تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۱۴۲۴۱
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون کشاورزی خبر داد:

استفاده از پساب، مهم ترین راه تأمین آب کشاورزی و صنعت

می متالز - مساله تأمین آب کشور در تابستان می تواند یکی از مهم ترین چالش‌هایی باشد که دولت در این روزها با آن رو به رو است. اما اکنون که فاصله زیادی تا رسیدن به روزهای کم آب تابستان نداریم، به نظر می‌رسد که زمانی است که برنامه‌های موجود برای مقابله با وضعیت موجود، اجرایی شوند.
استفاده از پساب، مهم ترین راه تأمین آب کشاورزی و صنعت

به گزارش می متالز، اما خبرهای موجود حاکی از آن است که برنامه اصلی مسئولین حوزه آب کشور در این راستا است که مصرف را تا حد توان کاهش دهند.

با این حال این گونه به نظر می‌رسد که مساله مدیریت تقاضا در این بازه زمانی کوتاه آن قدر هم پاسخ گو نباشد. بر این اساس باید راهکارهای دقیق تری در این زمینه ارائه شده و مدیریت منابع آب به فکر جایگزینی برای کمبود آب موجود باشد.

در همین راستا جلسه شورای عالی آب روز گذشته با رویکرد بررسی راهکارهای مقابله با خشکسالی در تابستان 97 به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش ‌های ارائه شده از وضعیت منابع آب کشور گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ ایم که خشکسالی تقریبا تمام استان ‌های کشور را در بر گرفته و حل مشکل محدودیت منابع آب شرب باید بعنوان یکی از مهم ‌ترین اولویت‌‌ها در دستور کار باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز کمبود آب مسئله نخست کشور است به همین دلیل با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک می ‌شویم باید تامین آب شرب برای مردم را بعنوان یک اولویت جدی دنبال کنیم.

وی از وزیر نیرو خواست گزارشی تفصیلی از وضعیت منابع آب شرب به تفکیک استان ‌ها و شهر های مختلف کشور به ویژه مناطقی که در وضعیت بحرانی هستند تدوین کنند و این گزارش را در اولین جلسه هیات دولت ارائه دهند تا همه اعضای هیات وزیران در جریان جزئیات مسائل قرار گیرند و دولت بتواند برای حل این مسئله و عبور از فصل گرما چاره اندیشی کند.

جهانگیری ادامه داد: کشور از نظر منابع آب در شرایط سختی قرار دارد و میزان بارش ‌ها در کل کشور نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش داشته که این کاهش در برخی استان‌ ها به ۷۰ درصد می‌ رسد و لازم است تا این شرایط را به مردم توضیح دهیم تا در جریان وضعیت منابع آب کشور در سال جاری قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور مدیریت چالش منابع آب و عبور از شرایط کم آبی بخصوص در فصل گرما را نیازمند عزم ملی و همراهی مردم با دولت دانست و اظهار داشت: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اقدامات و برنامه ریزی‌ های خوبی انجام داده و لازم است گزارش این اقدامات با برنامه منسجم دولت برای هر استان ادغام و گزارشی نهایی از برنامه ‌ها و اقدامات در دست دولت برای هر استان و بخصوص برای شهرهای پرجمعیت که نگرانی در این شهر‌ها بیشتر است، ارائه شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف منابع آب به ویژه در مناطق دارای بحران تصریح کرد: در شرایطی که کشور با خشکسالی مواجه است اهمیت مدیریت مصرف بهینه منابع آب در تمامی بخش ‌های شرب، صنعت و کشاورزی اهمیت دو چندان دارد و از مردم انتظار داریم با مدیریت مصرف بهینه آب و صرفه جویی دولت را در تأمین آب و مقابله با چالش کم آبی یاری کنند.

جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه نیز خواست راهکارهای تامین منابع مالی برای وزارت نیرو جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آبرسانی را تدوین کند و راهکارهای مناسب برای اصلاح تبصره ۱۴ قانون بودجه و دسترسی وزارت نیرو به منابع مورد نیاز خود تدوین نماید. البته در صورتی که منابع این شرکت‌ها کافی نباشد دولت نیز آنچه در توان دارد از محل بودجه کمک خواهد کرد.

درابتدای این جلسه رییس سازمان هوا‌شناسی گزارشی از تحلیل بارش ‌ها و دمای هوای کشور و پیش بینی آن برای سه ماه آینده ارائه کرد و به تشریح آخرین وضعیت خشکسالی و کم بارشی در کشور پرداخت.

در این نشست همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم گزارشی از وضعیت منابع آب شرب در استان‌ ها و شهرهای دارای بحران ارائه کرد و به تشریح برنامه ‌ها و اقدامات در دست اجرای وزارت نیرو برای حل مشکلات تأمین آب شرب در این شهر‌ها پرداخت.

نماینده وزارت نیرو هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کلی منابع آب کشور، به توضیح درباره وضعیت سد های مهم در حوضه ‌های آبریز خزر و ارومیه، خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی قره قوم و مرزی شرق و شهرهای پایین دست این سد‌ها پرداخت.

اما نکته مهم این است که در پایان این جلسه مقرر شد وزارت نیرو گزارشی تفصیلی از وضعیت آب شرب به تفکیک استان ‌های کشور و به ویژه شهرهای پر جمعیت و دارای مشکل کم آبی شدید تدوین کند و در اولین جلسه هیات وزیران به همراه برنامه این وزارتخانه جهت تأمین آب شرب این مناطق در فصل گرما و عبور از بحران خشکسالی سال جاری ارائه دهد.

این در حالی است که رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در حاشیه نشست شورای عالی آب در جمع خبرنگاران گفت: با وجود بارش ها در روز های اخیر بیش از 40 درصد متوسط بارش نسبت به پارسال کمتر است و میزان بارش توزیع یک نواختی نداشته به گونه ای که در برخی استان ها تا 80 درصد نسبت به پارسال متوسط بارش کمتر است.

وزیر نیرو افزود: پیام این کاهش بارش این است که برای تامین آب شرب که به مخازن سدها متکی هستیم باید هر چقدر می توانیم صرفه جویی کنیم و آب شرب را برای مصارف دیگر استفاده نکنیم تا تابستان را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه 40 درصد کاهش بارش در سال آبی جاری عدد بزرگی است گفت: این شرایط فوق العاده سختی خواهد بود و انتظار ما این است مردم مانند همیشه همراهی لازم را داشته باشند و ما نیز در سطح کشور همه راه های ممکن برای کاهش این مشکل را به کار گرفتیم.

وزیر نیرو گفت: بالغ بر یک میلیارد متر مکعب مجوز مشارکت به بخش خصوصی در این زمینه نیز داده شده اما هنوز این کار در نقاطی از کشور در دست مطالعه و بررسی است.

اردکانیان تاکید کرد: همزمان با توجه به طرح های تامین آب جدید باید به شیوه های مصرف نیز توجه کنیم و اگر این بیماری بد مصرفی را درمان نکنیم آب های شیرین شده هم در چرخه مصرف قرار بگیرد اطمینان نداریم از آنها نیز درست مصرف شود.

وی افزود: درست مصرف کردن منحصر به مردم نیست به ما نیز برمی گردد همانگونه که باید شبکه های انتقال آب را با سرمایه گذاری و جذب بخش خصوصی ترمیم کنیم تا از هدر رفت آب در شبکه ها جلوگیری شود چون در شهرهای بزرگ منابع جدید آبی نداریم. علاوه بر این باید در بخش کشاورزی یک تحول در مصرف آب رخ دهد تا بتوانیم از آب کمتر محصول بیشتر به دست آوریم و آینده کشور را بیمه کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هدر رفت آب در شبکه و اختلاط آن با فاضلاب و استفاده ازاین نوع آب خسارات جبران ناپذیری دارد گفت: هر متر مکعب آب آلوده در بخش شرب و بهداشت قادر است 40 متر مکعب آب سالم را آلوده و از دسترس خارج کند.

اردکانیان افزود: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب در بخش شرب مصرف که چهار میلیارد و 300 میلیون متر مکعب فاضلاب تولید می شود که سه میلیارد آن وارد طبیعت و تنها یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب جمع آوری و باز چرخانی می شود در حالی که با بازچرخانی این منبع آبی صنعت می تواند متکی به پساب شود.

در همین راستا علی اکبری نماینده شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصر اقتصاد، در پاسخ به این پرسش که آیا برای ارائه راهکار گذز ار خشکسالی دیر نشده است، گفت: هم اکنون زمان ارائه راهکار های نهایی است و تا این زمان نیز مسئولین بیکار ننشسته اند.

وی با اشاره به جلساتی که با وزارت نیرو به مشکلات حوزه آب پرداخته اند، گفت: گزارش ها و راهکار های اولیه در خصوص مقابله با مساله خشکسالی تا کنون بررسی شده است.

اکبری در ادامه در پاسخ به این که راهکار اصلی برای تامین آب مناطق کم آب در تابستان چه خواهد بود، گفت: در حال حاضر اولویت دولت تامین آب شرب است. اما برای تامین آب کشاورزی و صنعت مهم ترین راهکار ارائه شده تامین آب توسط تصفیه پساب های صنعتی است. علاوه بر این در این طرح تاکید شده است که تصفیه پساب های صنعتی با سرمایه گذاری خود صنایع انجام شود.

وی افزود: برای تامین آب شرب نیز در هر یک از شهر ها، راهکار جداگانه ای در نظر گرفته شده است. که برای تامین آب شیراز احداث خط لوله دوم انتقال آب از سد درودزن مطرح شده است که با بهره برداری از این خط لوله آب شرب مردم شیراز تامین خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا طرح بهره برداری از آب های ژرف می تواند جوابگوی نیاز کم آبی موجود باشد، گفت: به نظر نمی رسد این طرح در بازه زمانی کوتاه مدت پاسخ گو باشد، به همین جهت مهم ترین راهکار مقابله با خشکسالی در حال حاضر کاهش مصرف در نظر گرفته شده است

عناوین برگزیده