تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۷۳۳۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

دیرگداز‌ها در گیرودار ترخیص مواد اولیه از گمرک

می متالز - صنعت نسوز به عنوان تامین‌کننده صنایع مادر کشور، در این روزهای سخت بازار، دچار افزایش نرخ حدود ۶ برابری شده است.
دیرگداز‌ها در گیرودار ترخیص مواد اولیه از گمرک

به گزارش می متالز، از سوی دیگر مواد اولیه این صنعت ثبت سفارش نمی‌شوند یا ثبت سفارش‌های گذشته در گمرک باقی مانده‌ و اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود؛ موضوعی که سبب شده است کار تولیدکنندگان در این صنعت دشوار شود.

 

منع واردات، تصمیمی ناپخته

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز درباره وضعیت بازار صنعت نسوز و منع واردات مواد اولیه آن، اظهار کرد: برای تولید نسوز در کشور نیاز به برخی مواد اولیه داریم اما اجازه واردات آن را نمی‌دهند. همپای تحریم‌ها، دولت نیز واردات بوکسیت، گرافیت، منیزیت و آلومینا که مواد اولیه وارداتی برای صنعت نسوز به‌شمار می‌روند را تحریم کرده است.
علی‌حسین زاویه در ادامه توضیح داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی هر بار با قوانین بازدارنده، مانع تولید می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که ثبت سفارش‌ها در چه بازه زمانی تایید می‌شوند، عنوان کرد: برای واردات هر کالایی باید آن را در اداره صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش کرد اما موضوع بدتر این است که کالاهایی که بخشی از پول آنها پرداخت شده نیز در گمرک انبار شده‌اند و تنها به بهانه مابه‌التفاوت نرخ ارز ترخیص نمی‌شوند که ترخیص نشدن آنها سبب می‌شود کالایی مانند نسوز در داخل تولید نشود و در اختیار فولاد قرار نگیرد. وقتی به آبان نزدیک شویم این واحدها نیز تعطیل خواهند شد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که برخی واردکنندگان بدون انتقال ارز، مواد اولیه موردنیاز خود را وارد کرده‌اند اما گمرک با این استدلال که باید منشأ ارز آنها مشخص شود، اجازه ترخیص را نمی‌دهد. این عملکرد در حقیقت همکاری با ترامپ به‌شمار می‌رود. زاویه در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع آنها در جایی دیگر ثبت سفارش شده‌اند اما اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود. ثبت سفارش‌ها را آنقدر نگه می‌دارند که موعد تحریم‌ها برسد و نتوان کالا را وارد کرد.
زاویه تاکید کرد: کالاها خریداری شده و در گمرک باقی مانده‌اند اما به بهانه‌های مختلف آنها را ترخیص نمی‌کنند، در حالی که باید این کالاها را هر چه زودتر از گمرک ترخیص و از خریدار آنها تضامینی دریافت کنند. باید اجازه داده شود که مواد اولیه نسوز وارد شوند و در اختیار صنایع فولاد، مس، روی، برق، پتروشیمی و... قرار گیرند. وی در ادامه یادآور شد: نسوز تنها آجر شومینه نیست، بلکه یکی از ضروریات صنایع مادر به‌شمار می‌رود. صنعت نسوز ثروتی پنهانی است که اگر تعطیل شود، صنایع مادر هم تعطیل خواهند شد. وی ادامه داد: خیلی کودکانه است که اجازه واردات را به مواد اولیه ندهیم. اگر این روال ادامه داشته باشد، بسیاری از صنایع مادر و به دنبال آن صنایع کوچک در کشور تعطیل خواهند شد.

 

بخشنامه‌های دست‌وپاگیر

مهدی نعیمی، مدیرعامل یک شرکت تولید نسوز درباره وضعیت این روزهای بازار نسوز، اظهار کرد: مهم‌ترین مصرف‌کنندگان نسوز در کشور، واحدهای فولاد هستند. از این‌رو با تولیدکننده فولاد و انجمن نسوز جلسه‌هایی را برگزار کردیم تا برای تامین مواد اولیه، ارز دریافت کنیم. نعیمی در ادامه خاطرنشان کرد: از دو ماه گذشته که قوانین ارزی تغییر کرده، صنعت نسوز هیچ‌گونه ارزی را برای واردات مواد اولیه دریافت نکرده است. در ماه‌های گذشته نیز هیچ ارزی از بازار نیما دریافت نکرده‌ایم. تنها در یک مورد توانستیم مجوزهای لازم را برای بازار ثانویه به‌وسیله بانک عامل دریافت کنیم.
این فعال حوزه نسوز در ادامه به واردات مواد اولیه نسوز اشاره کرد و گفت: نسوز، صنعتی است که بخش عمده مواد اولیه آن وابسته به واردات است. مشکل واردات این است که از دو سه هفته گذشته بار مواد اولیه مورد نیاز، وارد شده اما در گمرک باقی مانده است. نعیمی افزود: موضوع این است که تصمیمی را می‌گیرند اما پس از آن به سراغ نوشتن شیوه‌نامه می‌روند و به وضعیت تولیدکننده نمی‌اندیشند. در واقع مشخص نمی‌کنند که از چه راهی و به چه شکلی می‌توان این کالاها را ترخیص کرد.
وی با اشاره به بخشنامه‌های دست‌وپاگیر برای تولیدکنندگان عنوان کرد: تولیدکننده هر روز منتظر یک بخشنامه جدید است. این موضوع برای ما بسیار عجیب است که چگونه بخشنامه‌ای صادر می‌شود بدون آنکه جوانب آن سنجیده شود.
بدون کار کارشناسی و فکر، کالاهایی را در گمرک نگه داشته‌اند و ما هر روز باید پیگیر ترخیص این کالاها باشیم، در حالی که طرف‌های قرارداد ما شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و سایر واحدهای بزرگ فولادی هستند. این مدیرعامل شرکت نسوز در ادامه گفت: درحال‌حاضر تمام قراردادهای ما نیمه‌کاره مانده و کار تولید هم خوابیده است.

 

هنوز ثبات نرخ داریم

نعیمی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در صنعت نسوز از ابتدای سال تاکنون چه اندازه افزایش پیدا کرده است، گفت: نرخ موادی که از خارج تهیه می‌کنیم تغییری نکرده است. موضوع این است که نرخ ارز داخلی تغییر کرده و براساس سامانه نیما به ۸۲۰۰ تومان رسیده اما ما هنوز نتوانسته‌ایم به این نرخ ارز دسترسی پیدا کنیم. به طور کلی با توجه به افزایش نرخ ارز، نرخ نسوز دوبرابر شده است.
وی در ادامه یادآور شد: اتفاق دیگر آن است که نرخ نسوز پایه قلیایی که بر مبنای منیزیت است، سال گذشته در چین ۳برابر رشد کرد.
در حقیقت نرخ جهانی آن افزایش یافته و اگر نرخ ارز داخلی را هم برای آن در نظر بگیرید، نقدینگی لازم برای تهیه این مواد در یک سال تا یک سال و نیم گذشته حدود ۶برابر شده است.
نعیمی تاکید کرد: این نقدینگی در گردش را یک واحد تولیدی چگونه می‌تواند تامین کند؟ البته با مشتری‌های فولادی که شرکت‌های بزرگ هستند، در حال مذاکره هستیم که مقداری پیش‌پرداخت بگیریم. البته خود این شرکت‌ها هم مشکلاتی دارند اما در مجموع، در شرایط حاضر تولید دشوار شده است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده