تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۵۳
بازدید: ۱۹۹۵
کد خبر: ۱۵۶۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

طرح مطالعات کوهورت کارکنان‌ مس سرچشمه آغاز شد

می متالز - در مراسمی با حضور عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، مدیر مجتمع مس سرچشمه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، طرح مطالعات کوهورت کارکنان‌ مس سرچشمه آغاز شد.
طرح مطالعات کوهورت کارکنان‌ مس سرچشمه آغاز شد

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در این مراسم اظهار داشت: کار تحقیقاتی کار ساده ای نیست و در همه جای دنیا چندین بار سایر امور برای آن سرمایه گذاری می کنند.
مهندس علی محمدی افزود: با توجه به هزینه بر بودن کارهای تحقیقاتی، امروز در کشور بخش خصوصی آن را دنبال نمی کند و اکثر کارهای تحقیقاتی توسط دولت انجام می شود.
وی با استقبال از ارتباط بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: این ارتباط دوسویه خیلی به ما نیز کمک کرده است.
عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران با اذعان به اینکه آلایندگی صنعت مس را قبول داریم و تمام تلاش مان را انجام می دهیم که هر چه سریعتر این صنعت به صنعت سبز تبدیل شود، تصریح کرد: با این وجود در حال حاضر حدود 100 هزار نفر به صورت غیرمستقیم از این صنعت امرار معاش می کنند اما بزرگترین جنگل مصنوعی را در رفسنجان داریم و در طول سال سه ماه سموم مختلفی در باغات پسته مصرف می شود آیا مسئولین قبول می کنند آلایندگی های این چنینی هم در شهرستان داریم که نیاز به تحقیق و بررسی است؟
محمدی از برخی موازی کاری در بخش تحقیقات توسط دستگاهها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه بسیار مفید است اما آنچه که می تواند کمک به مردم باشد ارتباط با دانشگاه است و تا حد توان در این زمینه ها کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه بخش تحقیقات معمولاً درآمد آنچنانی ندارد و استفاده درازمدت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین به مسائل تحقیقاتی توجه بیشتری داشته باشند.
مدیر مجتمع مس سرچشمه نیز در این مراسم طرح مطالعات کوهورت را یک فرصت برای مجموعه مس دانست و گفت: با توجه به مشکلاتی که می تواند برای صنعت وجود داشته باشد ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی می تواند بسیار مفید باشد.
مهندس حسین احمدی در ادامه تأکید کرد: آلایندگی مس برای برخی بهانه ای شده که از مس امتیازاتی را بگیرند، این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مرجع رسمی تحقیقات و اظهارنظر در این زمینه هیچ اظهارنظر پزشکی نکرده است چون تحقیقاتی در این زمینه وجود ندارد اما سیاسیون، مسئولین و رسانه ها اظهارنظرهایی کردند که بعضاً کارشناسی نیستند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این طرح منشأ اثر خیر بوده و ادامه همکاری مس سرچشمه را با مجموعه دانشگاه را رقم بزند، بیان کرد: اراده ای که در شرکت مس و مدیریت ارشد آن دارد استفاده از پتانسیل و ظرفیت های بومی در رفسنجان و حتی استان است. این ظرفیت ها در یکجا مغفول مانده و یکجا لازم است توسعه یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: در زمان مدیریت سابق مس منطقه کرمان پیشنهاد کردیم که یک کار تحقیقاتی و علمی در زمینه کارکنان مس انجام شود و از قبال آن ارتباطی هم بین دانشگاه و صنعت برقرار می شود.
دکتر علی اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه مرکز کوهورت رفسنجان یک مرکز استاندارد بوده و طرح مطالعات کوهورت کارکنان مس در اختیار خود مجموعه مس قرار خواهد گرفت، افزود: مطالعات کوهورت مطالعات پرهزینه ای است اما اطلاعات دقیقی به ما خواهد داد.
وی ادامه داد: زیرساختی که در این زمینه در دانشگاه ایجاد شده در کشور چنین وسعتی از مطالعه را نداریم لذا کار سنگینی است که باید همه استانداردها و جوانب در آن رعایت شود.
وی عنوان کرد: امیدوارم این مطالعات سرفصلی برای اعتماد بیشتر و ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه علوم پزشکی شده و پروژه های صنعت در داخل شهرستان انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: کمکهای خوبی از جانب صنایع مس به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شده از جمله خرید دستگاه آنژیوگرافی و اندوسومی و همچنین کمک مس به کلینیک های ویژه دانشگاه که جای قدردانی دارد. در طرف مقابل نیز بخش عمده ای از بخش بیماریها و کلینیکها و حوادث در صنعت را دانشگاه پوشش می دهد.
معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز با اشاره به اینکه با امضاء این تفاهمنامه این مطالعه به صورت رسمی از امروز آغاز می شود، اظهار کرد: این مطالعات شامل پرسنل مجموعه مس سرچشمه و شاغلین آن می باشد که بصورت تصادفی به تعداد 2000 نفر از آنها نمونه گیری و این مطالعه روی آن انجام می شود.
دکتر علی شمسی زاده افزود: مطالعه ای که امروز رقم خورد مطالعه هم گروهی با عنوان بررسی سلامت عمومی در پرسنل مجتمع مس سرچشمه می باشد که این مطالعه یک مطالعه طولانی مدت 10 ساله است که هدف آن بررسی ابعاد مختلف وضعیت سلامت پرسنل سرچشمه و همچنین کمک به پیشگیری و درمان بیماریهای غیرواگیر در این افراد است.

منبع: روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه

عناوین برگزیده