تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۱۶۰۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کاهش تقاضای جهانی، قیمت کبالت را کاهش داد

بررسی تغییرات قیمت جهانی کبالت طی ماه ژوئن 2018

می متالز - طی ماه می قیمت کبالت، این فلز پر استفاده در باتری‌ها، در بازارهای جهانی کاهش یافت. این کاهش قیمت در هر دو نوع گرید پرعیار و کم عیار قابل مشاهده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد شرایط مناسبی برای کسانی که به‌دنبال سود جستن بیشتر هستند مهیا شده است؛ چرا که سرمایه‌گذاران خواهند توانست در زمان کاهش قیمت‌ها میزان خرید خود را بالا ببرند و منتظر افزایش قیمت‌ها باشند. پیش‌بینی می‌شود این عمل که در اصطلاح Profit-Taking نیز نامیده می‌شود، در مورد کبالت با اقبال بیشتری مواجه باشد؛ چرا که طبق پیش‌بینی‌ها کاهش قیمت کبالت دیری نخواهد پایید و دوباره به‌دلیل افزایش تقاضا، رشد قیمت‌ها بر بازار این کالا غلبه خواهد کرد.
بررسی تغییرات قیمت جهانی کبالت طی ماه ژوئن 2018

به گزارش می متالز، قیمت کبالت طی ماه پنجم میلادی (مِی) در بالاترین قیمت در تمام دوره خرید و فروش خود در بازارهای جهانی به سر می‌بُرد، چنان‌که این فلز در ماه مِی در محدوده 90 هزار دلار برای هر تن بورس فلزات لندن مورد معامله قرار گرفت. با این حال همزمان با شروع ماه ششم (ژوئن 2018) قیمت کبالت روند نزولی به خود گرفت و در پایان این ماه، با نزدیک به 13 هزار دلار کاهش به حدود 77 هزار دلار برای هر تن رسید.

مشتریان بازار طی ماه میلادی گذشته قدمی به عقب برداشتند و با کاهش خرید، شاخص تقاضای جهانی کبالت را کاهش دادند. این درحالی است که چالش‌های بسیاری ناشی از مشکلات عرضه مواد اولیه، پیش روی تولیدکنندگان کبالت قرار گرفته است. گفته می‌شود کاهش تقاضای بازار به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها بوده است و برخی مشتریان ضمن کاهش در حجم خرید خود منتظر کاهش قیمت‌ها هستند. به عقیده برخی تولیدکنندگان، کاهش در میزان تقاضای جهانی کبالت تا بیش از یک ماه دوام نخواهد آورد و بازار بار دیگر رشد قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد.

برخی کارشناسان بازار نیز خبر از احتمال رشد قیمت‌ها در ماه اوت یا سپتامبر 2018 داده‌اند. به‌نظر می‌رسد اکنون که قیمت‌ها روند کاهشی را نشان می‌دهد به‌تدریج سرمایه‌گذاران و تاجران تمایل پیدا کنند تا حجم خرید خود را افزایش دهند و منتظر افزایش قیمت‌ها باشند.

انتظار می‌رود، سودبری با روش Profit-Traking که در انجام معملات به معنای خرید کالا در زمان کاهش قیمت‌ها و فروش آن‌ها در زمان افزایش قیمت‌ها است در اینجا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که نیاز روزافزون به کبالت از سوی تولیدکنندگان باتری‌ها، امری غیر قابل انکار است و این نیاز منجر به رشد دوباره قیمت‌ها خواهد شد.

سولفات کبالت به‌عنوان یک ماده کاربردی در تولید باتری‌ها طی ماه گذشته بیش از 20 درصد کاهش قیمت داشته است. این امر فرصتی را برای شرکت‌های چینی تولیدکننده باتری فراهم آورده تا در زمان کاهش قیمت‌ها، خرید خود را افزایش دهند. گفتنی است که چین بیش از 60 درصد کبالت پالایش شده جهان را مصرف می‌کند. نمودار 1 تغییرات قیمت کبالت را طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد؛ چنان که پیداست طی مدت مذکور قیمت این فلز در بازارهای جهانی تقریبا به‌صورت پیوسته روندی کاهشی را به خود دیده است.

عناوین برگزیده