوم هرمزگان با ظرفیت اسمی ۱۴۷ هزار تن به عنوان تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه (فاقد امکان تولید شمش‌های آلیاژی در اشکال مختلف) رقبای بالفعل و پروژه های آلومینای ایران و آلومینیوم جنوب (که فازهای اولیه آنها تاسیس شده)، رقبای بالقوه ایرالکو هستند. محصولات این شرکت در 6 ماهه اول سال ۱۳۹۹ سهم ۴۵ درصدی از کل تولیدات آلومینیوم کشور را داشته است. پودر آلومینا، پترولیوم کک و آند مواد اولیه اصلی مورد نیاز برای تولیدات این شرکت می‌باشند.

به منظور برآورد سود خالص به ازای هر سهم شرکت ایرالکو مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

میزان کل تولیدات شرکت با توجه به عملکرد واقعی شرکت در ۸ ماه ابتدایی سال و سال گذشته لحاظ شده و تولید سال ۱۴۰۰ برابر با سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده است.

میزان فروش در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برایر تولیدات شرکت در این سال‌ها می‌باشد.

مقدار مصرف مواد اولیه متناسب با نسبت مصرف هر کدام از کل تولیدات شرکت در سال ۱۳۹۸ محاسبه شده است. نسبتهای حاصل شده برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

در محاسبه نرخ مصرف مواد اولیه، رشد قیمت دلار و قیمت جهانی آلومینیوم و همچنین قیمت‌های ۶ ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ لحاظ شده است.

با توجه به مفروضات فوق سود خالص به ازای هر سهم ایرالکو با سرمایه فعلی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰۳ و ۴۵۵ تومان برآورد می‌شود.

دانلود فایل گزارش - حجم فایل ۳۳.۹۴ مگابایت

عناوین برگزیده