تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۱۵۹۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس در مجمع عمومی خبر داد

توسعه‌ شرکت مس مطابق با سند چشم‌انداز 1404

می متالز - مجمع عمومی شرکت مس برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96، روز یکشنبه 17 تیرماه 1397 با حضور سهامداران در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد. به‌گفته مدیرعامل شرکت مس اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف این شرکت مطابق با سند چشم‌انداز 1404 خواهد بود.
توسعه‌ شرکت مس مطابق با سند چشم‌انداز 1404

به گزارش می متالز به نقل از مس پرس، در ابتدای جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مس، مهندس «محمدرضا بنی‌اسدی‌راد»، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که این شرکت در سال گذشته، عملکرد مثبت و قابل‌توجهی داشته است، گفت: «میزان کل فروش شرکت مس در سال مالی 96، حدود 88 هزار و 628 میلیارد ریال برآورد شده است.»

او افزود: «این عملکرد مثبت و قابل‌توجه مرهون تلاش خانواده مس، کارگران و مدیریت سابق شرکت، مهندس مرادعلیزاده است.»
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به برنامه‌های پیشِ روی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز گفت: «از اولویت‌های اصلی این شرکت در سال جاری، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تحقق اهداف این شرکت مطابق با سند چشم‌انداز 1404، خواهد بود.»

 

رکوردهای بی‌سابقه تولید و فروش شرکت مس


در ادامه این جلسه، گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت مس در سال مالی 96 برای سهامداران ارائه شد.
بر اساس این گزارش، دستیابی به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان 1میلیون و 145هزار و 91تن و بالاترین تولید مس محتوی معدنی به میزان 295هزار و 621تن از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مس در سال گذشته است.
علاوه بر این، شرکت مس در سال مالی 96 به فروش خارجی به میزان 1،218میلیون دلار که بالاترین میزان صادرات در هفت سال اخیر محسوب می‌شود دست یافت. همچنین، حفظ و ادامه فعالیت در بازارهای هدف صادراتی از طریق انعقاد قراردادهای فروش با کشورهای اروپایی، چین، ترکیه، حوزه خلیج‌فارس، فیلیپین، هند، کره جنوبی و کانادا از دیگر اقدامات مهم شرکت مس در زمینه فروش در سال گذشته بود.

 

رکورد شکنی در بورس


بر پایه این گزارش، بهره‌برداری از 13 پروژه جدید در مناطق مختلف در سال 1396 با سرمایه‌گذاری بیش از 3520 میلیارد تومان، ارتقای رتبه شرکت در بین 50 شرکت فعال‌تر بورس از 30 به 5 در فصل سوم سال 1396، بازدهی مثبت 914 درصدی سهام شرکت طی 11 سال گذشته، بازدهی 67 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1396 از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مس در حوزه بازار سرمایه و توسعه بوده است. همچنین، ارزش بازار سهام شرکت مس در پایان اسفندماه سال 1396 به رقم 159،660میلیارد ریال رسید که بالاترین رقم در چهار سال گذشته است.
بر اساس این گزارش، افزایش تولید مجموع مس محتوی شرکت، کاهش نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش قیمت تمام‌شده مس محتوی، کیفیت‌بخشی به تولید در طول سال‌های 1394 تا 1396، رشد فروش شرکت و حرکت به سمت توسعه پایدار با پروژه‌های مطمئن و با چشم‌انداز تولید 425 هزار تن کاتد در پایان سال 1400 مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رشد شرکت مس در سال 1396 بوده‌اند.

 

روند رو به رشد تولید شرکت مس در سال 96


در بخش دیگری از گزارش مجمع عمومی شرکت مس، عملکرد تولید و فروش شرکت طی سال 1396 و مقایسه آن با برنامه و عملکرد سال 95 مورد بررسی قرار گرفت و برای سهامداران ارائه شد.
بر پایه این گزارش، تولید مس محتوی معدنی شرکت مس در سال 1396، بیش از 295 هزار تن بوده است که 6درصد نسبت به برنامه سال 1396 بیشتر بوده است. این در حالی است که تولید مس محتوی معدنی شرکت مس در سال 1395، 282 هزار تن بوده است.
افزون بر این، تولید کنسانتره مس در سال 1396، 1145 هزار تن بوده است که نسبت به برنامه تولید این سال 7درصد بیشتر بوده است. همچنین، تولید کنسانتره مس در سال قبل از آن 1077 هزار تن بوده است.
در حوزه فروش نیز شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1396 بالغ بر 88،628 میلیارد ریال فروش داشته است که از این میزان 987، 37میلیارد ریال فروش داخلی و 50،641میلیارد ریال فروش خارجی است. ارزش فروش شرکت مس در سال 1396 نسبت به سال قبل از آن 26.5 درصد رشد داشته است.

 

انتقال تجربه برای بهره‌گیری از توان معادن کوچک


در بخش دیگری از این گزارش، افزایش ظرفیت تولید شرکت مس به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلیدی شرکت مس در سال‌های آینده عنوان شد که در این راستا راهبرد اصلی شرکت برای تحقق این هدف علاوه بر پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس بهره‌گیری از توان معادن کوچک است. در این راستا، شرکت ملی صنایع مس ایران برای توسعه معادن کوچک مس تفاهم‌نامه‌ای با ایمیدرو و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی منعقد کرده است که بر پایه آن این شرکت تجربه‌ای را که طی چند دهه فعالیت به دست آورده است به بخش خصوصی منتقل خواهد کرد. علاوه بر این، بر اساس موافقت‌های اولیه‌ای که بین این شرکت و مسئولان بخش دولتی شکل گرفته است، مقرر شده است تا شرکت مس در بخش‌های مختلف کارشناسی به‌خصوص در مقوله‌های اکتشافات و معدن‌کاری، خدمات مهندسی ارائه کند و نهایتاً محصول تولیدشده از این واحدها را پیش‌خرید کند و این تفاهم‌نامه، به‌عنوان ضمانتی برای سیستم بانکی برای تأمین مالی این طرح‌ها مورداستفاده قرار گیرد.
بر پایه این گزارش، شرکت مس در نظر دارد تا علاوه بر حمایت از معادن کوچک چشم‌انداز تولید کنسانتره شرکت مس را طی سال‌های آینده با اضافه شدن 415 هزار تن کنسانتره از معادن چهارگانه دره‌زار، درآلو، چاه‌فیروزه و دره‌زرشک و 180 هزار تن از معادن کوچک، به بیش از یک‌میلیون و 800 تن کنسانتره برساند؛ که با این تولید شرکت مس در آینده به رتبه سیزدهم دنیا ازنظر تولیدات معدنی خواهد رسید.
همچنین با تحقق این میزان تولید کنسانتره، مجموع کاتد تولیدی شرکت مس در سال‌‌های آینده نیز به 425 هزار تن خواهد رسید که با این حجم تولید، ایران در بین 10 کشور برتر دنیا در زمینه تولید مس پالایش‌شده قرار خواهد گرفت.

 

توسعه شرکت مس ادامه دارد


احداث نیروگاه سیکل ترکیبی برای تولید برق به ظرفیت 500 مگاوات، توسعه ذوب سرچشمه، تغییر تکنولوژی ذوب از فرایند ریورب به فلش برای ایجاد ظرفیت سالانه 280 هزار تن مس آندی حاصل از کنسانتره، راه‌اندازی سیستم انتقال گاز خروجی از کنورترها و احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد ازجمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس در سال 1396 هستند که در گزارش مجموع عمومی شرکت مس به آن‌ها اشاره شد.
علاوه بر این، طرح احداث کارخانه‌های اسید کرمان، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ درآلو، دره‌زار و چاه فیروزه، طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد، طرح تولید مس کاتدی سونگون، انتقال آب خلیج‌فارس، طرح تولید مس کاتدی سونگون، طرح جامع آب و برق و... ازجمله طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت مس هستند.
بر اساس این گزارش، میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت تا پایان سال 1396 بالغ بر 7،234میلیارد تومان بوده است و از ابتدای سال 1397 تا اتمان پروژه‌ها به 9،657میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که 3،157میلیارد تومان آن از منابع داخلی شرکت تأمین خواهد شد و 6،500میلیارد تومان آن از منابع بیرون از شرکت تأمین خواهد شد.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده