تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۴۶۴۰۵

دردسر‌های مسیر ارتباطی معادن و سنگ‌شکن‌های جوبجی برای اهالی روستا/ دانشجویان پیگیرند!

می متالز - مسیر ارتباطی معادن و سنگ‌شکن‌های رامهرمز از میان منطقه مسکونی روستایی جوبجی سال‌هاست که مشکلاتی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
دردسر‌های مسیر ارتباطی معادن و سنگ‌شکن‌های جوبجی برای اهالی روستا/ دانشجویان پیگیرند!

به گزارش می متالز، ۱۵ سالی می‌شود که مسیر ارتباطی معادن و سنگ شکن‌های جوبجی از میان منطقه مسکونی روستایی جوبجی عبور کرده و این موضوع به دلیل تردد خودرو‌های سنگین سنگ شکن، پیامد‌هایی به دنبال داشته و صدای مردم را در آورده است.


عبور مسیر تردد سنگ شکن‌ها از این روستا باعث ایجاد آلودگی‌های محیطی و صوتی شده و تلفات جانی هم برای اهالی جوبجی به دنبال داشته و هر چند وقت یکبار یکی از اهالی این منطقه به علت تصادف و برخورد با ماشین‌های حمل سنگ، جان خود را از دست می‌دهد.


مدت زیادیست مردم جوبجی از مسئولان درخواست حل این مسئله را داشتند، اما راه به جایی نبردند و فقط وعده شنیدند. در نهایت هم به علت عدم توجه مسئولان به مطالبه‌شان، در اسفند ۹۸ با مسدود کردن جاده ارتباطی سنگ شکنان و تعطیلی واحد‌های تولیدی جوبجی، اعتراض خود را برای بار دیگر به اطلاع مسئولان رساندند. در پی این کار، بیش از ۸۰۰ نفر از کارگران این واحد‌های تولیدی که شامل اهالی روستای جوبجی هم می‌شدند، بیکار شدند.


در پی بیکار شدن اهالی این روستا و تعطیلی واحد‌های تولیدی سنگ شکن منطقه، فعالان دانشجویی شهرستان رامهرمز به جریان ورود پیدا کردند و پیگیر حل آن شدند. تلاش دانشجویان منجر به بازگشایی مجدد جاده دسترسی معادن و شروع به کار واحد‌های تولیدی به شکلی که برای ساکنان منطقه جوبجی مشکلی ایجاد نکند، شد و جاده ارتباطی مذکور موقتا بازگشایی شد تا زمانیکه جاده دسترسی منطقی و قانونی برای آن جایگزین شود.


ناگفته نماند که کارگا‌ه‌های تولیدی بسیاری از شهر‌های استان خوزستان (از رامشیر و هفتکل تا مسجد سلیمان)، مواد اولیه خود را از این معادن و سنگ شکن‌ها تهیه می‌کردند؛ بر این اساس تعطیلی این واحد‌ها به اقتصاد منطقه ضرر زیادی وارد می‌کرد و بهتر این بود که بازگشایی به صورت موقت صورت گیرد و جاده‌ای جایگزین برای این مسیر ارتباطی ایجاد شود.

به گفته پیام امین‌نیا، مسوول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت رامهرمز؛ آرش قنبری، فرماندار شهرستان رامهرمز بعد از این ماجرا‌ها به اهالی روستا قول ایجاد راه جایگزین از بستر رودخانه اعلا رامهرمز را داد و اعلام کرده  که هزینه آن توسط سنگ شکن داران تهیه می‌شود؛ اما بعد از حضور فعالان دانشجویی در جوبجی و نشستن پای درد و دل مردم روستا و صحبت با نمایندگان کارگران و سنگ شکن‌داران و طی بازدید و کار علمی که هسته مسئله محور اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید دانشجویان رامهرمزی انجام دادند، مشخص شد که سنگ شکن‌داران هزینه ساخت جاده جایگزین را متقبل نشدند و مهم‌تر اینکه جاده‌ای که فرماندار و هیأت همراه، از آن بازدید و قصد ایجاد دارند در منطقه قرمز باستانی و جنب سیفون جوبجی واقع شده و در فصل زمستان با افزایش سطح رود اعلا، عملا زیر آب می‌رود.


طبق گفته‌های مسوول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت رامهرمز، پس از آن، طی تماس با فرماندار رامهرمز و اعلام نتایج کار تحقیقاتی دانشجویان به او، جاده روستای دوکوهک به عنوان یک گزینه عملیاتی به فرماندار پیشنهاد شد. قنبری هم ضمن اعلام فرصتی برای ایجاد راهکار مناسب برای این مسئله، اظهار داشت که از ظرفیت دانشجویان برای کمک به حل این موضوع استفاده خواهد کرد.

 

به گفته امین‌نیا، در همین حین که جاده موقتا بازگشایی شد، بعضی از سنگ شکن‌داران شروع به احداث جاده‌ای در بستر رودخانه اعلا کردند که با حمایت فرماندار رامهرمز همراه شد؛ در حالی که تمامی دلسوزان و فعالان دانشجویی و اساتید دانشگاه‌های رامهرمز با ذکر دلایل علمی و در میان گذاشتن با فرماندار خواستار عدم حمایت وی از ایجاد یک جاده غلط شده بودند. 


این مخالفت‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه آرش قنبری، فرماندار شهرستان رامهرمز در تیرماه ۹۹ اعلام کرد: حریم باستانی جوبجی دست نخورده باقی می‌ماند و دوست‌داران میراث فرهنگی مطمئن باشند که به‌هیچ وجه جاده‌ای از این منطقه عبور نخواهد کرد و جاده معدن داران را از مسیر‌های دیگری عبور می‌دهیم. حریم و محدوده این منطقه تعیین و به طور شفاهی به ما اعلام شده است، بنابراین اگر بخواهیم جاده‌ای احداث کنیم وارد حریم باستانی نخواهیم شد.


لازم به یادآوریست که نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان و نامه استعلام پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، سندی محکم بر غلط بودن ایجاد جاده‌ای است که می‌تواند جان ساکنین جوبجی و شهروندان رامهرمزی را به خطر اندازد و از فرماندار رامهرمز انتظار میرود با اجرای قانون، ضمن حفظ حقوق مردم منطقه مهر بطلانی بر ایجاد یک جاده غیر منطقی بزند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده